Боженица – Липница 1

След като публикувах няколко кратки маршрута в околностите на селата Липница, Елов дол и Боженица (в Предбалкана на север от Ботевград), време е да ви представя и някои по-дълги варианти за каране, свързващи тези населени места. В някакъв смисъл тези по-дълги маршрути представляват комбинация от по-късите, но не съвсем – при някои са включени и допълнителни отсечки. Във всеки случай никой от тях не надвишава критериите за средна дължина и физическо натоварване, т.е. дори хора със слаба физическа подготовка биха се справили.

Първият от тези маршрути започва от Боженица и по асфалтови пътища на север от селото ни отвежда до с. Липница, откъдето пък по черни пътища през билото на рида се прехвърляме обратно към Боженица. Като терен карането е предимно лесно (половината е по асфалт, другата половина е предимно по хубави и утъпкани черни пътища), но имайте предвид, че по билото има един участък, който хем може да е леко обрасъл, хем да е набразден от коловози и дупки, образувани от преминаването на МПС-та в кални условия. Тази част от маршрута може да се окаже трудна за по-неуверените и начинаещите, но тя все пак не е прекалено дълга – малко повече от километър. Като цяло е добре да избягвате каране след сериозни валежи, защото почвите в района са от по-лепкавите.

Районът е най-красив през пролетта и есента, но и през лятото можете да пробвате маршрута, стига да избегнете следобедните жеги – по пътищата няма много сянка.

Началото е в центъра на с. Боженица, където спокойно могат да паркират няколко автомобила.

Начална точка: кметството в с. Боженица; https://goo.gl/maps/qdLGSs6VLNXtyUSP8
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-1.5 л, по маршрута няма чешми, но в с. Липница има магазин.
Храна: по ваша преценка

От центъра на Боженица (т.01) поемаме по главната улица в посока с. Новачене,  Ботевград и София. В края на селото обаче, при разклона в т.02 (0.5 км) продължаваме по стръмния асфалтов път нагоре (север) към с. Курново. Набираме височина по него, пропускайки черен път вляво (т.03) и тясно асфалтово пътче вдясно (т.04), и преваляме баира, след което наклонът стана променлив. След спускане и изкачване по един прав участък, в т.05 (3.7 км) достигаме разклон, където поемаме по пътя вляво към с. Елов дол и с. Липница. И това шосе е с променлив наклон – започва със спускане, после става равен, после е изкачване. На няколко места вляво и вдясно се отделят черни или асфалтирани пътища – по-значимите са отбелязани в GPS следата с точки – от т.06 до т.10; ние обаче караме само направо в посока Липница.

Достигаме го в т.11, където караме направо и точно преди центъра на селото (ако искате отбийте се и до него, площадът е много приятен!) трябва да свием рязко вляво (т.12, 9.7 км) по улица, която се спуска към дола, минава по мост над Липнишка река и започва да се изкачва от другата страна между няколко от крайните къщи на селото. Скоро след това асфалтът преминава в черен път с чакълеста настилка, който се изкачва с умерен наклон до подножието на вр. Долна Рупина могила. Там, в т.14 (12.0 км), пътят се разделя – десният се качва към възвишението, а ние продължаваме по левия, който подсича хълма и излиза на обширни поляни, изпъстрени с цветя. Тук пътищата са затревени и почти не си личат, а в т.15 (12.7 км) се пресичат няколко такива. Това е важно кръстовище, затова внимавайте!  Първо трябва да завием по пътя надясно, но веднага след това (буквално след  10-20 м) трябва да свием по черен път вляво, който подсича склона в югоизточна посока с лек наклон надолу. Това е частта, в която е най-вероятно да срещнете кал, пясъчни наноси, дупки и коловози, така че карайте с повишено внимание! Следваме само основния път, пропускайки отбивки вдясно в т.16 (13.3 км) и т.17 (14.2 км).

В т.18 (14.4 км) е следващият много важен разклон. Основният път продължава наляво, но по него има много кал и големи коловози. Вдясно от нас са обработваеми площи и направо покрай тях се изкачва леко обрасъл път с два коловоза. Изглежда занемарен, освен това е и стръмен, но си струва да се напънете (или да избутате) следващите 500 м до близкото възвишение, където наклонът се сменя и започва дълго спускане. Караме основно покрай ливади и обработваеми земи, пътят прави плавен завой надясно (юг) и се спуска в околностите на една-две махали, към които има отклонение в т.19 (16.7 км) – пропускаме го. Продължаваме направо, вече по утъпкан и чакълиран път. В т.20 завиваме наляво (пропускайки отбивка вдясно) и след малко (т.21, 17.7 км) излизаме на шосето към Боженица. По него наляво се връщаме към селото и към центъра му.