Гложене – Топилище

Още един лек и приятен маршрут, подходящ за по-неуверени в спусканията колоездачи, както и за такива, които нямат много сериозна физическа подготовка. Все пак имайте предвид, че пътищата на места са малко по-стръмни и каменисти, т.е. карането не е за съвсем начинаещи, добре е да имате вече някакъв опит по пресечен терен.

Ако има някакъв недостатък, той е най-вече в това, че маршрутът включва и 4 км каране по асфалтовия път между Гложене и Ябланица. Макар че това шосе не е най-натовареното, по него все пак има трафик, особено в почивните дни, така че трябва да се кара с повишено внимание. За жалост към момента няма дублиращ вариант, който да е проходим.

Иначе карането започва по равен и много приятен черен път в Гложкото поле покрай р. Вит, след което излизаме на споменатото шосе и караме известно време по него до разклона за махала Топилище, последната в землището на с. Гложене. Изкачваме се през махалата по тесен асфалтов път и в края ѝ започва по-сериозната част – сравнително стръмен, но и кратък черен път, по който се изкачваме до рида между Топилище и Гложене. Оттам вече ни чака спускане, предимно по черни пътища с лек наклон, но на отделни места по-стръмни и изровени. Минаваме покрай пистата за мотокрос, слизаме към Дивешки дол и по много приятен път, превърнал се вече почти в пътека, завършваме карането отново в Гложене. Имайте предвид, че в разгара на лятото пътищата при спускането са пообрасли с треви и цветя, което на места влошава видимостта и прави карането малко по-трудно. В този смисъл идеалните сезони за каране по маршрута са пролетта и есента.

Началната точка е краят на с. Гложене откъм м. Боаза, т.е. изхода по пътя към Ловеч. Там има и нещо като триъгълен площад, на който могат да се паркират 3-4 автомобила (или някъде по съседните улици).

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Гложене, изхода към м. Боаза и гр. Ловеч; https://goo.gl/maps/nFU7GMkBiwfzrZyV9
Физическо натоварване: ниско (КФН=3.5)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 – 1.5 л, по маршрута няма чешми

01 (0.0 км) – От началната точка в края на с. Гложене поемаме по главния път към м. Боаза, т.е. към Ловеч. От лявата ни страна има голям цех от изоставено предприятие. Точно след цеха (т.02) наляво има пешеходен мост над реката – минаваме по него и от другата му страна пропускаме черен път покрай оградата на предприятието (т.03) и продължаваме в северна посока покрай реката. В т.04 (0.8 км) пътят се раздвоява – следваме левия, десният просто слиза до брега и свършва; има и път още по-наляво към нивите, него също пропускаме. Оттук нататък следваме само пътя покрай реката – пропускайте всякакви отклонения наляво към обработваемите площи. На някои места пътят едва си личи, но не се притеснявайте от това.

05 (2.7 км) – Стигаме до станцията за компресиране на отпадъци, която е изградена до старото сметище, вече рекултивирано. Тук пътищата се променят непрекъснато, защото общината прегражда някои от тях, за да не се образуват незаконни сметища, хората пък проправят нови. Следвайте GPS следата или просто карайте отдясно покрай станцията и в т.07 наляво по асфалтовия път, който я свързва с шосето Гложене- Ябланица (т.08, 3.6 км), по което продължаваме надясно в посока Ябланица.

Следваме този път около 4 км, докато достигнем т.09 (7.5 км), където вляво е отбивката към махала Топилище. Продължаваме нагоре през нея, следвайки тесния асфалтов път (пропускайте всякакви отбивки вляво и вдясно от него). Асфалтираният път свършва след 2 км в т.10 (9.6 км), където е сградата с казана за ракия. Оттук продължават два основни черни пътя – единият е вдясно, а нашият е наляво между „казанката“ и една овощна градина. Пресичаме с остър ляв завой коритото на един поток и след него има разклон (т.11) – караме (или бутаме) надясно по стръмния и каменист черен път. След малко наклонът става по-плавен, а пътят се раздвоява (т.12), но после пак се събира – десният ръкав е по-добър.

В т.13 (10.4 км) е време да започнем спускането по черен път, който тръгва наляво. В момента той се ползва основно от мотори и ATV-та и на много места прилича повече на пътека. Наклонът не е голям, с изключение на отделни по-стръмни секции. В т.14 (11.3 км) пропускаме занемарен път/пътека надясно, а малко след това в т.15 пропускаме и черен път вляво (може изобщо да не го забележите).  Следва прав участък и даже кратко изкачване, след което се открива широка панорама към Гложкото поле и долината на р. Вит, която завършва с внушителното старопланинско било. След моментите за съзерцание идва ред на едно стръмно и по-трудно спускане към пистата за мотокрос, намираща се под нас. В т.16 (12.2 км) пътят се разделя – лявата част е по-стръмна, но за момента по-малко изровена, спуска се директно покрай мотопистата. След 200 м, в т.17, точно когато пътят се изравнява, трябва да намерите слабо забележим път надясно. По него се спускаме към Дивешки дол и там следваме само основния път (по-скоро широка пътека) надолу покрай дерето, пропускайки разни отбивки наляво и надясно.

В т.18 (14.0 км) вече сме близо до първите къщи на махала Могиля. След каменист участък на пътя пресичаме вдясно коритото на реката и продължаваме по черен път надолу, който преминава в асфалтирана улица и излиза при входа на Гложене, при моста над р. Вит (т.19). Преминаваме по моста, свиваме вляво по главния път и след малко достигаме началната точка на маршрута.