Аладжа манастир – кв. Виница 2

Вторият маршрут между Аладжа манастир в по-голямата си част съвпада с първия, а също и с маршрута от кв. Виница до в.з. Дъбравата. Това съвпадение не е случайно, защото двете пътеки, по които са основните спускания, са доста приятни, а също и така и с по-малко пешеходен трафик по тях, т.е. струва си да бъдат ползвани за повече от един маршрут. Настоящият се различава от номер 1 по първото изкачване, което е по хубава, сенчеста горска пътека, която е доста приятна за каране с изключение на един кратък, но доста стръмен участък, където трябва да избутаме. Вярно е, че ползвайки тази пътека, спусканията са с едно по-малко, но пък панорамите са повече, защото караме известно време и по платото над Варна, откъдето се разкриват хубави гледки към морската столица и крайбрежието. Както и първият маршрут, този също включва открити места,така че в летните жеги е добре да изберете по-хладни часове. Иначе карането е възможно през всички сезони, но през зимата или след повечко дъждове черният път по платото може да е кален и по-труден за преминаване.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т1, Т2, Т3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л

От чешмата (т.01) тръгваме по асфалта нагоре в посока Варна (югозапад) и караме около 200-300 м до т.02, където се отклоняваме вдясно по широка пътека със синя и жълта туристическа маркировка. В по-голямата си част пътеката е гладка и с лек до умерен наклон, като пропускаме разклонения в т. 03 и т.04, но преди да излезе на платото, наклонът става стръмен и трябва малко да се бута. В т.05 (0.9 км) излизаме на платото и се включваме в черен път на юг, по който продължава и туристическата маркировка. Следваме само този основен път направо, като на някои места се разкриват панорамни гледки към морето и части от града. В няколко точки пътят се разклонява или има кръстовища: в т.06 сме вляво по панорамна пътека; в т.07 сме направо, в т.08 държим дясно; в т.09 и 10 следваме основния път, който се пада левия; в т.11 също сме по левия път, който е по-хубав. В т.12 (3.5 км) излизаме на асфалтов път и по него надясно навлизаме във в.з. Лозите.

В т.13 (3.9 км) има много важен разклон! Отбиваме се наляво по черен път нагоре покрай няколко къщи. След 200 м пътят свършва и преминава в пътека (т.14). По нея местни деца даже са започнали да си правят скокове. След стотина метра (т.15) завиваме рязко по пътека вляво. В началото е по-стръмна, но след малко наклонът намалява. Има доста разклонения – държим все наляво. Най-големият разклон е в т.16 (4.6 км). Като цяло пътеката не е много трудна, но включва технични участъци с камъни. След средата се превръща в скоростен улей, но не много широк, така че бъдете внимателни – на места има камъни.

В края на пътеката (т.17, 5.1 км) излизаме на шосето от кв. Виница към Аладжа манастир и Златни пясъци. Поемаме по него наляво и започваме поредно изкачване. В т.18 пътят прави остър завой на 180 градуса – това място се нарича „гумения завой“ заради честото свирене/плъзгане на гумите на автомобилите. Ако погледнете наляво в гората, ще видите интересен паметник, който е като малко копие на Паметника на свободата (Шипка). Подминаваме два разклона в т.19 и т.20 и стигаме до т.21 (6.7 км), където надясно се отклонява тясна пътечка в гората – поемаме по нея. Пътечката ни извежда в периферията на поредната вилна зона (т.22), където по друга пътека наляво се включваме в черен път (т.23) и се спускаме леко по него в просеката на електропровода. След малко достигаме още един важен кръстопът – в т.24 (8.1 км). Тук главната пътека през ПП „Златни пясъци“ с червена  маркировка идва отдясно и продължава леко вляво през гората. Нататък караме само по тази пътека, като в т.25 и т.26 пропускаме отклонения вляво или вдясно, а в т.27 минаваме покрай Ковшак чешма, която е популярно място за пикници. След нея продължаваме само направо по черен път (пропускаме още отклоняващи се пътеки в т.28 и 29) и стигаме до шосето под Аладжа манастир (т.30) – караме наляво и нагоре по асфалта и след 300 м достигаме паркинга под манастира.