Обиколка на язовирите край с. Васил Левски

Името на националния герой Васил Левски, родом от Карлово, може да се срещне навсякъде в и около този български град, включително и като име на едно от близките села в източна посока, разположено между общинския център и гр. Калофер. Към него се отправихме в края на месец октомври с идеята да опиша маршрут за начинаещи, но бяхме много приятно изненадани, когато това, което на картите и сателитните снимки изглеждаше като черен път, всъщност се оказа пътека, ползвана от местните животновъди, при това доста забавна, технична и интересна. По този начин кефът за нас се оказа двоен, а „маршрутът за начинаещи“ се оказа всъщност идеален за хора с повече опит и с афинитет към адреналина.

Иначе маршрутът преминава покрай два микроязовира в околностите на с. Васил Левски, затова и името е такова. Основната височина се набира по асфалт към горния язовир, след което  има и кратко, но стръмно изкачване по черен път. По него започва и спускането, но малко след началото се отклоняваме по скрита пътека, която ни отвежда през Вътев дол към долния язовир в околностите на селото, откъдето се прибираме до началото.

Идеалните сезони за каране по маршрута са пролет и есен. През лятото също е възможно, но трябва да изберете по-хладни части от деня – преди обяд или късен следобед. Ако търсите по-дълго каране, можете лесно да комбинирате маршрута с някой от другите подобни в района.

Имайте предвид, че началото на пътеката е трудно откриваемо, така че дори и с GPS трябва да карате с повишено внимание.

Начална точка: с. Васил Левски, централен площад
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, T4)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3.5)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л
Храна: не е необходима, в центъра на селото има хранителен магазин

От центъра на с. Васил Левски (т.01) поемаме по главната улица в северна посока (към планината) и караме 300 м до т.03, където завиваме по улицата надясно. Следваме улицата на изток, след това на североизток и в т.04 завиваме наляво (север) и нагоре по поредната улица с настилка от бетонни плочки. Тя ни извежда в горния край на селото (т.05, 0.8 км), където продължаваме на североизток по стар асфалтов път, който все още е в прилично състояние. Следваме само него, минавайки покрай писта за мотокрос, докато достигнем горния микроязовир. Асфалтът продължава и след него, но в по-лошо състояние.

Малко след язовира, в т.06 (3.3 км) трябва да се отклоним по черен път надясно и веднага след това при близкия разклон (т.07) да изберем левия път. При следващото кръстовище (т.08) в плетеницата от черни пътища държим дясно (защото пътят е в по-добро състояние), но в т.09 (4.0 км) изоставяме по-ясния, но стръмен черен път, и поемаме наляво по занемарен и по-стар път през ливадите. След кратко подсичане на склона, в т.10 (4.5 км) достигаме следващ разклон и тук вече трябва да караме по стръмен и занемарен черен път вдясно. На места може да се наложи и бутане. Стръмното изкачване ни извежда в близост до вр. Баира, където се включваме наляво (т.11) в по-ясен черен път, като тук наклонът намалява значително. След като прекосяваме поредната широка поляна, пътят навлиза в гора и достигаме т.12 (5.7 км), където има разклон и по десния път започваме спускането. Карайте по-бавно и внимавайте за следващата точка!

Пътеката започва в т.13 (6.1 км), където трябва да се отклоним надясно през една поляна без видим път или пътека. Ясният път продължава направо, но ако подминете отклонението, върнете се! В десния край на поляната (т.14) ще видите нещо средно между черен път и пътека надясно в гората, но още по-забавна е тясната пътека между дърветата, която минава напряко и слиза в близкия дол, където се съединява с по-широката, идваща отдясно. Нататък е типична животновъдна пътека, разделяща се на различни ръкави, събиращи се отново. Първата част на пътеката е сравнително лесна и с малък наклон, но с приближаване към Вътев дол теренът става все по-каменист, на места и стръмен, така че хора с твърдаци или с недостатъчна техника и увереност може да изпитат затруднения на някои места. След достигането на Вътев дол пътеката за кратко се изкачва и в т.15 (7.9 км) продължаваме направо, а след още 300 м в т.16 завиваме по пътека надясно с много забавни завои и излизаме на широките поляни над долния микроязовир, където пътеката преминава в черен път. Спускаме се към язовира и след него завиваме по черен път наляво (т.17), който ни отвежда до източния край на селото. В т.18 (9.3 км) завиваме надясно по една от главните улици на с. Васил Левски и следвайки само нея, достигаме обратно центъра.