Покрай Бовския водопад Под камико (отгоре)

Село Бов се намира в Искърския пролом и е популярна и достъпна туристическа дестинация с немалко забележителности в околностите му. Важно е да отбележа, че зад това име всъщност се крият две села – същинското Бов е горе в планината, а долу при жп линията e село Гара Бов, което е и начална точка на настоящия маршрут.  Двете населени места на практика почти са се слели и са свързани с асфалтов път, по който е изкачването.

Една от най-значимите и красиви природни забележителности в близост до Бов е водопадът Под камико. Покрай него има поне две пътеки (образуващи кръгов туристически маршрут с името Екопътека „Под камико“), по които човек може да се спусне от с. Бов към Гара Бов. Едната пътека минава под водопада и следва долината на Стара река. Тя започва с някои много трудни и технични секции, достойни за определението БОЧ. После става малко по-лесна, но често и доста кална, така че ще я пробвам и опиша в някой от по-топлите месеци. Ако сте мераклии да се спуснете по нея, на картата лесно можете да видите къде е.

Настоящият маршрут следва другата пътека, която минава над водопада. Част от спускането всъщност е черен път, после преминава в пътеки и в крайна сметка се включваме в долната част на пътеката покрай Стара река. Този вариант на първо място е по-лесен в техническо отношение, но също така е и по-сух, така че като за зимно каране (в началото на февруари) предпочетохме него.

В цялост пътеката не е трудна, но има няколко отделни секции, които надвишават категорията Т3. Имайте го предвид – ако техничните участъци ви плашат, може да се наложи на няколко места да слезете от велосипеда и да бутате за кратко. Има и вариант да пропуснете повечето технични участъци, който е споменат в подробното описание долу.

За начална точка избрах стадиона на с. Гара Бов, защото при него има малък паркинг, там завършва и пътеката. Ако предпочитате, може да започнете и от самата жп гара – при нея също има няколко паркоместа, а може и да сте дошли с влака. За да стигнете до стадиона, от гарата се тръгва по главната улица нагоре (изток) в посока с. Бов и при първия обратен ляв завой е началото на маршрута.

Начална точка: Стадиона на с. Гара Бов
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т1, Т3)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л, по маршрута има няколко чешми

От стадиона (т.01) започваме изкачването по асфалтовия път към с. Бов. През по-голямата част от времето около него има накацали къщи. Пътят набира височина със солиден, но равномерен наклон и с доста серпентини, а ако спирате за почивки, може да се радвате на панорамата към Искърския пролом. От определени точки се вижда и водопадът Скакля. Единственият по-съществен разклон при изкачването е в т.02 (0.6 км), където наляво се отбива широк път към близката кариера, а ние караме надясно по пътя към Бов.

При влизането в село Бов може да се отбиете надясно както по първата, така и по втората улица (т.03, 5.0 км). И двете улици са черни пътища, като втората е по-стръмна, но ние се спуснахме по нея, защото преди това се отбихме за почивка до площада на селото, който е още малко по-нагоре. Във всички случаи трябва да се озовете в т.04 (5.2 км) – кръстовище, при което продължаваме по разбит и тесен черен път в южна посока. Има и зелена туристическа маркировка. След стотина метра достигаме малък поток с пешеходен мост над него – вдясно, точно под вас е Бовският водопад Под камико.

Продължаваме нататък по черния път, който вече започва да се превръща в пътека. Следваме само него и зелената туристическа маркировка. В т.05 (6.1 км) достигаме дървена порта, през която може да се премине, но трябва отново да я затворите след вас. От този момент пътят вече е широка и равна пътека.

След още малко достигаме самотна къща с чешма – т.06, 6.6 км. Тук пътеката продължава леко вдясно, но през февруари 2021 точно тук беше непроходима заради паднали дървета. Затова ние се изкачихме леко вляво към близката поляна и от нея се спуснахме вдясно към пътеката. Във всички случаи търсите зелената маркировка. Надолу пътеката е ясно изразена и се спуска с няколко серпентини, има и допълнителни „ръкави“. Настилката на места е нестабилна, т.е. за някои хора може да е по-трудна от очакваното. В т.07 (7.1 км) сме наляво по пътеката.

В т.08 (7.3 км) достигаме голям кът за отдих с ловджийски навес, малък параклис, пейки и маси. Ако искате по-леко спускане, тук може да продължите по зелената маркировка, следваща черен път вляво. Имайте предвид обаче, че и той е стръмен и на места може да е изровен. Нашият маршрут продължава по първата възможна пътека вдясно (запад), която дори леко се изкачва, подсичайки склона. Преминаваме през поляна с изглед към с. Бов и влизаме в гората, като в т.09 (7.9 км) излизаме на пътеката покрай Стара река и с остра серпентина продължаваме наляво и надолу по нея. В т.10 (8.2 км) трябва да вземете важно решение. Пътеката със зелена маркировка слиза стръмно надясно с 2-3 серпентини, по които не може да се кара, трябва да избутате и долу да минете от другата страна на реката. Това като цяло е по-добрият вариант, особено ако реката е с повечко вода. Ние продължихме направо, за да спуснем един техничен участък в скалите, но така се озовахме от грешния бряг на реката и се наложи в т.11 да се прехвърляме заедно с велосипедите през бетонената стена на стадиона. При по-малко вода в реката е възможно да се заобиколи стадиона от северната страна или дори да слезете по коритото на реката. Във всички случаи в края на пътеката бъдете готови за някакво приключение в стил Тарзан…