Урановият рудник над Сеславци 2

Когато минах за първи път през големия уранов рудник над с. Сеславци през 2007 г., в резултат на което в сайта се появи първата GPS следа с такова име, забелязах една примамлива моторджийска пътека, която се отклоняваше при една от серпентините на черния път към билото и си казах, че някой ден трябва да се върна и да проверя дали става за нещо. Изпълних заканата си едва в края на март 2011 г. и това, което открих, ме накара да съжалявам, че съм чакал толкова дълго. Пътеката се оказа истинска находка, една от най-лудите пътеки по южните склонове на Стара планина край София.

Редно е, разбира се, отново да повторя предупрежденията относно миналото на този район, добивът на уранова руда, съмненията дали той е достатъчно чист и рекултивиран, дали радиационният фон е в допустимите норми и т.н. Официално всичко е наред, но няма как да съм 100% сигурен. Ако това ви притеснява, по-добре пропуснете този маршрут.

Карането в този му вид е съвсем кратко и сравнително леко като натоварване, но може да се измисли и по-дълъг вариант, представляващ комбинация между по-голямата част от маршрута „Сеславци 3“ и пътеката, представена тук.  При първа възможност ще ви представя и него като GPS следа. По този начин дължината и денивелацията ще бъдат малко по-големи, а урановият рудник се заобикаля, макар че винаги ще сте в близост до него. От друга страна, изкачването през терена на мината, описано тук, става по черен път с много плавен наклон, виещ се на серпентини по склона, а почвата е толкова бедна, че трудно ще намерите кал, дори и рано напролет. Поради това маршрутът е подходящ за кратки едночасови набези преди/след работа, както и за хора с по-слаба физическа подготовка или пък за лек старт на сезона, когато краката все още са „поомекнали“ от зимното мързелуване. През лятото по тези места е много горещо и сухо, така че ако ще карате тогава, по-добре изберете ранен сутрешен или късен следобеден час.

Както обикновено, главен герой в тази статия е пътеката надолу. Тя е особена с това, че ако я карате по-бавно, едва ли ще намерите нещо трудно в нея, освен отделни пасажи с „плаващи“ камъни, изровени от моторджиите. Ако карате по-бързо обаче, тя придобива съвсем друг вид – естествени виражи, коварна настилка с лошо сцепление заради споменатите изровени от кросарките участъци (най-често те ви дебнат след някой от завоите), приятни скокове, улеи, плоски остри завои и достатъчна широчина, позволяваща достигането на висока скорост. Дори и при тези обстоятелства не бих я нарекъл трудна, а по-скоро малко опасна и изненадваща на някои места. Като цяло маршрутът може да бъде преминат почти от всеки, но ако не се чувствате добре върху ронливи и каменисти почви с по-лошо сцепление, имайте предвид, че по тази пътека са по-скоро такива.

На някои места пътеката се провира между храсти и клонки, поради което е силно препоръчително да карате с очила и ръкавици с цели пръсти, за да избегнете неприятни съприкосновения с тези представители на флората.

Макар че маршрутът е описан като GPS следа, навигацията по него е толкова лесна, че е достатъчно да имате велокомпютър и да си разпечатате детайлното описание по-долу.

Квартал (село) Сеславци се намира на около 22 км от центъра на София, т.е. съвсем близко е, макар че не бих нарекъл достигането дотам с велосипед на собствен ход най-приятното преживяване. Но във всички случаи това е единият вариант. Другият (най-лесен, бърз и приятен) е с автомобил, а третият с автобус №117, за който можете да намерите информация в сайта на Центъра за градска мобилност: http://www.sumc.bg/. Маршрутът започва точно от градския площад – място, което най-лесно ще намерите с питане.

Изходна точка: с. Сеславци, площада
Дължина: 11,8 км
Денивелация (изкачване): 430 м
Продължителност: 1-2 ч (с почивки и средно темпо).
Вода: 1 – 1,5 л
Храна: по ваша преценка, като цяло не е необходима
– асфалт – 4,7 км
– черни пътища – 3,7 км
– пътеки – 3,4 км
GPS следа във формат gpx

Картата е базирана върху ОФРМ Геотрейд
Натиснете върху картата и профила, за да ги отворите в по-голям размер.

Описание на маршрута

Разстоянията са засечени с GPS апарат.

01 (0,0 км) – От площада на с. Сеславци, заставайки с лице към главната улица, преминете по моста над реката (в горния край на площада) и продължете наляво по улицата от другата  страна. Карайте само направо и постепенно ще излезете от селото по асфалтиран път, който прави две серпентини точно при последните къщи, изкачвайки ви над населеното място. Следвайте асфалтовия път направо, минавайки отдясно на голяма рушаща се сграда (вероятно е свързана с рудодобива).

02 (1,8 км) – След като я подминете, ще се озовете на Т-образно кръстовище. Пътят наляво води към манастира над Сеславци, има и табела. Вие продължете надясно. И двата пътя са асфалтирани. Продължавате да набирате височина – ту по-стръмно, ту с лек наклон на пътя.

03 (2,3 км) – Наляво се отбива черен път – ако сте карали по маршрутите над Сеславци, описани в МТБ-БГ, той би трябвало да ви е добре познат. Сега обаче карането продължава направо, по асфалта.

04 (2,9 км) – Надясно се отклонява друг асфалтиран път, с наклон надолу. Пропуснете го – той води към една от площадките с шахта към рудника.

05 (3,9 км) – Асфалтираният път продължава леко вдясно и надолу. Направо, с лек наклон нагоре, продължава черен път. Следвайте черния път, асфалтът води до втората голяма площадка на рудника. Черният път е хубав, гладък и се изкачва с плавен наклон, правейки няколко серпентини. През повечето време ще виждате от едната страна големи насипи от рудника. На няколко места се отклоняват занемарени черни пътища – пропускайте ги и следвайте основния път.

06 (7,2 км) – Дотук с изкачването. При един 180-градусов завой (наляво) от пътя се отклонява пътека надясно, обикновено има следи от гумите на мотори, тъй като те са основните й ползватели. Ако носите защитна екипировка, време е да я сложите и да снижите седалките на велосипедите си. Оттук нататък просто следвайте пътеката и се наслаждавайте на спускането.

07 (7,9 км) – Достигате място, където пътеката се стеснява и продължава направо и леко вдясно, следвайки ръба на билото, а наляво и надолу има изоставен черен път, който трябва да пропуснете.

08 (8.5 км) – Тук е едно от малкото места, на които можете да се объркате. Пътеката следва ръба на билото и точно тук то е равно и има нещо като пътека, която продължава по самия ръб. Основната пътека обаче се шмугва вдясно сред храстите и подсича реброто отстрани, спускайки се с приличен наклон и скоростни участъци.

09 (10,5 км) – След няколко вълнуващи препятствия в края, пътеката свършва в равната долина на малка рекичка, преградена с бент. Излиза се на хубав черен път, по който надясно се достига до крайните къщи на Сеславци. Оттам до площада на селото би трябвало да се оправите с навигацията.

(11,8 км) – Достигате площада на Сеславци.

Ето и няколко снимки, онагледяващи карането по маршрута: