Варна | От Аспарухово до Паша дере

Това е един типично морски веломаршрут за планинско колоездене, който свързва два от най-известните плажове на Варна и поради тази причина е подходящ за съчетаване на тези две удоволствия – плажуването и карането на колело.

Адреналинът и интересните за каране терени не са приоритет при този маршрут, макар че като допълнителни отсечки в GPS следата ще намерите и някои кратки пътеки, с които по-уверените карачи могат да направят карането си по-вълнуващо на отиване или на връщане. Но все пак основната цел на този маршрут е просто придвижване по пресечен терен и по странични улици и пътища от плажа на кв. Аспарухово до дивия (засега) плаж Паша дере, който е и един от най-хубавите край Варна. В този смисъл, техническата трудност на маршрута е ниска, но с алтернативните отсечки става средна.

Второто важно уточнение е, че маршрутът е описан като отсечка в посока от Аспарухово към Паша дере, но може да се ползва и за прибиране обратно. Техническите данни и характеристики обаче са само за „отиването“ в посоченото направление. Това означава, че в общия случай трябва да удвоите дистанцията и денивелацията, което ще вдигне нивото на физическо натоварване до средно. Ако предпочитате, на връщане може да следвате и основния автомобилен път през кв. Галата, но имайте предвид, че трафикът по него е сериозен.

И двете алтернативни отсечки в GPS следата са по-подходящи за ползване при връщане от Паша дере към Аспарухово, защото включват пътеки, които в този случай ще са с наклон надолу. Ако държите да намалите до минимум карането по асфалт, може да ги ползвате и в посока от Аспарухово към Паша дере, но имайте предвид, че тогава на някои места ще трябва да побутате. №1 е тясна и на места стръмна пътека. №2 е комбинация от пътека, асфалт и черен път.

Тъй като се предполага, че маршрутът ще бъде каран основно през лятото, а се минава предимно по открити места, той не е подходящ за най-топлите часове на деня. Иначе като терен няма пречка да го пробвате и в преходните сезони – просто плажуването няма да е същото като през лятото.

Началната точка е в средата на плажа Аспарухово – дотам има асфалтов път, има също и поляна, на която може да се паркира. Паркоместа има и по бул. „1 май“ по протежение на парк „Аспарухово“.

Ако ще плажувате, не забравяйте да си вземете вода и храна не само за карането, но и за плажа!

Начална точка: плаж Аспарухово, https://goo.gl/maps/g8JVADG1rKw4vG6c7
Дължина: 11.5 км (в едната посока)
Изкачване: 280 м (в едната посока)
Ниво на техническа трудност: ниско, ако не броим алтернативните отсечки, които са с по-висока трудност.
Физическо натоварване: ниско, но в едната посока; при отиване и връщане става средно.
Продължителност: 1-2 часа (в едната посока, в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л
– пътеки – само в алтернативните отсечки

От плажа Аспарухово (т.01) поемаме по велоалеята, която е част от асфалтов път, водещ към бул. „1 май“. В т.02 пресичаме на светофара и продължаваме по булеварда наляво (югоизток), за да напуснем Аспарухово и да навлезем, изкачвайки се, в кв. Галата, разположен върху едноименния нос. В т.03 (2.2 км) изоставяме натоварения път и продължаваме вдясно по черен път, който се движи успоредно на шосето. След 100 м в т.04 пътят свършва, но надясно между две къщи има стръмна и леко обрасла пътека, която ни извежда на друг черен път – по него наляво, после надясно и на кръстовището в т.05 (2.5 км) завиваме по черен път наляво между къщите. Следваме този път, който след малко завива надясно и в т.06 (3.0 км) отново излизаме при асфалта, но пак бягаме от него, като в т.07 продължаваме по черен път, успореден на шосето, а в т.08 завиваме надясно. Следваме основния черен път между къщи и дворове – първо надясно, после наляво и в т.11 (3.8 км) отново излизаме на главната улица. Пресичаме я и продължаваме надясно по първата успоредна на нея улица, която се казва „Панорама“. Следваме я до т.13, където трябва да пресечем друга широка улица („Боровец“). Вдясно от вас ще видите пътен възел/кръстовище – най-добре е да го заобиколите по една „задна“ уличка отляво и в т.14 да излезете към главния път, да го пресечете  внимателно (т.15) и да продължите по черен път покрай овощни градини от другата страна в южна посока. Караме само направо по основния черен път, като в т.16 (5.9 км) вляво от нас шосето прави голям завой, а ние пропускаме 2-3 черни пътя вдясно и продължаваме направо, включително и в т.17. В т.18 (6.3 км) завиваме по черен път наляво, който в т.19 се влива в улица и тук трябва да внимавате, защото веднага след това в т.20 (6.7 км) трябва да се отклоним рязко вдясно по занемарен черен път, който прави 1-2 серпентини и в т.21 (7.0 км) отново сме надясно, спускайки се към близкия дол (т.22). Там пътят се разделя на две, като ние следваме левия ,т.е. по-ниския. Скоро отново се събират (т.23) и продължаваме право надолу (юг), като през пролетта и началото на лятото пътят може да е обрасъл с висока трева. Спускаме се все надолу до т.26 (8.6 км), където излизаме на асфалтов път и поемаме по него надясно. В т.27 се раздвоява – следваме десния. В т.28 (10.1 км) отново има разклон и пак сме надясно. След 300 м в т.29 асфалтът завива надясно, а ние продължаваме вляво по широк черен път. В т.30 (10.8 км) изоставяме и него и се спускаме надясно по един тесен и стръмен черен път, на места изровен, който в т.31 завива наляво и ни отвежда до плажа Паша дере (т.32).

Следващите снимки са от алтернативната част на маршрута откъм Паша дере: