Трявна – вр. Чукаря

Текст: Любомир Ботушаров; снимки: Любомир Ботушаров и Данаил Ботев

Казано най-просто, този маршрут е съкратен вариант на карането „Трявна – Боженци“. За всеки, който по една или друга причина няма времето и желанието да се разходи до Боженци и после още по на запад, описаният тук  маршрут е два пъти по-кратък и ни отвежда в околностите на вр. Чукаря. Въпреки малката си дължина, той е интензивен като изкачване. Спускането също не е от най-лесните, така че цялостно карането е подходящо за хора, които вече имат известен опит в карането по пресечен терен и не се плашат от по-стръмни изкачвания и спускания. В по-ниските части на маршрута се минава през Стария град и покрай различни забележителности, после се изкачваме през две китни села (Зеленика и Веленци), а в края на спускането ви очаква изключителна гледка към Трявна. Имайте предвид, че след обилни дъждове по маршрута може да има доста кал – препоръчително е да го карате в по-сухи периоди.

Начална точка: гр. Трявна, площада пред читалището и туристическия информационен център; https://goo.gl/maps/w92kw6PcKgv1PY7i9
Дължина: 12.9 км
Техническа трудност: средна (R1, R2, T2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Вода: 1 л
Храна: не е необходима
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Терен: асфалт, черни пътища и кратка пътека

Започвайки от туристическия информационен център, караме по ул. „Проф. Пенчо Райков“ до площада при старата часовникова кула (т.02), където по Гърбавия мост минаваме над реката и продължаваме по „Улицата на занаятите“ до  т.03 (0.5 км), където завиваме надясно, пресичаме главния път и жп линията в т.04 и продължаваме по ул. „Бреза“ в западна посока, като започваме да набираме височина. Минаваме покрай Тревненската иконописна школа (т.07) и през детската болница за белодробни заболявания (т.08), строена още по царско време. Следваме само основния асфалтов път нагоре през селата Зеленика(т.10) и Веленци (т.12).
В края на с. Веленци (т.13, 4.1 км) продължаваме по стръмен черен път, който ни извежда на северозапад до билото на рида, разкривайки гледки към основното старопланинско било. В т.14 (5.1 км) пресичаме черен път и продължаваме по пътека със синя туристическа маркировка към с. Боженци, подсичайки вр. Чукаря от север. След 1.3 км в т.15 достигаме широк черен път и продължаваме по него наляво и стръмно нагоре, изоставяйки синята маркировка. По този начин заобикаляме вр. Чукаря и от запад, достигайки в т.16 (6.8 км) друг черен път, по който поемаме наляво и нагоре (изток) по билото, за да завършим обиколката на върха отново в т.14.

За спускането към Трявна продължаваме направо и нагоре и след като прехвърлим близкото възвишение, пътят тръгва надолу. На места спускането е сравнително стръмно, на други не чак толкова. Кара се по черни пътища, но по тях има изненади – коловози, изровени участъци и др., така че бъдете нащрек и контролирайте скоростта си. В т.18 (9.6 км) преминаваме през вилна зона, а в т.20 (10.7 км) основният черен път продължава надясно, но е стръмен и изровен, затова го изоставяме и караме направо по един по-полегат, но леко обрасъл черен път, който ни извежда при хотелски комплекс „Бръшлян“ (т.23), откъдето се открива страхотна панорама към гр. Трявна. Оттук се прибираме до центъра на града по асфалтови улици, спускайки се отново към жп прелеза и оттам през стария град към читалището.