От Елена до Дърлевци и Яковци

Това е един много лек и приятен веломаршрут от гр. Елена до някои от живописните села и махали на север от града, който е предимно по асфалтови пътища и е подходящ дори за хора с минимален опит в карането по пресечен терен. Ако решите да го пробвате с деца обаче, може би е по-добре да направите само отиване и връщане до Дърлевци, за да не карате по главното шосе между Яковци и Елена.

Устойчивите терени правят този маршрут подходящ за каране почти през цялата година, с изключение на зимните месеци, когато има снежна покривка.

Най-хубавото в това каране са селата и махалите, през които се минава. Човек сякаш попада в друг свят, където животът е спокоен, подреден и красив, и от това му става хубаво. Докосваме се и до бреговете на яз. Йовковци, макар че от него се вижда сравнително малко.

Дължината на маршрута е средна, но в никакъв случай не е тежък във физическо отношение. Общо взето има две изкачвания и две спускания, през останалото време караме предимно по равно. Освен за велотуризъм, маршрутът вероятно е подходящ и за кратки тренировки.

Началото е от централния площад в гр. Елена, където има 1-2 паркинга, ако сте се придвижили дотам с автомобил.

Начална точка: гр. Елена, централен площад; https://goo.gl/maps/ZLpBGybdkcgKi2GdA
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1-2 л; не разчитайте на много чешми по пътя
Храна: за половин ден

От центъра на гр. Елена (т.01) поемаме по главната улица в западна посока. В т.02 сме направо, след това в т.03 (0.4 км) следваме главната улица надясно. В т.04 (0.73 км) трябва да се отбием с остър десен завой надясно и веднага след това наляво (т.05), следвайки табелите към селата/махалите Блъсковци, Марафелци и Търкашени. Напускаме града по тесен асфалтов път, който се изкачва с умерен наклон към споменатите населени места.

В т.06 (4.0 км) достигаме кръстовище с три разклонения. Продължаваме по пътя надясно, който е към селата Блъсковци, Търкашени и Дърлевци. Тук започват да се редуват изкачвания и спускания, наклонът на повечето места е лек. Следвайки само основния път, преминаваме последователно през с. Блъсковци (т.07) и с. Търкашени (в т.08 е отбивката към селото, което е вдясно от пътя, ние продължаваме направо!). След Търкашени асфалтът преминава в чакълиран черен път, който продължава да подсича склона, редувайки леки изкачвания и спускания. В т.09 (9.3 км) пропускаме черен път вляво и малко след това навлизаме в село/махала Дърлевци, където ни чака и кратък стръмен баир, за да достигнем центъра (т.10, 10.2 км), който по същество е една слънчева поляна между дворовете на добре поддържаните къщи.

Тук обръщаме посоката (ако искате, преди това може да разгледате още малко от селото, продължавайки по черния път нагоре между къщите) и се връщаме по обратния път чак до т.06 (16.4 км) – този път поемаме не към гр. Елена, откъдето дойдохме, а към с. Яковци (идвайки откъм Блъсковци, това е вторият път надясно), като буквално след 50-100 м той се разделя на два тесни асфалтови пътя и ние поемаме по левия, който минава през още една китна махала със звучното име Марафелци. След стръмно спускане през нея в т.12 (18.2 км) се включваме в другия път и продължаваме наляво към брега на яз. Йовковци. Преди да го достигнем, пропускаме в т.13 и т.14 две отбивки надясно към махалите Балуци и Вълчовци, като преди Вълчовци вдясно от пътя има приятен кът за почивка с параклис, беседка и пейки – струва си да спрете там.

В т.15 (19.6 км) достигаме яз. Йовковци и продължаваме по асфалтовия път наляво, следвайки отблизо брега на водоема. Пътят ни отвежда в с. Яковци (т.16, 21.0 км), където се включваме наляво в главен автомобилен път и започваме леко изкачване, напускайки селото. В т.17 (21.8 км) пропускаме една отбивка вдясно и нататък следваме само главния път, който скоро преваля хълма и започва да се спуска към гр. Елена. Навлизаме в града и завършваме карането в центъра.