От Боженица до махала Лисовци и обратно

Село Боженица, разположено навътре в гънките на Предбалкана на север от Ботевград, е най-известно като „подстъп“ към средновековната крепост Боженишки Урвич, чиито останки са запазени на един връх над него. Тази крепост е една от основните туристически забележителности в района и със сигурност си струва човек да я посети. Ние обаче, търсейки добри възможности за „селски МТБ туризъм“, се отправихме по-скоро в обратната посока, за да пообиколим по тихи асфалтови и разнообразни черни пътища някои от махалите между Боженица и с. Елов дол.

Както се досещате, настоящият маршрут бе замислен като лежерна велоразходка, подходяща и за начинаещи. И в общи линии е почти такава, но с важното уточнение, че отделни части от черните пътища са малко по-диви и малко по-изровени. Второто се дължи на почвите в района, които при дъжд се превръщат в мека и лепкава кал, а в нея МПС-тата прорязват хубави коловози. Затова такива не липсват по маршрута, но все пак успяхме да „навържем“ в него пътища, които са предимно с добра настилка и само във високата част по билото може да се натъкнете на споменатите препятствия. Но пък там е красиво и диво, така че приемете го просто като по-приключенска част от карането.

Като и другите маршрути, публикувани вече за този район, настоящият е добър за каране най-вече през пролетта и есента, стига да не е веднага след някой „влажен период“. Може да го пробвате и през лятото, но най-добре е в часовете преди обяд, защото после вече ще ви пече много. Началото е в центъра на с. Боженица, където спокойно могат да паркират няколко автомобила. Навигацията като цяло не е трудна, но все пак е добре да имате GPS уред, защото по билото (във високата част) може да ви спести някое объркване.

Начална точка: кметството в с. Боженица; https://goo.gl/maps/qdLGSs6VLNXtyUSP8
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л, по маршрута няма чешми

От центъра на Боженица (т.01) поемаме по главната улица в посока с. Новачене,  Ботевград и София. В края на селото обаче, при разклона в т.02 (0.5 км) продължаваме по стръмния асфалтов път нагоре (север) към с. Курново. Набираме височина по него, пропускайки черен път вляво (т.03) и тясно асфалтово пътче вдясно (т.04), и преваляме баира, след което наклонът стана променлив. След спускане и изкачване по един прав участък, в т.05 (3.7 км) достигаме разклон, където поемаме по пътя вляво към с. Елов дол и с. Липница. И това шосе е с променлив наклон – започва със спускане, после става равен, има и изкачване. На няколко места вляво и вдясно се отделят черни или асфалтирани пътища – по-значимите са в т.06 и т.07 (към централната махала на Елов дол); ние обаче караме само направо в посока Липница. И така до махала Лисовци (т.08, 7.0 км), където вляво се отделя чакълиран черен път и ние поемаме по него.

Пътят се спуска към дола, минава над Липнишка река и започва да се изкачва от другата страна, редейки серпентини по склона нагоре. Наклонът е умерен – не е съвсем лек, но не е и прекалено стръмен. Настилката е добра, пътят се поддържа. На някои места се отклоняват по-занемарени черни пътища – например в т.09 (8.1 км), където сме по левия път, и малко след това в т.10, където следваме основния чакълиран път надясно. Малко след това достигаме къща от махала Славковци и след нея качеството на пътя се влошава, но не прекалено. Постепенно излизаме към билото на рида, наклонът намалява, но коловозите и растителността се увеличават. В т.11 (8.7 км) пропускаме черен път наляво и навлизаме сред широки ливади, където пътят става по-трудно различим. В т.12 (9.1 км) е най-важното кръстовище по маршрута. Има пътища във всички посоки, като някои от тях са по-ясни, други не съвсем. Тук първо продължаваме направо, пропускайки първите пътища вдясно и вляво, но веднага след това (буквално след  10-20 м) трябва да свием по черен път вляво, който подсича склона в югоизточна посока с лек наклон надолу. Това е частта, в която е най-вероятно да срещнете кал, пясъчни наноси, дупки и коловози, така че карайте с повишено внимание! Следваме само основния път, пропускайки отбивки вдясно в т.13 (9.7 км) и т.14 (10.6 км).

В т.15 (10.8 км) е следващият много важен разклон. Основният път продължава наляво, но по него има много кал и големи коловози. Вдясно от нас са обработваеми площи и направо покрай тях се изкачва леко обрасъл път с два коловоза. Изглежда занемарен, освен това е и стръмен, но си струва да се напънете (или да избутате) следващите 500 м до близкото възвишение, където наклонът се сменя и започва дълго спускане. Караме основно покрай ливади и обработваеми земи, пътят прави плавен завой надясно (юг) и се спуска в околностите на една-две махали, към които има отклонение в т.16 (13.1 км) – пропускаме го. Продължаваме направо, вече по утъпкан и чакълиран път. В т.17 завиваме наляво (пропускайки отбивка вдясно) и след малко (т.18, 14.0 км) излизаме на шосето към Боженица. По него наляво се връщаме към селото и към центъра му.