Трявна – Престой – Бъчварите

Това е маршрут на юг от Трявна, при който се изкачваме по сравнително стръмен асфалтов път към с. Престой, но преди да го достигнем, продължаваме по билото в западна посока и се спускаме шеметно по дълъг черен път към махала Бъчварите на гр. Плачковци, откъдето се прибираме покрай Тревнеска река до Трявна. Карането е кратко, но със сериозни наклони и при изкачването, и при спускането, така че е подходящо за хора, които вече имат опит с каране по пресечен терен и са достатъчно подготвени физически. Освен това части от маршрута преминават и през някои по-диви места, където винаги са възможни изненади откъм терена.

Начална точка: гр. Трявна, площада пред читалището и туристическия информационен център; https://goo.gl/maps/w92kw6PcKgv1PY7i9
Дължина: 14.3 км
Техническа трудност: средна (R1, R2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Вода: 1-1.5 л; в средата на изкачването има чешма
Храна: не е необходима
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Терен: асфалт и черни пътища

От центъра на Трявна поемаме в южна посока по ул. „Ангел Кънчев“ и ул. „Хан Аспарух“, после наляво по „Цар Калоян“ и надясно между старинните къщи по ул. „Асеневци“, по която започва и същинското изкачване, като постепенно напускаме града и навлизаме в планината. В т.04 и т.05 пропускаме отбивки надясно. Нагоре пътят е със солиден и постоянен наклон, но поне асфалтовата настилка помага на гумите да се търкалят по-леко.

В т.07 (3.7 км) хълмът се заравнява и достигаме кръстовище преди с. Престой. Продължаваме към селото направо още стотина метра и в т.08 напускаме асфалта по стръмен и изровен черен път вдясно. След кратко бутане настилката се подобрява, но наклонът остава солиден чак докато се изкачим на върха на близкия хълм, където започва спускането.

В т.10 (5.2 км) пътят се раздвоява – караме надясно към следващия хълм, на който има и антена, но след още 300 м при следващия разклон (т.11) поемаме вляво, подсичайки върха, и започваме дълго спускане по черен път в югозападна посока. Следваме само основния път, който е ясен и ни отвежда до друга мачта с антени (т.13, 7.4 км), където пътят рязко сменя посоката си надясно и става малко по-занемарен и обрасъл, но все пак достатъчно ясен. В крайна сметка достигаме махала Бъчварите в т.14 (8.4 км) и по тесен асфалтов път слизаме до главното шосе между Плачковци и Трявна, по което караме надясно (север) към общинския център.

При махала/квартал Божковци обаче, в т.17 (11.3 км) напускаме шосето по пешеходен мост надясно към една детска площадка и продължаваме по нещо средно между черен път и пътека, който върви между оградени с електропастир ливади на изток от Тревненската река. В т.19 (12.5 км) пресичаме асфалтов път и продължаваме по ул. „Тепавици“ все покрай реката чак до Стария град и до центъра на Трявна.