Ситония: Климатария, Тигания и непостроения град

Този кратък веломаршрут е изцяло по асфалт и ще ви отведе до два от най-хубавите плажове в южната част на полуостров Ситония, край гр. Сикия – Климатария и Тигания.

Наред с тях ще видите и нещо интересно – един все още непостроен град/квартал, при който предварително е изградена инфраструктурата (няколко главни улици и десетки второстепенни отклонения/задънки) до множеството парцели, предвидени за застрояване, но върху тях все още няма къщи и това прави пейзажа много необичаен и странен. В последните години обаче върху някои от парцелите започнаха да се появяват сгради, а като се имат предвид табелите „Парцели за продажба“ и многобройните обяви за такива в интернет, твърде е вероятно след няколко години мястото вече да изглежда съвсем различно.

Освен за ходене на плаж, маршрутът може да се ползва и за кратки разходки (включително и с деца) в сутрешните или следобедни часове, както и за обяд или вечеря в някое от крайбрежните заведения, покрай които се минава. Кара се с кратки (но на места и стръмни) изкачвания и спускания първо по крайбрежната алея в Паралия Сикия, а след това и по един тесен асфалтов път над брега. Ориентацията е пределно лесна и дори не ви е нужен GPS.

Маршрутът е от типа отиване и връщане, макар че ако решите да поразгледате повече, може да се отбиете и към плажа Криарици (малко по-нататък от Тигания) и после да се върнете към главния път на Ситония и да се спуснете по него към Сикия. Google Maps е напълно надежден помощник, ако решите да пробвате някаква подобна модификация на маршрута.

Начална точка: Паралия Сикия, входа на изоставения къмпинг; https://goo.gl/maps/4yEt3tnJaYyibYjL8
Дължина: 4.6 км в едната посока / 9.2 км в двете посоки
Изкачване: 90 м в едната посока / 180 м в двете посоки
Ниво на техническа трудност: ниско (R1)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3, в двете посоки)
Продължителност: 1 час в двете посоки, но без времето за плаж 🙂
Вода: 0.5 л
Храна: не е необходима; минава се и покрай няколко заведения за хранене
Терен: почти изцяло по асфалт и паваж

GPS следа можете да изтеглите в края на статията.

От Паралия Сикия (т.01) поемаме на юг по крайбрежната алея или улица, докато достигнем южния край на плажа (т.02), където се изкачваме за момент стръмно нагоре и продължаваме наляво по алеята/улицата над брега. Следват няколко кратки изкачвания и спускания, като минаваме покрай един плаж, 1-2 таверни и рибарско пристанище с къщички от старо време. В т.03 (1.6 км) надясно и нагоре се отклонява асфалтов път към плаж Климатария (има и табели) – поемаме по него. Продължаваме да се движим панорамно над брега, редувайки изкачвания и спускания. По някое време под вас ще видите плажа Климатария, чиято отличителна черта е един синьо-бял параклис, кацнал върху скалите от западната му страна.

В т.04 (3.1 км) се спускаме към един мост, където наляво и надолу е пътят към плаж Климатария. Ако искате да го посетите, спуснете се към него. За да продължите към Тигания, трябва да минете под моста, след това да се изкачите надясно по черен път и да се включите в асфалтовия път надясно, минавайки вече отгоре по моста. Това е довеждащият път към многобройните парцели на непостроения все още град/квартал, към които ще видите десетки бетонирани пътчета, свършващи буквално в нищото. На асфалта ще видите нарисувани стрелки и указания за достигане до плажа Тигания, така че дори няма да ви е нужен GPS. Маршрутът минава по най-обиколния път – в т.05 надясно и после все надясно до края на широкия път (т.06), където с обратен завой се спускаме по тесен бетонен път наляво към плажа (т.07). Има и по-преки варианти, но са по-стръмни. Връщането е по същите пътища.

Плаж Климатария
Част от непостроения все още град или квартал.
Първите постройки в новите парцели станаха факт в последните 2-3 години.
Плаж Тигания с изглед към Атон.