Варна – три кратки маршрута край ТВ кулата

Ако попитате някого във Варна къде може да направите едно бързо кръгче с планинския си велосипед в непосредствена близост до града, вероятно ще ви каже до ТВ кулата. Тя е разположена на платото над града, склонът е стръмен и с южно изложение, което означава, че пътеките изсъхват бързо дори и след дъжд. Е, означава също и че все повече къщи и вили се появяват под горския пояс, но засега има и достатъчно пътеки, по които местните любители на спорта и природата карат планински велосипеди, тичат, ходят пеша, разхождат кучета и т.н.

Много от тези пътеки са трасета за спускане, построени от местните младежи (или от едни предишни младежи, които вече са пораснали). Тях обаче ще ги представя в отделна статия, а тук ще ви запозная с двете основни пътеки, използвани масово за ХС/АМ каране, и познати като „Дясната“ и „Лявата“.

От двете пътеки „Лявата“ е по-лесна, но „Дясната“ е по-известна, включително защото през годините е била част и от ХС състезания, провеждани от велоклуб „Устрем“. Затова основният маршрут използва „Дясната“ пътека. Тя обаче минава и през едно стръмно дере с отвесни склонове, така че в един участък си е малко опасна, затова съм добавил и възможен обход, който избягва този участък. „Лявата“ пък по някаква причина в момента е занемарена, явно не се ползва толкова често и в една част е обрасла и много трудно се намира. Въпреки това, ако търсите друг вариант, а и по-лесен, си струва да отделите време и да я намерите с помощта на GPS-а и описанието долу.

Вторият и третият маршрут са по-кратки, защото не отиват до самата ТВ кула, но ако искате да ги удължите, може да използвате заобикалянето към кулата от първия маршрут.

Изкачването за всички маршрути, включени в статията, е еднакво – по стръмни улици през вилната зона (кв. Сотира), последвани от още по-стръмна пътека с широчината на черен път. Началото е от паркинга на болницата „Света Марина“ (позната сред местните хора и като „Терапията“). До този паркинг може да стигнете както с автомобил, така и на самоход. Цялата отсечка е маркирана с червена туристическа и колоездачна маркировка и е най-често използваният вариант за излизане към платото с ТВ кулата. Има, разбира се, и много други варианти през вилната зона, както и най-лекия, но и най-неприятен (заради автомобилния трафик) – по републикански път IIІ-902, който излиза от Варна на север в посока с. Кичево и минава в близост до ТВ кулата. Ние пробвахме още един вариант през вилите, но честно казано не беше по-добър, затова няма смисъл да го добавям.

За мен лично маршрутите по склона под ТВ кулата имат един недостатък – спускането по пресечен терен е доста кратко, след което трябва да продължите надолу по улиците между къщите в кв. Сотира. Ако търсите обаче бързо каране непосредствено над града, тези маршрути са едни от най-достъпните.

Варна – ТВ кулата 1 (по „Дясната“)

Както вече споменах, този маршрут може да се нарече основен и най-често използван. Той е и най-дълъг, защото отива до самата ТВ кула, правейки една обиколка по равната част на платото. Спускането обаче не е за хора със слаби нерви, защото пътеката е тясна и със стръмен (на места отвесен) склон от лявата страна. Ако това ви притеснява, по-добре вижте другите два маршрута. Затова и техническата трудност е посочена като висока, макар че за напреднали карачи е по-скоро средна.

Начална точка: паркинга при болница „Св. Марина“, https://goo.gl/maps/twCezj5Dgx86i8Bv5
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, T1, T2, T4)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
– пътеки и черни пътища – 3.6 км

В източния край на паркинга при болница „Св. Марина“ има бензиностанция (т.01). Маршрутът започва от нея. В съседство има портал с бариери за двора на болницата. Ние поемаме по улица „Лазар Паяков“, която заобикаля двора на болницата отдясно, движейки се на север. В края си улицата завива надясно и свършва при заграден частен имот (т.02, 0.4 км). Наляво (север) покрай имота има тясна пътека, по която след стотина метра каране или бутане излизаме при една чешма на друга улица („Георги Китов“) във вилната зона – т.03. Тук поемаме надясно и след още 150 м (т.04) правим рязък ляв завой по ул. „Иван Иванов“ и продължаваме по нея изкачването през вилната зона (кв. Сотира). Следваме само основната улица, като пропускаме отбивки вдясно в т.05, 06 и 07. Наклонът е сериозен, така че на места може да се наложи да бутате.

В т.08 (1.5 км от началото на маршрута) достигаме последните къщи и горския пояс – тук улицата преминава в широка, но доста стръмна пътека. Продължаваме по нея изкачването към платото – с каране или бутане според възможностите. На разклона в т.09 (2.0 км) сме надясно.

Малко след това, в т.10 (2.1 км) излизаме на кръстопът и поемаме по черния път вдясно. Теренът вече се изравнява. След още 50 м (т.11) пак сме надясно по широка и равна пътека през хубава и сенчеста гора. На едно място вляво има приятен кът за отдих с пейки и маси. Следваме само основната пътека (на разклоните държим ляво), която е с червена туристическа и колоездачна маркировка, и в т.12 (2.6 км) се включваме в черен път надясно. След още 50 м (т.13) излизаме на кръстовище, където поемаме по широка сенчеста пътека надясно в гората, следвайки отново червената маркировка. Караме само по тази главна пътека (пропускаме отбивки в т.14 и т.15) до т.16 (3.4 км), където завиваме вдясно и достигаме оградения парцел на ТВ кулата (т.17).

Покрай парцела има широк черен път – караме по него надясно (юг). Пропускаме отбивка вдясно в т.18, след което пътят прави плавен завой наляво. В края на този завой (т.19, 3.8 км) се отклоняваме вдясно по черен път, който е по-тесен, но достатъчно ясен. След стотина метра (т.20) има разклон – тук сме пак надясно. Пътят подсича хоризонтално целия склон, на няколко места го пресичат или се отклоняват от него пътеки, които пропускаме (например основното DH трасе в т.21). В т.22 (4.3 км) излизаме на поляна, където пътят преминава в пътека направо.

След още 100 м достигаме разклон (т.23), където поемаме по пътеката вляво. Това е „Дясната“ пътека, защото ако гледаме отгоре, тя завива надясно към близкото дере, минава над един няколко метров отвес (преминете с повишено внимание, защото е тясно!) и се спуска отдясно на дерето. В т.24 има пътеки вдясно – ние караме направо и надолу.

В т.25 (4.9 км) пътеката свършва на един черен път между частни имоти – по него надясно се включваме към ул. „Иван Иванов“ (т.07), по която беше изкачването, и се спускаме обратно до началната точка през вилната зона.

Варна – ТВ кулата 2 (по „Лявата“)

„Лявата“ пътека в момента е малко трудна за намиране, защото началото ѝ е доста обрасло. Но тя предлага по-лесен и безопасен вариант за спускане, подсичайки склона с по-умерен наклон и без толкова стръмен склон от външната страна.

Маршрутът е по-кратък от първия, защото не отива към ТВ кулата. Ако решите обаче, може да ползвате описанието на първия маршрут и да заобиколите по платото. Тогава т.23 от първия маршрут ще съвпадне с т.16 от настоящия.

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T1, T2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4.5)
– пътеки и черни пътища – 2.1 км

Само след стотина метра (в т.14, 2.8 км) надясно в гората тръгва друга пътека, която веднага се раздвоява (т.15). Поемаме наляво и започваме леко спускане, което ни извежда в т.16. (Ако сте решили да карате по описанието на първия маршрут, тази точка е №23.)  Тук надясно към дерето тръгва пътека – това е „Дясната“. Поемаме по нея, но съвсем бавно, за да може буквално след 20-25 м (т.17) да намерим през храстите вляво началото на друга пътечка, позната сред местните карачи като „Лявата“. Поемаме по нея през шубрака и след малко тя се разширява, макар че като цяло си е леко обрасла. Пътеката подсича склона и в нея се включват и други пътеки и трасета за спускане. В т.18 има по-стръмен и техничен участък, а в т.19 пътеката се разделя на два ръкава, които пак се събират. В т.20 има разклон – и двата ръкава излизат на едно и също място, като тук съм избрал десния.

В т.21 (3.4 км) излизаме на път/улица над последните къщи и продължаваме по него наляво, спускайки се между къщите и вилите. В т.22 сме надясно, а в т.23 наляво.

В т.24 излизаме на бул. „8-ми Приморски полк“. Оттук има няколко варианта. Ако искате да се върнете към началната точка (паркинга при болницата), най-добре е да тръгнете вдясно по ул. „Иван Иванов“ с леко изкачване и в т.04 да завиете наляво и при чешмата в т.03 пак наляво по пътеката и по улицата към бензиностанцията. Другите варианти са да се спуснете към различни части на града – или по самия булевард, или по някои от по-малките улици към Паметника на българо-съветската дружба и оттам към жк „Чайка“ или към Морската градина.

Варна – ТВ кулата 3 (по-лек вариант на „Дясната“)

Както показва и частта от името в скоби, при този по-кратък маршрут отново се спускаме по „Дясната“ пътека, само че избягваме най-трудния и опасен участък с отвесните склонове отляво.

Ако искате малко да удължите карането, можете да направите заобикалянето до самата ТВ кула през платото, т.е. да следвате описанието на първия маршрут до т.23, където обаче вместо да се спуснете по пътеката наляво, трябва да се изкачите леко по пътеката вдясно, за да излезете в т.15 от настоящия маршрут.

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T1, T2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4.5)
– пътеки и черни пътища – 2.2 км

Само след стотина метра (в т.14, 2.8 км) надясно в гората тръгва друга пътека, която веднага се раздвоява (т.15). Поемаме надясно и веднага пак надясно (т.16), връщайки се на практика в обратна посока през гората до т.17 (2.9 км), където поемаме по пътечка наляво (юг). Тя е сравнително тясна, но ясна, а наклонът ѝ е лек до умерен. В т.18 тази пътека се включва в основната („Дясната“) и продължаваме надолу по нея. В т.19 (3.5 км) пътеката свършва на един черен път между частни имоти – по него надясно се включваме към ул. „Иван Иванов“ (т.07), по която беше изкачването, и се спускаме обратно до началната точка през вилната зона.