Гложене | Дивешки дол и Минков върх

Кратък, но доста съдържателен маршрут над с. Гложене. Може да се каже, че това е бързото кръгче, което обичам да правя за час-два, когато нямам време за някое по-дълго каране. Включва приятно, но и предизвикателно на места изкачване по стари черни пътища, превърнали се вече почти в пътеки, и спускане по една много забавна пътечка, която открихме през 2019 г. и с още двама приятели я „отвоювахме“ от бодливите храсти в началото на 2020 г. В момента, макар и тясна, тя е напълно проходима и приятна за каране. Като техническа трудност нивото ѝ е средно, т.е. ще се хареса на напреднали колоездачи, но и по-неуверените могат да минат без проблем по-голямата част от нея. Само начинаещите биха се затруднили на повечко места.

Бидейки толкова кратък, маршрутът е подходящ най-вече за хора, които живеят или са отседнали някъде в района на Тетевен и търсят подобно кратко и бързо каране. Възможно е също така да го направите в комбинация с някой от другите маршрути наоколо, ако искате да покарате повече – тогава вече би имало смисъл да пътувате специално за тази цел от София или от другаде.

Началната точка е в края на с. Гложене, при моста на пътя към гр. Ябланица. Там има и място за паркиране на 2-3 коли.

П.П. Важен ъпдейт от 2 август 2020. Броени дни след публикуването на маршрута минах пак по него и останах изненадан от избуялата навсякъде около пътеката растителност – треви, цветя, та даже и тръни! Вследствие на това пътеката е станала едва забележима и доста по-трудна за каране. Съветът ми към тези, които искат да пробват маршрута, е да изчакат малко по-късна есен, а през пролетта е гарантирано добър.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: края на с. Гложене, при моста на пътя към гр. Ябланица; https://goo.gl/maps/LAidR6NJE7UFCxbJA
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1.0 л, по маршрута няма чешми

01 (0.0 км) – Точно от завоя при края на моста, като застанете с гръб към реката, срещу вас ще видите стръмна улица нагоре и леко вдясно. Започваме изкачването по нея. След стотина метра (т.02) улицата продължава наляво, а ние направо по черен път покрай последните къщи, които се падат отляво над нас. След още 200 м (т.03) достигаме пресъхващото корито на един поток – пресичаме го и продължаваме по каменист черен път наляво и нагоре, покрай потока. В т.04 (0.6 км) пътят се разделя – ние следваме десния, който на практика се е стеснил и прилича по-скоро на широка пътека. Караме само направо покрай дерето – цялата тази местност се нарича Дивешки дол. Пропускаме разни пътечки и пътища, които се отклоняват вляво и вдясно. По-значими такива има в т.05 и т.06, а в т.07 (1.5 км) има кръстовище, като ние пак сме направо и нагоре по дола. След 200 м обаче, в т.08 пътят ни завива рязко вдясно на една поляна и за момент става доста стръмен.

„Острият“ баир ни изкачва до пистата за мотокрос (т.09, 1.9 км), където продължаваме по основния черен път наляво и нагоре покрай нея. Тук той е доста стръмен, може да се наложи и да побута човек. Оставяйки пистата назад, пътят се поизравнява след един ляв завой и става доста по-приятен. В т.10 (2.9 км) достигаме разклон, на който сме по левия път. Продължаваме да набираме приятно височина и в т.11 (4.0 км) отново достигаме разклон – и пак сме наляво. Пътят вече е предимно равен, открива се страхотна гледка към Гложенския манастир.
В т.12 (4.5 км) е началото на пътеката, което е малко трудно забележимо. Тъй като точно на това място пътят се разделя на няколко пътеки, е важно да уцелите правилната. Идвайки към кръстовището по черния път, нашата пътека е втората наляво, общо взето под прав ъгъл спрямо пътя. (Първата пътека тръгва под остър ъгъл, т.е. леко в обратна посока, и засега не е проучена; другите пътеки са направо и надясно). Пътеката започва доста игриво, с няколко остри завоя и стръмни участъци през поляните, като общата ѝ посока е надясно (юг). Навлизайки в близкия дол, пътеката се ориентира в източна посока и става по-права и полегата. В общи линии тя следва долчинката, като на едно място съвсем се доближава до потока в нея и продължава покрай него. В т.13 (5.5 км) на една широка поляна се съединява с друга пътека, идваща отдясно, и продължава надолу с широчина като на коларски път.  В т.14 (5.9 км) широката пътека се спуска стръмно към дерето, а ние заобикаляме по тясна пътечка отдясно, тя завива наляво и в т.15 (6.2 км) достигаме място, където се събират няколко пътеки, някои от тях приличащи по-скоро на речни корита. Оттук продължаваме надолу по черен път, който при големи дъждове служи и като корито на река, поради което е изпълнен с много камъни. По него достигаме отново т.04, където надясно и надолу по вече познатия ни път се прибираме към моста над р. Вит.