Варна | От Виница до Дъбравата и над конната база

Това е един кратък маршрут в околностите на кв. Виница във Варна. Подходящ е за всеки любител на хубавите пътеки, който по една или друга причина търси кратко и бързо каране в рамките на 1-2 часа.  Включва цели две пътеки, които не са много популярни сред пешеходните туристи, така че по тях може да се кара без много „трафик“. Първата е доста скрита и тясна – не е трудна като терен, но малката ѝ широчина може на места да ви изиграе шега. Втората пътека минава над конната база в кв. Виница и предлага доста адреналин, защото е скоростна, но има и отделни по-технични участъци. Изкачванията са предимно по асфалт – първото е плавно и леко, второто е доста стръмно и там ще трябва да се понапънете.

Казано най-просто, маршрутът прави една „осморка“, като първо се изкачваме, после се спускаме към в.з. Дъбравата, после отново се изкачваме към в.з. Лозите и оттам се спускаме по пътеката над конната база във Виница. Подходящ е за каране почти целогодишно, включително и през лятото, защото малката му дължина позволява да се хванат по-прохладните сутрешни или следобедни часове.

Началото е от едно кръстовище в кв. Виница – на ул. „Цар Борис III“ и ул. „Димитър Солунски“. Избрах тази точка, защото в близост има къде да се паркира, но можете да го подхванете и от всяко друго място по главната улица през кв. Виница.

Начална точка: Варна, кв. Виница, кръстовището на ул. „Цар Борис III“ и ул. „Димитър Солунски“; https://goo.gl/maps/MqDWas8sqpo5Chyq9
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л

От началната точка в централната част на кв.Виница поемаме по главната улица („Цар Борис III“) в североизточна посока. От едната страна на улицата има и велоалея, която може да ползвате. В края на квартала продължаваме по шосето в посока Аладжа манастир и Златни пясъци. В т.02 пътят прави остър завой на 180 градуса – това място се нарича „гумения завой“ заради честото свирене/плъзгане на гумите на автомобилите. Ако погледнете наляво в гората, ще видите интересен паметник, който е като малко копие на Паметника на свободата (Шипка). Продължаваме по шосето, пропускайки отклонения надясно (т.03) и наляво (т.04).

В т.05 (3.0 км) надясно се отклонява тясна пътечка в гората – поемаме по нея. Пътечката ни извежда в периферията на поредната вилна зона (т.06), където по друга пътека наляво се включваме в черен път (т.07) и се спускаме леко по него.

В т.08 (4.4 км) достигаме кръстовище. Леко вляво е основната туристическа пътека към Аладжа манастир, направо през просеката има черен път, а ние трябва да завием рязко вдясно по пътека с червена туристическа маркировка, която се спуска шеметно надолу към в.з. Дъбравата. След 200 м (т.09 ) се включваме надясно в главната улица през вилната зона, която представлява широк и добре утъпкан черен път. Караме все по него до т.03 (6.0 км), където излизаме на шосето от Виница към Златни пясъци и поемаме отново по него надясно. Този път обаче в т.04 при входа на гробищен парк „Север 2“ поемаме наляво и нагоре по стръмен асфалтов път. Той ни извежда на платото в близост до в.з. Лозите, като на кръстовището в т.10 сме направо и по разбит асфалт навлизаме във вилната зона.

В т.11 (7.2 км) има много важен разклон! Отбиваме се наляво по черен път нагоре покрай няколко къщи. След 200 м пътят свършва и преминава в пътека (т.12). По нея местни деца даже са започнали да си правят скокове. След стотина метра (т.13) завиваме рязко по пътека вляво. В началото е по-стръмна, но след малко наклонът намалява. Има доста разклонения – държим все наляво. Най-големият разклон е в т.14 (8.0 км). Като цяло пътеката не е много трудна, но включва технични участъци с камъни. След средата се превръща в скоростен улей, но не много широк, така че бъдете внимателни – на места има камъни. В края на пътеката (т.15, 8.4 км) излизаме отново на асфалтовия път и по него надясно се прибираме към кв. Виница.