Ситония: Сикия – Сарти

Кръгов веломаршрут в южната част на полуостров Ситония, преминаващ по билото над градовете Сикия и Сарти. За разлика от маршрута към Торони, тук изкачванията са по-стръмни и трудни, макар че маршрутът е по-кратък. Това важи най-вече за първия баир над Сикия, където черният път е със среден наклон около 10%. След това по билото също има 1-2 стръмни участъка, но все пак като цяло сумарната денивелация не е плашеща. Спускането е лесно, даже бих казал скучновато, но пък това прави маршрута идеален и за хора, които нямат кой знае какви умения и не търсят адреналин в карането.

В GPS следата обаче има и допълнителна, алтернативна отсечка, чрез която може да удължите карането с 2 км, но да добавите още 160 м изкачване. При този вариант и спускането е доста по-стръмно и изровено, т.е. с по-висока степен на трудност. Има ли смисъл да изберете него? Само ако търсите целенасочено повече изкачване и по-трудно спускане. Ние минахме по този вариант, защото бяхме разбрали грешно едни предварителни сведения и очаквахме да достигнем някакъв връх с панорама във всички посоки. Такъв обаче няма – възвишенията по билото са гористи.

Иначе хубави панорами по маршрута има и то много! Особено ярко се откроява пирамидалния връх на полуостров Атон, макар че в много случаи силуетът му е забулен в мъгла и това смекчава суровия му вид. Пейзажът по билото също е доста интересен – освен че разкрива гледки към крайбрежието, в един момент дори напомня малко за Родопите.

За всеки случай правя уточнението, че ако карате по тези места през летния сезон (което е най-логично), добре е да станете рано и да направите карането в по-хладните часове преди обяд. Планинските склонове в Гърция не предлагат кой знае каква сянка и следобедните часове не са подходящи. Друг вариант е да използвате часовете между 17 и 21 ч (преди края на август, докато денят е достатъчно голям), но в този случай задължително си вземете и някакви светлини, в случай че замръкнете.

Началната точка е при входа на изоставения къмпинг в Паралия Сикия, но можете да го започнете и от гр. Сикия, както и от гр. Сарти. Можете дори да го карате в обратна посока – тогава ще имате малко по-интересно спускане към Сикия, но пък и изкачването над Сарти може би ще е малко по-трудно, защото наведнъж се преодолява повече денивелация.

Освен снимките долу, може да разгледате и пълния албум от карането ни по маршрута, но с уговорката, че част от тях са от алтернативния вариант: https://mtb-bg.com/gallery/sithonia-2022-sykia-sarti .

Начална точка: Паралия Сикия, входа на изоставения къмпинг; https://goo.gl/maps/4yEt3tnJaYyibYjL8
Дължина: 30.5 км (основния вариант)
Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2), но при алтернативния вариант е средно
Продължителност: 3-5 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1.5-2 л
Храна: за половин ден

При входа на изоставения къмпинг в Паралия Сикия (т.01) на запад тръгва един равен черен път между китни дворчета със симпатични къщи. Поемаме по него и караме в посока гр. Сикия, като по някое време пътят преминава в асфалтов. В т.02 (1.5 км) достигаме главното шосе на Ситония и завиваме наляво, а след 200-300 м в т.03 поемаме надясно по пътя към гр. Сикия. В началото на населеното място (т.04) главната улица се разделя на две еднопосочни улици – караме по дясната, спазвайки знаците и правилата за движение.

В т.05 (3.8 км) изоставяме главната улица и преминаваме надясно по мост над реката, продължавайки от другата страна по черен път, който след още стотина метра се разделя (т.06) – караме по левия и започваме да се изкачваме, навлизайки в планината. Нагоре следваме само основния път, който е широк и ясен, но малко изровен тук-там и доста стръмен на места. Ако се уморите, винаги може да спрете и да погледнете настрани и назад към Сикия и морето. В т.07 и т.08 пропускаме второстепенни пътища вдясно.

В т.09 (8.9 км) излизаме на билото и продължаваме надясно по широкия и поддържан билен черен път. Започваме с леко спускане, преминавайки покрай голяма кошара, след което следва изкачване и стигаме до широка равна поляна, където наляво тръгва друг черен път (т.10, 11.1 км). Ние обаче сме надясно по основния път и по билото, като след малко ни чака още изкачване. То ни извежда до следващата седловина, точно над Сарти (т.11, 13.3 км), където първо пропускаме черен път вдясно, а след това отиваме при един навес (т.12), за да починем и да се насладим на панорамата към Атон.

Тук, в т.13 (точно след навеса) се разделят основният и алтернативният варианти на маршрута. Основният вариант продължава по хубав черен път надясно, който се спуска с плавен наклон и доста завои, подсичайки склона. Алтернативният вариант продължава с изкачване по билния път наляво и при достигане на следващата седловина в точка alt-01 завиваме по черен път надясно – след още малко изкачване пътят започва да се спуска, като на места е доста стръмен и изровен. В точка alt-02 има разклон – там сме по десния път.

В т.14 двата варианта се събират. Караме надолу по широк и общо взето хубав път. При навлизането в Сарти има различни варианти за криволичене между овощните градини и ваканционните имоти, но целта е да излезем на главното шосе и по него надясно да се изкачим в посока Сикия.

Преди шосето да започне да се спуска към Сикия, го напускаме по черен път наляво (т.19) в посока плаж и къмпинг Валти. По-надолу има разклон (т.20), където сме надясно. В т.21 достигаме плажа и къмпинга – надясно е крайбрежната алея и по нея се прибираме към Паралия Сикия.