Липница – Елов дол 1

Село Липница е сгушено сред хълмовете на Предбалкана на север от Ботевград и на мен лично ми направи най-силно впечатление сред населените места в този район. Не само, че е разположено на сравнително изолирано място в планината, което само по себе си е гаранция за спокойствие, тишина и красива природа, но жителите му явно се грижат да изглежда хубаво, защото площадът е добре поддържан, чист и спретнат, а една автобусна спирка е превърната в същински етнографски музей с вещи от времето на соц-а, че и отпреди това. Изобщо, Липница е място, което си струва да посетите и разгледате, а ако искате да добавите в уравнението и планински велосипеди, край него и съседното село Елов дол могат да се „завъртят“ няколко кратки и сравнително леки веломаршрута. Този е първият и може би най-лесният сред тях.

Казано най-просто, това каране ни отвежда  по тесен асфалтов път през гората до някои от горните махали на селата Липница и Елов дол и след кратко каране по билото на рида се спускаме по черен път през махала Косморането към асфалтовия път, свързващ споменатите населени места, по който се прибираме към началната точка.

Основното изкачване е по асфалт и не е трудно, макар че на места е стръмно. Спускането по принцип също е с ниска техническа трудност, но е възможно след повече дъждове по черния път да се образуват локви и коловози, които да направят първата половина от него по-сложна за каране. Всичко това означава, че карането е подходящо за начинаещи (с  уговорката, че отделни секции може да ги затруднят) и за всеки друг, който търси някаква лека разходка в района.

С оглед на малката си дължина и неголямо изкачване, както и на тихите и спокойни места, през които се кара, маршрутът е подходящ и за семейно каране с деца, стига малчуганите да могат вече да се справят с отделни по-стръмни изкачвания и спускания.

Най-добрите сезони за каране по този маршрут са пролетта и есента, но с уговорката да се избягват дните след продължителни и/или обилни дъждове, защото почвите в района са от по-лепкавите. Доколкото маршрутът е кратък, лятото също е възможен сезон за каране, стига да подберете по-хладни сутрешни или следобедни часове.

Начална точка: площада на с. Липница
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л

01 (0.00 км) – от площада на с.Липница поемаме по главната улица на север. При първия разклон (т.02, след 60-70 м) сме направо, като започваме да се изкачваме; при следващия разклон (т.03) сме наляво и веднага след това (т.04, 0.25 км) напускаме основния път и продължаваме по тясно и стръмно асфалтово пътче вдясно. Основното изкачване е по него. В т.05 (1.5 км) вдясно има беседка и чешма, а малко след това (т.06) пропускаме асфалтов път вдясно (при отбивката има още една беседка). Малко след това пътят се изравнява и достигаме една махала, през която преминаваме само направо, пропускайки други пътища вляво (т.07) и вдясно (т.08).

В т.09 (3.1 км) асфалтовият път продължава надясно и надолу, а ние продължаваме направо по черен път, следващ равното било на рида. В т.10 (4.0 км) достигаме разклон – караме по десния път с кратко изкачване и на следващия разклон (след  200 м, т.11) пак сме по десния черен път, като оттук започваме да се спускаме. Пътят надолу минава покрай ливади и пасища, като в първата половина е почвено-тревист и по-рядко използван, така че на места има локви, коловози и отделни по-стръмни и неравни/изровени участъци. Като цяло обаче състоянието му е добро. След махала Косморането (която се пада вдясно от пътя, отбивка към нея има в т.12, където караме направо) пътят е настлан с чакъл и е добре утъпкан. В т.13 (6.0 км) излизаме отново на пуст и рядко използван междуселски асфалтов път. По него надясно с леко изкачване се връщаме към с. Липница.