Варна – Кранево (по крайбрежието)

Отивайки във Варна да проучвам и описвам веломаршрути за планинско колоездене, имах доста познати в морската столица, поради което реших да не откривам топлата вода и да ползвам в голяма степен техните познания за района. Някои от домакините ми дори настояваха да ми покажат тяхната интерпретация на тема „най-добър маршрут“ край Варна. Такъв е случаят с това дълго каране, в което водач от местните колоездачи ми бе Младен Славчев. Ако името ви звучи познато, то е защото Младен бе сред най-бързите спускачи преди няколко години (тогава в легендарния отбор Чета++ на Калин Рахнев), когато му оставаше повече време за каране. Както ще видите на някои от снимките, той и сега не обича да се задържа много на две гуми, когато има възможност да покара на една… Карането с Младен със сигурност беше забавно (от типа той кара, а аз зяпам с увиснало чене), но все пак нека ви кажа и малко повече за маршрута…

По принцип между Варна и Кранево са възможни много веломаршрути и всичките са дълги и разнообразни. Могат да се комбинират както по-леки пътеки и пътища, даже и доста асфалт, така и някои по-технични отсечки. Зависи кой какво търси… В настоящия маршрут има всичко, ама наистина всичко, включително крайбрежни алеи и хотели, което през активния летен сезон може да е свързано и с навалица от туристи. Точно заради това, че половината от маршрута всъщност преминава през урбанизирани (курортни) територии, на мен лично не ми е фаворит от гледна точка на планинско каране. Обаче за хора, които искат да разгледат крайбрежието и курортите на север от Варна и да покарат в максимална близост до морето с всички съпровождащи гледки и усещания, това е един от най-добрите варианти, при това избягващ (доколкото е възможно) главния черноморски път, макар че след Златни пясъци се налага да изминем няколко километра и по шосето до Кранево. Маршрутът може да е полезен и за всеки гост на морската столица, който иска да комбинира плажуване и планинско колоездене – по него може да достигнете до курортите „Св. Константин и Елена“, „Златни пясъци“ и дори до самото Кранево (макар че по принцип маршрутът не слиза до плажа там, а още в горния край на населеното място навлиза в гората и поема обратно към Варна).

И ако първата половина на маршрута е лежерна и съвсем лека като терен (на практика предимно асфалт), то прибирането към Варна е основно по пътеки, като на места включва както стръмни изкачвания (налагащи дори малко бутане), така и технични спускания. В интерес на истината, накрая Младен ме прекара дори и по трасето за спускане от ТВ кулата, но все пак прецених, че за средностатистическия читател това би било твърде много (то и за мен си беше!), така че за финалното спускане избрах друг вариант (със средна трудност), така че маршрутът да остане подходящ за по-широк кръг от хора.

Важно! Тъй като поради спецификите си (голяма дължина плюс каране в урбанизирани територи) маршрутът е малко по-труден за навигиране и би било неудобно да опиша абсолютно всички разклони и кръстовища, за каране по него е силно препоръчително да имате GPS уред на кормилото (дори ако това е телефон), с който постоянно да правите справки. Имайте предвид и това, че на места маршрутът минава през самите курорти – през пролетта и есента е чудесно за каране, но през лятото гъмжи от хора и тогава придвижването с велосипед по някои алеи и улици може да е затруднено, освен ако не е в сутрешните часове.

Начална точка: Варна, кръстовището на булевардите „Княз Борис I“ и „Сливница“ . Мястото е наричано от варненци Севастопол.
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T1, T2, T3)
Продължителност: 4-8 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-1.5 л, по маршрута на няколко места има чешми
Храна: за цял ден; в първата половина на маршрута има къде да се хапне, после не.

01 (0.0 км) Началото е в центъра на Варна, на място, което в града е известно като Севастопол (кръстовището на булевардите „Княз Борис I“ и „Сливница“, където те преминават в пешеходни зони). Поемаме по пешеходната улица на югоизток (бул. „Сливница“) към входа на Морската градина (т.02) и навлизаме в нея. Завиваме по някоя от първите две алеи вляво – след малко те се съединяват, образувайки една от главните алеи в парка. Продължаваме само по нея в североизточна посока, преминавайки покрай паметник Пантеона. На места се открива гледка към морето, на други сме под сянката на дърветата в парка.

В т.03 (3.8 км) достигаме края на алеята и завиваме по асфалтов път наляво. След малко (т.04) излизаме на главния булевард „Княз Борис I“ и продължаваме по него надясно около 500 м до т.05, където има кръстовище със светофар. Пресичаме наляво и продължаваме веднага след това надясно по ул. „Драгоман“ (или „арх. Стефан Венедикт Попов“ по някои карти). Тя върви успоредно на булеварда и в т.06 отново излизаме на него, като оставаме на левия тротоар и караме внимателно няколкостотин метра по него срещу движението до т.07 (6.0 км), където отново се отбиваме по улица вляво (името ѝ е „6-та“) и навлизаме в кв. Виница. В т.08 сме наляво и се изкачваме до т.09 (7.3 км), където поемаме надясно и достигаме много интересен метален мост над едно дълбоко дере. Преминаваме по него от другата страна и в т.10 започваме спускане надясно по ул. „13-та“, като внимавайте да не изпуснете рязкото отклонение наляво в  т.12 (8.5 км) по ул. „20-та“. В края си улицата представлява поредица от стъпала, по които излизаме пак на главния път (т.13) в посока Златни пясъци и Северното Черноморие. Отново оставаме стотина метра на левия тротоар срещу движението, за да преминем през подлез под пътя в т.14 (9.3 км).

Там продължаваме 20-30 м по главния път и се отбиваме вдясно, за да навлезем в курорта „Св. Константин и Елена“. В т.15 сме надясно, в т.16 наляво и, следвайки улицата между хотелите, излизаме в близост до плажа и караме по крайбрежната улица, а на места и по алеи, които са затворени за МПС. В т.17 има панорамна площадка, където си струва да спрете. След това продължаваме по алеята, която завива наляво и в т.18 се включваме в улица направо.  В т.19 (11.8 км) достигаме кръгово кръстовище – на островчето в средата му има чешма. Продължаваме по втората улица вдясно и излизаме отново на главния път в т.20, като продължаваме по него на север.

В т.21 (12.9 км) хващаме отбивка надясно към плаж Кабакум и Златни пясъци. Следваме улицата зад хотелите на първа линия, общо взето само направо, без отклонения. В т.22 (16.6 км) пътят е преграден заради свлачище, но пеша и с велосипед преминаването е възможно. От другата страна на свлачището продължаваме все направо (в т.23), а в т.24 сме по дясната улица. Вече сме в курорта Златни пясъци. В т.25 (18.7 км) завиваме надясно и продължаваме по крайбрежната алея между хотели, магазини и заведения. Имайте предвид, че в активния сезон тук има много хора, така че единствено в сутрешните часове би могло да се кара нормално. В края на алеята излизаме отново на улицата, минаваща зад хотелите, и в т.26 завиваме наляво и се изкачваме с няколко серпентини до главния път (т.27), където продължаваме в северна посока. Няколко километра се налага да караме по него, бъдете внимателни с оглед на трафика!

В т.28 (25.3 км) достигаме покрайнините на с. Кранево и средата на маршрута. Тук вляво се отклонява тесен и занемарен асфалтов път. Пресичаме внимателно главното шосе. Освен асфалтовия път, вляво (обратно на досегашната ни посока) започва стръмна и широка пътека с червена маркировка. Започваме изкачване по нея, като в първите 500 м вероятно ще трябва да бутате, освен ако не искате яко да се понапънете. В т.29 пътеката се раздвоява, следваме лявата част. Вляво има и място с широка панорама към морето. Продължаваме на юг, следвайки само основната пътека, която подсича склона и редува участъци с плътна горска сянка и открити места, осигуряващи изглед към морето. В тази част пътеката е с червена туристическа маркировка. Наклонът е променлив – леко нагоре, леко надолу. На места е възможно да има отбивки вляво и вдясно, които пропускаме.

В т.30 (29.8 км) излизаме на тесен асфалтов път и караме надясно по него 200 м до т.31, където продължаваме наляво по черен път с червената туристическа маркировка (тук вече се появява и зелена). На много места пътят се разделя на ръкави с коловози, които пак се събират – изберете подходящия според условията.  В т.32 (31.0 км) се включваме в друг черен път – завиваме по него наляво и след 40-50 м надясно (т.33), следвайки червената маркировка. След малко пътят преминава в пътека, която в т.34 (31.9 км) се разделя – червената маркировка е наляво, ние продължаваме надясно по пътеката със зелена маркировка. След кратко стръмно изкачване тя се изравнява, а в т.35 отляво идва друга пътека с жълта маркировка и продължаваме направо (юг). В т.36 се включваме надясно в павирана пешеходна алея, следваме я в т.37 наляво и излизаме на паркинга при Аладжа манастир (т.38, 34.3 км), където има и хубава чешма. Ако искате да разгледате манастира, ще трябва да си предвидите време, а също и „охрана“ за велосипедите – единият вариант е някой от групата да остане да ги пази, другият е да ги завържете с катинари някъде около будката на охранителя.

От паркинга на манастира продължаваме 100 метра по асфалтовия път на югозапад и търсим продължението на пътеката с червена и жълта туристическа маркировка (т.39). Някога тази алея е била павирана, сега е по-скоро камениста и включва дори един по-стръмен и техничен участък със стъпала и серпентини. След него излизаме на черен път (т.40), по който продължаваме на юг. Минаваме покрай Ковшак чешма и караме направо, пътят преминава в широка пътека. В т.41 пропускаме друга пътека вдясно. В т.42 излизаме на черен път – червената маркировка продължава и по него нагоре, но ние го пресичаме и хващаме пътека наляво (пак с червена маркировка), която с шеметно спускане ни сваля във вилна зона Дъбравата (т.43). Продължаваме по улицата (черен път) надясно и следваме само нея, докато стигнем асфалтов път (т.44, 37.6 км).

Завиваме по шосето надясно и след 150 м (т.45) достигаме входа на гробищен парк „Север 2“. Наляво започва стръмен и тесен асфалтов път през гората – поемаме по него. На места наклонът е сериозен и може да се наложи да бутате. Пътят ни извежда на платото и при кръстовището в т.46 (38.5 км) продължаваме направо и навлизаме във вилна зона Лозите, като се движим по разбит асфалтов път. Следваме само основната улица, а в т.47 (39.2 км) сме по левия път. Караме само направо, докато достигнем в т.48 (42.4 км) едно от основните шосета, излизащи от Варна в северна посока. Поемаме за кратко наляво по големия автомобилен път. След 200 м (т.49) надясно през гората има тясна пътечка – ако искате, минете по нея и ще стигнете до един малък магазин с кът за почивка пред него. После по път наляво излизаме на тесен асфалтов път (т.50), по който поемаме надясно – това е пътят за телевизионната кула. Достигаме портала ѝ в т.51 (43.4 км). Тук завиваме по широк черен път вдясно и веднага след това пак вдясно, за да излезем на широка пътека с червена туристическа и колоездачна маркировка в т.52. Поемаме по пътеката наляво през иглолистна гора и внимавайте за т.53 (44.1 км). Тук наляво има скрита пътека – тръгваме по нея, веднага следва разклон, надясно сме и после пак надясно. В т.54 пътеката отново се разделя и този път сме наляво. Започва последното спускане по тясна и забавна пътека. В началото е по-полегата, после наклонът се увеличава. Пътеката завършва в т.55 при първите къщи във вилна зона (квартал) Сотира. Завиваме по черния път надясно и веднага след това (т.56) се включваме в стръмна бетонирана улица („Иван Иванов“) наляво. Спускаме се по тази улица чак до бул. „8-ми Приморски полк“ (т.57, 45.8 км). Пресичаме внимателно и само за момент караме наляво, колкото да хванем ул.„108-ма“ (или „Д-р Максим Караденев“ според някои карти), по която се спускаме надолу и се включваме в ул. „113-та“ („Д-р Любен Попов“), а малко след това излизаме на малък площад (т.59), където караме надясно и в т.60 (46.7 км) се отклоняваме за кратко изкачване до Паметника на българо-съветската дружба (т.61), от който се разкрива хубава панорама към града. Връщаме се обратно до т.60 и продължаваме първо наляво, после рязко вдясно, и после пак наляво, за да достигнем подлез (т.62), по който преминаваме под бул. „Васил Левски“. От другата страна продължаваме по ул. „Рупи“, докато стигнем базар „Чайка“ (т.63). Тук могат да се намерят разни вкусотии за утоляване на апетита и жаждата след дългото каране. В т.64 отново има подлез, който ни извежда в Морската градина (т.65). Продължаваме по алеята надясно, но в т.66 се отклоняваме наляво към една горичка, в която са изградени скокчета и нещо като пъмптрак (т.67). Връщаме се на една от алеите в т.68 и за разнообразие пресичаме главната алея в т.69 и минаваме по една друга, която е още по-близо до морето. В т.70 се завръщаме на главната алея и по нея се прибираме до началната точка.