Аладжа манастир – Кранево

Този прекрасен маршрут в природен парк „Златни пясъци“ е подходящ за всеки любител на планинското колоездене, който вече има известен опит в карането по пресечен терен и търси пътеки, които не са много трудни, но предлагат някакви предизвикателства. Карането е предимно на сянка, т.е. подходящо е и през лятото, а през пролетта и есента е перфектно. Има и панорами към морето, има и множество изкачвания и спускания, чрез които се натрупва височина, но от гледна точка на физическо натоварване маршрутът не е тежък и може да се поддържа добра средна скорост.

На практика това е по-кратък вариант на маршрутите от Варна до Кранево и обратно (например този или този). За разлика от тях обаче, тук началната точка е изнесена извън града, при паркинга и чешмата под Аладжа манастир. По този начин карането става по-удобно за хора, които почиват по курортите на север от Варна и искат да разнообразят плажуването с малко планинско колоездене. Разбира се, от Варна също може да дойдете с автомобил до паркинга под манастира. А може да започнете и откъм Кранево, ако така ви е по-удобно.

Започвайки извън града, маршрутът е по-лесен и като навигация, макар че и в гората има доста разклонения и варианти, за които да следите.

Както вече споменах, маршрутът включва доста пътеки, които са разнообразни и интересни. Някои са по-широки и гладки, на други места има и каменисти участъци. Най-общо казано, от Аладжа манастир караме по основната пътека през ПП „Златни пясъци“, която завършва при основното шосе от Варна към курортите на север, точно при началото на с. Кранево. От тази точка маршрутът тръгва обратно към Аладжа манастир, като има много приятно и плавно изкачване, а след това на места караме по същите пътеки, а на други по алтернативни варианти. Ако желаете да слезете до центъра на Кранево или до плажа, това ще добави още няколко километра асфалт и стотина метра изкачване.

Карането може да бъде съчетано и с разглеждане на манастира. За целта обаче трябва или да има кой да пази велосипедите, или да помолите да ги завържете някъде при будката на охраната.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т1, Т2, Т3)
Физическо натоварване: средно(КФН=4.5)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-1.5 л (във втората половина на маршрута няма чешми)
Храна: за половин ден

От чешмата (т.01), заставайки с лице към нея, поемаме по тесен асфалтов път вдясно (посока север) и след 50 м пак надясно (т.02). В т.03 (0.24 км) достигаме частен имот и продължаваме по павирана пешеходна алея леко вдясно. След 50-60 м (т.04) изоставяме алеята и продължаваме по пътека наляво – широка е, с променлив наклон и със зелена и жълта туристическа маркировка. В т.05 (1.5 км) пътеката се раздвоява – караме надясно по жълтата маркировка, като се пригответе за малко по-стръмни и каменисти участъци.

В т.06 (1.9 км) достигаме чешма, от която надясно тръгва пътека с червена маркировка. Ние продължаваме направо с леко изкачване и след стотина метра (т.07) пропускаме още една пътека вдясно (с жълта маркировка).

В т.08 (2.4 км) пътеката отново се събира със зелената маркировка и продължаваме надясно. След 400 м (т.09) пътеката се разширява до черен път, а в т.10 има разклон, където поемаме надясно. Някога това е било черен път, сега е чудесна пътека – сравнително гладка и бърза. В т.11 сме наляво и малко след това излизаме на тесен асфалтов път (т.12, 4.4 км), по който поемаме наляво и нагоре.

След 2-3 завоя в т.13 (5.1 км) отново достигаме основната пътека с червена и зелена маркировка.  Поемаме по нея надясно и я следваме, без да се отклоняваме никъде. Пътеката върви ту леко нагоре, ту леко надолу – първо е широка, после става по-тясна, минавайки над един скален венец, където на няколко места се разкриват гледки към морето. Такава има и в т.14 – споменавам я, защото оттук пътеката се спуска стръмно надолу. Карайте с повишено внимание!

В края на спускането (т.15, 9.6 км) излизаме при главния път от Варна на север, в покрайнините на с. Кранево. Наляво има тесен асфалтов път, който се изкачва към старо военно поделение – поемаме по него нагоре.  След  1 км в т.16 се отделяме от асфалта по черен път вдясно, който продължава да се изкачва с плавен наклон. По-нататък пътят се стеснява и започва да прилича повече на широка пътека. Караме само по него – той се изкачва към билото и продължава да го следва в югозападна посока. На няколко места вляво и вдясно се отделят по-ясни или по-занемарени черни пътища (такива има в точки 17-22) – пропускайте ги и следвайте основния път. По едно време наклонът се обръща надолу и в т.23 (14.7 км) излизаме на тесен асфалтов път. Завиваме по него наляво и след 20-30 метра (т.24) хващаме черен път вдясно, по който минава и основната туристическа маркировка (червен и зелен цвят).  Тук може да се очаква кал след по-обилен дъжд, има коловози и на няколко места пътят се разделя на различни ръкави – изберете си линия според предпочитанията. В т.25 (15.8 км) завиваме по черен път наляво и веднага след това пак вдясно (т.10) – тук вече сме в тази част от пътеката, по която минахме и в посока Кранево. В т.08 обаче държим дясната пътека със зелена маркировка. Караме все на юг към Аладжа манастир по познатата вече широка пътека, като в т.03 минаваме наляво по пешеходната алея. По нея излизаме отново на паркинга и чешмата при Аладжа манастир.