Аладжа манастир 1 (до Баба Алино и обратно)

Аладжа манастир (и по-специално паркингът под него) е може би най-удобната начална точка за веломаршрути в природен парк „Златни пясъци“, който обхваща горите над едноименния курорт и включва цяла мрежа от пътеки, които са доста приятни не само за пешеходен туризъм, но и за планинско колоездене. Чрез комбинирането им могат да се получат различни като дължина и характеристики маршрути, така че настоящият е един от многото възможни. Той е съвсем кратък и ни отвежда със спускане до местност/вилна зона Баба Алино в съседство с курорта Златни пясъци и после обратно нагоре. В този смисъл, ако сте отседнали долу край морето, може да започнете маршрута и оттам, само че с малко навигиране покрай хотелите, докато се включите в GPS следата. Предвид малката му дължина може да се ползва както за бързо кръгче в района (например преди или след плажа, ако сте на почивка някъде в близост), така и в комбинация с други кратки маршрути наоколо.

Маршрутът е с формата на „осморка“ и със средна техническа трудност, но това се дължи най-вече на една отсечка в началото – от паркинга до Ковшак чешма. Тази пътека е по-камениста, има 2-3 серпентини със стъпала. Можете обаче лесно да трансформирате маршрута и в такъв с ниска трудност, ако вместо по тази пътека се спуснете до Ковшак чешма по отсечката, която служи и за изкачване. След Ковшак чешма на отделни места може да се натъкнете на по-обрасли секции или на някое паднало дърво. Като физическо натоварване маршрутът е лек, защото е и доста кратък. Това не означава обаче, че наклонът навсякъде е лежерен – има и една-две по-стръмни секции при изкачването от Баба Алино.

Едно от важните предупреждения е да карате с повишено внимание, защото пътеките се ползват и за пешеходен туризъм – бъдете културни и не стряскайте хората!

Иначе маршрутът е подходящ за каране почти целогодишно, включително и през горещите летни дни, защото през повечето време сме на сянка, а и дължината му позволява да се хванат по-прохладните сутрешни или следобедни часове.

Вероятно е излишно да казвам, че карането може да бъде съчетано и с разглеждане на манастира. За целта обаче трябва или да има кой да пази велосипедите, или да помолите да ги завържете някъде при будката на охраната.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т1, Т2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1 час
Вода: 0.5 л (по маршрута има три чешми)

От чешмата при паркинга при Аладжа манастир (т.01) поемаме по асфалта нагоре (югозапад), като търсим след 50-100 метра пътека с червена туристическа маркировка, отбиваща се вляво (т.02). Някога това е било пешеходна алея с плочки и стъпала, сега се е поразбила и на места е доста интересна и дори технична пътека. По нея излизаме на черен път (т.03) и продължаваме надясно по него до Ковшак чешма (т.04, 0.9 км), която е популярно място за пикник сред варненци и гостите на града.

От Ковшак чешма трябва да намерите наляво и надолу пътека с жълта туристическа маркировка. В началото е разбита и малко обрасла, но скоро става ясна и хубава. В т.05 (1.2 км) се включваме наляво в друга пътека, в т.06 сме надясно. В т.07 (1.6 км) пътеката се раздвоява и сме надясно, като след 50 м достигаме чешма (т.08) и при нея пак сме надясно по пешеходна алея с парапети от двете страни.

В т.09 (1.8 км) пътеката се разделя  – и двете са с жълта туристическа маркировка. Караме по дясната, която е по-тясна и върви хоризонтално през гората, преди да поеме отново надолу. В т.10 (2.3 км) пресичаме тесен автомобилен път и продължаваме от другата му страна, като тук пътеката изведнъж става трудно забележима и по-обрасла. Целта е да достигнем дерето, където има подлез под шосето към курортите на север от Варна.

След подлеза избутваме стръмно нагоре надясно и се включваме в улица надясно (т.11) през вилната зона (или местност) Баба Алино, като пресичаме внимателно по пешеходната алея споменатото шосе (т.12). Продължаваме само нагоре по улица „Шерба“ до т.13 (2.9 км), където сме надясно по съвсем тясна уличка в гората (името ѝ е „Чумерна“). При последните къщи (т.14) тази улица преминава в черен път и по него продължаваме изкачването през гората.

Има много разклонения и варианти – за да е по-равномерно изкачването, в т.15 избираме по-полегатия черен път надясно, след което в т.16 сме наляво и в т.17 пак надясно. Следва малко по-стръмно изкачване, за да излезем в т.18 (3.7 км) на широката основна пътека през ПП „Златни пясъци“ и по нея надясно достигаме познатата ни Ковшак чешма (т.04). Оттук продължаваме само направо по черния път (пропускаме пътеката в т.03, по която се спуснахме откъм манастира в началото на маршрута), докато достигнем асфалтовия път в т.19 (4.5 км) – по него наляво и нагоре след 300 м достигаме паркинга и чешмата под манастира.