Обиколка над Раювци и Средни колиби

Това е един съвсем кратък веломаршрут над две от най-хубавите села в околностите на град Елена, намиращи се западно от яз. Йовковци – Раювци и Средни колиби. Представлява бърза обиколка с основно изкачване по тесен асфалтов път, последвано от каране нагоре-надолу по дърварски черни пътища, които на места са с коловози и изровени участъци. Последната част отново е по асфалт през двете села.

Началото е при входа на мемориалния комплекс „Вълчан войвода“ в с. Раювци. Част от него, освен внушителния паметник на войводата, е и Раювският кромлех, известен още като „българския Стоунхендж“ – ансамбъл от наредени в кръг каменни късове с изписани върху тях послания и мисли на известни личности от българската история. Комплексът включва още места за отдих с изглед към язовир „Йовковци“, заведение за хранене и голям паркинг, поради което е най-удобното място за започване на карането. Още повече, че ако сте с компания, включваща и хора без велосипеди, можете с чиста съвест да ги „зарежете“ за един час, без да се притеснявате, че ще останат без занимания точно на това място.

Не само заради тази голяма туристическа атракция село Раювци се открои като едно от любимите ми в Еленския Балкан. Разположено между язовира и гората, то впечатлява и с белосаните си и обновени къщи – почти всяка постройка в селото е поддържана и възстановена. Има и къде да хапнете, има и къде да преспите, ако сте решили да останете за по-дълго. Дори пътят до Раювци, макар с широчина само за един автомобил, е изключително живописен и приятен. Съседното село Средни колиби също е хубаво, макар все още да не е със същия туристически блясък.

Самият веломаршрут не блести с някакви изключителни качества – просто е вариант за бърза разходка над двете села. Дърварските пътища, по които се минава, на места изискват увереност и добра техника, защото има кратки участъци с камъни и коловози. Има и едно-две стръмни изкачвания, където може да се наложи за кратко да избутате велосипедите, макар че основната част от изкачването е по асфалт – там карането е приятно.

Имайте предвид, че след дъжд калта в гората може да е от лепкавия и хлъзгав тип, така че по-добре подберете сух период за каране по този маршрут. Най-подходящите сезони са лятото и есента.

Начална точка: с. Раювци, входа на мемориалния комплекс „Вълчан войвода“; https://goo.gl/maps/vnS9J4Uj15aQbPm87
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5 л

От входа на мемориалния комплекс „Вълчан войвода“ (т.01) поемаме по улицата нагоре в западна посока, преминавайки покрай множество хубави къщи и карайки само направо до края на селото, където улицата продължава през гората като тесен асфалтов път. Изкачваме се по него до т.02 (2.2 км), където при една поляна наляво тръгват два черни пътя. Продължаваме изкачването по първия от тях, който започва почти в обратна посока. В първата си част пътят е доста стръмен, с два коловоза и леко обрасъл – тук може да се наложи да побутате. След това наклонът намалява и излизаме на заоблено връхче, при което отдясно идва друг черен път (т.03, 2.8 км). Продължаваме по основния път направо и надолу, но изкачванията не са свършили – в т.04 (3.2 км) отдясно идва още един път, след който наляво ни чака ново кратко, но стръмно изкачване. След като превалим рида, пътят сменя наклона си и започваме спускане. Внимавайте, защото има 1-2 участъка, които са по-стръмни и изровени. При излизането от гората пътят се спуска по една широка поляна, където е хубав и скоростен. В т.05 (5.2 км) достигаме кръстовище с шосе, идващо от В. Търново, при което поемаме към с. Средни колиби наляво. В центъра на селото (т.06, 6.2 км) завиваме наляво по главната улица и продължаваме към с. Раювци. В неговия център (т.07, 7.7 км) отново сме наляво и след 200 м завършваме карането при портала на „Вълчан войвода“.

Изглед от паметника на Вълчан войвода към яз. Йовковци
Поглед към Раювския кромлех (наричан „българския Стоунхендж“)