Аладжа манастир – в.з. Лозите

Кратък веломаршрут в околностите на Варна и в ПП „Златни пясъци“, който е насочен основно към хора, търсещи по-леки терени. Доколкото все пак част от карането е по приятна пътека, даже има и един по-стръмен и техничен участък, това кръгче може да се хареса и на хората с повече опит, ако вече са пробвали другите маршрути наоколо и искат да разнообразят.

Началото на маршрута е от паркинга и чешмата под Аладжа манастир. По този начин карането става по-удобно за хора, които почиват по курортите на север от Варна и искат да разнообразят плажуването с малко планинско колоездене. Разбира се, от Варна също може да дойдете с автомобил до паркинга под манастира, а ако предпочитате на самоход, тогава пробвайте някой от по-дългите маршрути с начална точка в града.

За разлика от маршрутите, които са изцяло в ПП „Златни пясъци“, този отива в югозападна посока и минава покрай една-две вилни зони. Части от него са на сянка, но основното изкачване е стръмно, а след него има и каране по платото на открито, така че през лятото е добре да избегнете най-горещите часове. Иначе пътеките и пътищата в района са подходящи за каране почти целогодишно. Черният път по платото обаче може да е кален и по-трудно проходим след дъждове.

Вероятно е излишно да казвам, че карането може да бъде съчетано и с разглеждане на манастира. За целта обаче трябва или да има кой да пази велосипедите, или да помолите да ги завържете някъде при будката на охраната.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2, Т1, Т2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1 час
Вода: 0.5 л

От чешмата (т.01) тръгваме по асфалта надолу в посока Златни пясъци. След 300 м (т.02) се отклоняваме по черен път вдясно, който е обозначен с червена туристическа маркировка. Караме по него само направо (пропускаме пътеки наляво и надясно в т.03 и т.04), докато стигнем Ковшак чешма (т.05, 0.9 км), която е популярно място за пикник сред варненци и гости на града. При нея също продължаваме направо, следвайки широката пътека с червена маркировка, като пропускаме още отбивки – в т.06 и т.07.

В т.08 (1.8 км) излизаме при просеката на електропровод. През нея има и черен път, също с червена маркировка, но го пропускаме и караме наляво в гората, като по широка пътека се спускаме малко по-стръмно към в.з. Дъбравата. Достигайки къщите (т.09), караме надясно по улица, която представлява широк и гладък черен път. По него излизаме на шосето от кв. Виница към Аладжа манастир в т.10 (3.4 км).

Поемаме по асфалта нагоре и надясно и след 200 м достигаме входа на гробищен парк „Север 2“ (т.11), където наляво и нагоре тръгва стръмен асфалтов път. Трябва да се изкачим по него, на места може и с бутане. Пътят ни извежда на платото в близост до в.з. Лозите.

В т.12 (4.3 км) има кръстопът, при който поемаме надясно по черен път, следвайки платото. Караме само по основния път, обозначен със синя и жълта туристическа маркировка, а при повечето разклони държим дясно – например в т.13, т.14, т.15, т.16 и т.17. В т.18 левият път е по-добър, после в т.19 пак сме надясно. В т.21 (6.9 км) маркировката продължава по пътека надясно в гората. Наклонът е надолу и в първите 50-100 м е стръмен, като има скален участък и два остри завоя след него. Тук по-неуверените ще трябва да избутат, но надолу пътеката става широка и гладка, без никакви технически трудности. И тук има отклонения, които пропускаме (в т.22 и т.23), а в т.24 (7.6 км) излизаме на асфалта и по него надолу се спускаме до началната точка.

Така изглежда единственият труден участък по маршрута – след тези скали има и стръмен участък с два остри завоя, общо стотина метра е цялата секция.
След което пътеката е широка и гладка…