Аладжа манастир – кв. Виница 1

Този кратък и разнообразен веломаршрут в покрайнините на Варна включва три пътеки и никоя от тях няма да ви остави равнодушни. И трите вече са били част от други маршрути, които публикувах в района, но тук са комбинирани по начин, който да ви осигури една бърза доза адреналин без твърде много въртене. Пътеките не са много трудни, но не са и съвсем за начинаещи, т.е. включват някои по-технични и/или стръмни секции. Всеки, който вече има известен опит в карането по пресечен терен, вероятно ще им се наслади максимално.

Началото на маршрута е от паркинга и чешмата под Аладжа манастир. По този начин карането става по-удобно за хора, които почиват по курортите на север от Варна и искат да разнообразят плажуването с малко планинско колоездене. Разбира се, от Варна също може да дойдете с автомобил до паркинга под манастира, а ако предпочитате на самоход, тогава пробвайте някой от по-дългите маршрути с начална точка в града.

За разлика от маршрутите, които са изцяло в ПП „Златни пясъци“, този отива в югозападна посока и минава покрай една-две вилни зони и над конната база в кв. Виница. Части от него са на сянка, но изкачванията са предимно открити, така че през лятото е добре да избегнете най-горещите часове. Иначе пътеките и пътищата в района са подходящи за каране почти целогодишно.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т1, Т2, Т3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л (по маршрута има поне една чешма)

От чешмата при паркинга при Аладжа манастир (т.01) поемаме по асфалта нагоре (югозапад), като търсим след 50-100 метра пътека с червена туристическа маркировка, отбиваща се вляво (т.02). Някога това е било пешеходна алея с плочки и стъпала, сега се е поразбила и на места е доста интересна и дори технична пътека. По нея излизаме на черен път (т.03) и продължаваме надясно по него до Ковшак чешма (т.04, 0.9 км), която е популярно място за пикник сред варненци и гостите на града.

Караме покрай чешмата направо, пътят преминава в широка пътека. В т.05 и т.06 пропускаме други пътеки, отклоняващи се вляво и вдясно – караме само по основната с червена туристическа маркировка. В т.07 (1.8 км) излизаме на черен път и просека за електропровод – червената маркировка продължава и по него нагоре, но ние го пресичаме и хващаме пътека наляво (пак с червена маркировка), която с шеметно спускане ни сваля във вилна зона Дъбравата (т.08). Продължаваме по улицата (черен път) надясно и следваме само нея, докато стигнем асфалтов път (т.09, 3.4 км).

Завиваме по шосето надясно и след 150 м (т.10) достигаме входа на гробищен парк „Север 2“. Наляво започва стръмен и тесен асфалтов път през гората – поемаме по него. На места наклонът е сериозен и може да се наложи да бутате. Пътят ни извежда на платото и при кръстовището в т.11 (4.2 км) продължаваме направо и навлизаме във вилна зона Лозите, като се движим по разбит асфалтов път.

В т.12 (4.6 км) има много важен разклон! Отбиваме се наляво по черен път нагоре покрай няколко къщи. След 200 м пътят свършва и преминава в пътека (т.13). По нея местни деца даже са започнали да си правят скокове. След стотина метра (т.14) завиваме рязко по пътека вляво. В началото е по-стръмна, но след малко наклонът намалява. Има доста разклонения – държим все наляво. Най-големият разклон е в т.15 (5.3 км). Като цяло пътеката не е много трудна, но включва технични участъци с камъни. След средата се превръща в скоростен улей, но не много широк, така че бъдете внимателни – на места има камъни.

В края на пътеката (т.16, 5.8 км) излизаме на шосето от кв. Виница към Аладжа манастир и Златни пясъци. Поемаме по него наляво и започваме поредно изкачване. В т.17 пътят прави остър завой на 180 градуса – това място се нарича „гумения завой“ заради честото свирене/плъзгане на гумите на автомобилите. Ако погледнете наляво в гората, ще видите интересен паметник, който е като малко копие на Паметника на свободата (Шипка). Подминаваме познатите ни вече разклони в т.09 и т.10 и стигаме до т.18 (7.4 км), където надясно се отклонява тясна пътечка в гората – поемаме по нея. Пътечката ни извежда в периферията на поредната вилна зона (т.19), където по друга пътека наляво се включваме в черен път (т.20) и се спускаме леко по него. Така достигаме отново т.07, т.е. главната пътека през ПП „Златни пясъци“ с червената маркировка. По нея се прибираме обратно през Ковшак чешма към паркинга под Аладжа манастир, само че в т.03 (9.7 км) не се изкачваме по каменистата алея, а продължаваме направо по черния път и се включваме в шосето наляво в т.22.