Гара Бов – Желен

От с. Желен към Гара Бов се спускат поне две пътеки и при първия ми опит за маршрут между тези две точки решихме да пробваме по-стръмната и технична пътека, което превърна карането ни в доста бутиково. Втората пътека обаче, на която видяхме само края, изглеждаше доста по-обещаваща. Затова още при първото изненадващо зимно затопляне в началото на февруари се озовах отново на площадчето в Гара Бов с компания, надъхана за каране, и поехме по познатите ми вече  пътища и пътеки покрай р. Искър в посока с. Церово, оттам стръмно нагоре към Желен и още малко по-нататък до една красива малка седловина между вр. Църни камик и вр. Зорилица. Вярно, качването си е зор, но поне може да го прекъсвате с почивки за съзерцание на красивата природа в Искърския пролом…

Пътеката започва от една малка и вече изоставена махала, наречена Стръмол. Твърде е възможно някога това да е било трасе на коларски път, защото основата в стръмния склон е сравнително широка, а наклонът е сравнително малък. Пътеката е и сравнително права, тъй като подсича склона. Въпреки това не бих я нарекъл лесна, защото чистата и утъпкана „следа“ е доста тясна – около 20-30 см на някои места, а от дясната ви страна през повечето време има стръмен склон. Добавете и малко влага по камъните и нещата стават особено интересни! Затова със сигурност ви препоръчвам да изберете за това каране по-сух период, тъкмо и при изкачването ще има по-малко кал. Само в края над Гара Бов пътеката става по-стръмна и на места технична, но за мен лично там е най-забавната ѝ част – има 1-2 широки серпентини, има и няколко скални прагчета.

За последните няколкостотин метра в с. Гара Бов има цели три варианта, които са описани по-долу при т.26. Имайте предвид, че след зимата на няколко места имаше паднали дървета, които трябва да се заобиколят с малко бутане. Не зная дали ще бъдат почистени в скоро време.

Начална точка: с. Гара Бов
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1.5 л
Храна: не е необходима, в Желен има малка селска кръчма
– асфалт/паваж  – 2.9 км

От площадчето в с. Гара Бов (т.01), което се намира на гърба на самата жп гара, поемаме по една от основните улици в южна посока.  Улицата се изкачва покрай жп линията, продължава през най-южната махала на селото и след нея преминава в черен път покрай р. Искър. По него достигаме една изолирана от реката махала срещу с. Церово. Там пътят преминава в пътека (т.02), която буквално е вкопана в една отвесна скала над р. Искър. След този кратък, но интересен и красив участък, достигаме първите къщи на Церово и отново стъпваме на черен път – все така покрай реката. В края му завиваме наляво по стръмна улица и в т.04 се включваме в по-главна улица, по която продължаваме нагоре. След 150-200 м (втората пряка) в т.05 завиваме по улицата надясно и след още стотина метра (т.06) продължаваме наляво по черен път над р. Искър в посока близкия ВЕЦ, който се вижда на юг. Следваме само основния черен път с леки изкачвания и спускания, който ни отвежда до махала Ореше (не съм сигурен дали е част от Церово или от Желен).

В т.07 (4.9 км) достигаме кръстопът и е време да започнем същинското изкачване по черния път наляво. Редуват се стръмни отсечки, качващи пулса в червената зона, с по-полегати, където човек може да си отдъхне. На няколко места може да се наложи и да побутате, особено ако е кално. В т.08 пропускаме отбивка вляво и малко след това се включваме в друг черен път (т.09, 5.9 км), по който продължаваме изкачването надясно. След поредния стръмен участък в т.10 (6.4 км) достигаме къщи и караме по основния черен път вдясно, а веднага след това направо и нагоре, пропускайки друг път вдясно. В т.12 (6.7 км) при поредната плетеница от черни пътища сме по основния път леко вдясно, а след още 50 м (т.13) сме направо. Последен напън (засега) ни извежда на асфалтовия път за с. Желен (т.14, 7.2 км), по който наляво влизаме в селото и достигаме центъра му в т.15 (7.7 км). Ако ви трябва кръчмата, тя е в уличката под площада, а пък вдясно има чешма, но май не работи целогодишно.

От площадчето продължаваме на север покрай изоставен вагон-ресторант – улицата преминава в черен път, който обслужва близките вили и махали. Следваме само основния път, който е широк и с равна настилка. В т.16 пропускаме отбивка вдясно, в т.17 и т.18 също сме направо. В т.19 сме по десния път, а малко след това в т.20 (8.5 км) се спускаме леко наляво и минаваме покрай последните къщи в тази част на селото. След тях пътят се спуска към едно дере и следва ново стръмно изкачване от другата му страна, за да достигнем седловина в близост до вр. Зорилица (т.21, 9.9 км). Това място е перфектно за почивка – има слънце, гледка, кръст на Св. Мария Магдалена и маси с пейки.

От седловината продължаваме с изкачване по черния път в северна посока (идвайки откъм Желен, това е вторият път вляво, а пейките и масите се падат вдясно). След 200 м достигаме 2-3 къщи и пътят се разделя – т.22. Ако носите допълнителна защитна екипировка, тук е мястото да я сложите. По-ясният път е наляво и нагоре, а ние поемаме по занемарения път надясно и надолу. Има и някакви импровизирани табели от някогашна „екопътека“ към Гара Бов.  Спускаме се няколкостотин метра и достигаме махала Тръмол, състояща се само от няколко къщи. Продължаваме по черния път между тях и в т.23 (10.9 км) търсим началото на пътеката, която се отклонява надясно от пътя.

По пътеката напускаме махалата, като в т.24 се налага да заобиколим отляво едно голямо паднало дърво и да се върнем обратно на пътеката. Тя минава през едно дере и продължава да подсича склона, спускайки се с лек наклон в северозападна посока. През повечето време е сравнително гладка и доста тясна – внимавайте за отделни по-големи камъни, които при невнимание могат да ви катурнат към стръмния склон отдясно! В т.25 (12.2 км) излизаме от гората на широки поляни над Гара Бов. Пътеката става по-стръмна и на места технична, за колоездачи с опит тази част ще е особено забавна. В т.26 (12.7 км) доближаваме първите къщи на селото и е време да изберем между трите възможни варианта за спускане към центъра. Основният, както е даден в маршрута, залага на сигурно, но скучно спускане по една стръмна павирана улица и после надясно към площада. Не се увличайте със скоростта, защото в края на улицата има скален отвес над жп линията и ако стане някой фал, ще е последен! Вторият вариант (alt-1 в GPS следата) продължава по една тясна пътечка и след това по комбинация от улички и стълбища покрай училището се спуска към центъра на селото. Този вариант е добавен по данни от картата, но би трябвало да е най-интересен. Третият вариант (alt-2 в GPS следата) е този, по който се спуснахме ние, гонейки максимум пътеки – имаше такива, ама бяха тесни, обрасли и трудни за каране, така че не го препоръчвам като първи избор. Той ни отведе до коритото на р. Трескавец и покрай нея към центъра на селото.