Велинград – параклис „Св. Никола“

За масовия турист Велинград е познат като СПА сталицата на Балканите и аз по никакъв начин не оспорвам тази „титла“. Но в гънките на Родопите, сред които е разположен градът, има десетки страхотни пътеки и още повече горски пътища, а това го прави рай и за планинско колоездене.

През лятото на 2020 г. с половинката ми решихме да комбинираме тези две направления на туризЪма и отседнахме в новия термален къмпинг Велинград (препоръчвам го на всеки, който харесва този тип настаняване), като не пропуснахме да вземем и велосипедите, за да направим две карания по лек терен, които са идеални за семейни разходки и за всеки, който все още няма опит и увереност за по-технични терени и пътеки.

Започвам с по-краткия маршрут, който е точно над града и макар да е с ниска техничека трудност, ще се хареса и на всеки напреднал планински колоездач, защото включва много приятни пътечки.

Карането е съвсем кратко, само 8 км, което го прави идеално за бързо сутрешно или следобедно кръгче, ако денят ви е ангажиран с други хора или членове на семейството. Маршрутът е подходящ и за деца, но с уговорката, че изкачването на места е по-стръмно, т.е. необходими са ниски предавки. Освен хубавите пътеки, по маршрута има и страхотни панорами към околните ридове и върхове.

Началото му е в центъра на града, при кръстовището на бул. „Съединение“ и ул. „Евлоги Георгиев“.  В зависимост от това къде сте отседнали, с отиването и връщането карането може да порасне с още няколко километра. В нашия случай от къмпинга, който е в западната част на града, се придвижихме по приятна алея покрай р. Луковица и общата дължина стана 12 км.

Начална точка: Велинград, кръстовището на бул. „Съединение“ и ул. „Евлоги Георгиев“; https://goo.gl/maps/XDViRwvfzh7BvZkE7
Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2, T2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3.5)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 л, по маршрута има поне две чешми

Важно! През есента на 2020 г. Сдружение „Байкария“ и приятели маркираха много отсечки в района около Велинград, поради което понастоящем по някои от пътеките и пътищата в маршрута (но не всички) може да видите колоездачни табели (сегмент 210).

01 (0.0 км) – от кръстовището на бул. „Съединение“ и ул. „Евлоги Георгиев“ поемаме по булеварда в северна посока и караме около 900 м, след което завиваме наляво по ул. „Макаренко“ и започваме изкачване по нея покрай училище „Христо Ботев“. Улицата става доста стръмна и в края ѝ (т.03, 1.4 км) продължаваме по черен път наляво и нагоре към близката горичка. Пътят прави десен завой и ни извежда при заслон „Гергевана“ (т.04), където пред нас се ширват широки ливади, заобиколени от иглолистни гори. Продължаваме нагоре по пътя през поляните, пропускайки пътищата и пътеките вляво и вдясно (основните кръстовища са в т.05 и т.06). След поляните отново навлизаме в гора и в т.07 (3.3 км) продължаваме по черния път направо и нагоре. След 300 м излизаме на заравнено място (т.08), където има заслон и табели към връхчето наляво, където е заслонът „Св. Никола“ (т.09). Изкачваме се до него по широка пътека. При заслона също има място за отдих и хубава чешма.

Оттук се спускаме на югоизток и в т.10 завиваме наляво и слизаме отново на пътя, по който се качихме в т.07. Това кратко спускане от заслона е единственото по-стръмно в целия маршрут. Ако предпочитате по-лек наклон, може да се върнете и по обратния път. За прибирането следваме серия от горски пътечки, вървящи успоредно на черния път – някои по-близо до него, някои по-далеч. Първата такава се отклонява в т.11 и се връща на пътя в т.06. Там хващаме нова пътека надясно, която започва да подсича склона, пресичайки се и с други пътеки – тук е добре да следите GPS-а, но на повечето разклони сме наляво – в т.12, т.13 и т.14. Излизаме отново на пътя в т.05 и отново хващаме пътека вдясно. В т.15 сме наляво, в т.16 надясно, в т.17 пак наляво и в т.18 излизаме отново в м. Гергевана. Тук надясно тръгва един дол и от двете му страни има по една пътека. Ние следваме тази отляво, гледайки в посока юг. Тя ни извежда на черен път (т.19) над ул. „Пушкин“. Караме по тази улица наляво (т.20), после правим плавен завой надясно (т.21) и стигаме до ул. „Евлоги Георгиев“ (т.22) – началото/краят на маршрута е на 200 м вляво по нея.