Велинград – Абланица

Важно! Когато са правени снимките и оригиналното описание (през лятото на 2020 г.), половината от маршрута беше по черен път. Към настоящия момент (юни 2021 г.) пътят до с. Абланица също е асфалтиран, т.е. целият маршрут е изцяло по асфалт. Това няма да направи разходката по него по-малко приятна, за някои дори повече, но все пак е хубаво да го знаете, ако сте се приготвили и за пресечен терен. Също така е необходимо да сте по-внимателни при каране, защото асфалтът позволява на автомобилите да се движат с по-висока скорост.

Вторият маршрут от Велинград, по който карахме през лятото на 2020 г., е още по-лек като терен, защото се кара само по асфалт. Подходящ е за семейни или спортни разходки в обкръжението на красива природа и чист въздух. Навигацията по маршрута също е пределно лесна и не ви е нужен нито GPS, нито велокомпютър.

Като цяло карането е подходящо за полудневна разходка. „На хартия“ е със средна дължина, но на практика сумарното изкачване е съвсем малко, така че се поддържа добра средна скорост.

Началото е в центъра на града, при кръстовището на бул. „Съединение“ (според други карти е бул. „Св. Св. Кирил и Методий“) и бул. „Александър Стамболийски“ (Републикански път II-84).  В зависимост от това къде сте отседнали, достигането до и връщането от началната точка може да добави няколко километра. В нашия случай (от СПА къмпинг Велинград, който е в западната част на града) общата дължина стана 38 км.

Начална точка: Велинград, кръстовището на бул. „Съединение“ (според други карти е бул. „Св. Св. Кирил и Методий“) и бул. „Александър Стамболийски“ (Републикански път II-84); https://goo.gl/maps/uekv6JRgWp8KXBor5
Ниво на техническа трудност: ниско (R1)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л, по маршрута има поне 1-2 чешми
Храна: за половин ден

Важно! През есента на 2020 г. Сдружение „Байкария“ и приятели маркираха много отсечки в района около Велинград. Към момента на публикуване на маршрута той е маркиран като част от сегмент №240.

01 (0.0 км) – От началната точка поемаме в южна посока по бул. „Съединение“ („Св.Св. Кирил и Методий“ по някои карти), преминавайки през кв. Чепино в края на града. Караме само направо, като в т.02 има по-голямо кръстовище. В т.03 (2.8 км) главната улица завива наляво и се спуска леко към парк „Клептуза“, а ние продължаваме по улицата направо и след 900 м достигаме края на града, където тя свършва. Наляво има пешеходен прелез за преминаване през жп линията на теснолинейката (т.04) – използваме го, за да излезем на пътя Велинград-Сърница, по който продължаваме надясно (запад). Караме по асфалтовия път около 2.5 км, до т.06 (6.1 км), където надясно се отклонява пътят за с. Абланица. Преди беше черен път с трошено-каменна настилка, сега е асфалт. Той се движи все покрай едноименната река, а теснолинейката е от другата ѝ страна. Караме само направо по него, пропускайки отбивките вляво и вдясно – такива има в т.07 (6.5 км), т.08 (12.2 км), т.09 (12.8 км) и т.10 (15.6 км).  В т.11 (16.4 км) достигаме с. Абланица – при табелата с името му обръщаме посоката, макар че ако желаете да го разгледате, може да се разходите из него. Връщаме се по същия път, посоката вече е надолу. Единствената разлика е, че при влизането във Велинград не пресичаме жп линията през пешеходния прелез, а следваме шосето до входа на парк „Клептуза“ (т.12), където с леко изкачване по улицата наляво излизаме на булеварда, който ни връща в началната точка.