Трявна – Боженци

Текст: Любомир Ботушаров; снимки: Любомир Ботушаров и Данаил Ботев

Старинни къщи, архитектурният резерват Боженци, римски път, красиви панорами и сериозно каране ви очакват по този маршрут, наситен с история и забележителности, с начало и край в гр. Трявна. Впрочем, ако ви е по-удобно, можете да го започнете и от Боженци, стига да ви е достатъчна само GPS следата от гл.т. на навигацията. Във всички случаи и двете населени места са изключително красиви и приятни за разглеждане, така че нямаше нищо по-логично от това да проверим дали може да бъдат свързани във веломаршрут…

Макар че дължината му не е много голяма, маршрутът включва солидни изкачвания (на места може да се наложи да бутате!), някои по-диви  и пообрасли пътища, както и сравнително стръмно финално спускане, към което трябва да подходите с повишено внимание, защото не липсват изненади тук-там. В този смисъл карането е подходящо за хора, които вече имат известен опит с колоезденето по пресечен терен и които са с поне средно ниво на физическа подготовка. Начинаещите планински колоездачи, ако решат да го пробват, трябва да се приготвят и за някои трудни участъци при спусканията, въпреки че са основно по черни пътища. Имайте предвид и това, че след обилни дъждове по маршрута може да има доста кал – препоръчително е да го карате в по-сухи периоди.

Начална точка: гр. Трявна, площада пред читалището и туристическия информационен център; https://goo.gl/maps/w92kw6PcKgv1PY7i9
Дължина: 24.3 км
Техническа трудност: средна (R1, R2, T2)
Физическо натоварване: средно (КФН=5)
Вода: 1 л, по маршрута има чешми на няколко места
Храна: за половин ден; в Боженци има магазини и заведения за хранене
Продължителност: 2-5 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Терен: асфалт, черни пътища и кратка пътека

Започвайки от туристическия информационен център, караме по ул. „Проф. Пенчо Райков“ до площада при старата часовникова кула (т.02), където по Гърбавия мост минаваме над реката и продължаваме по „Улицата на занаятите“ до  т.03 (0.5 км), където завиваме надясно, пресичаме главния път и жп линията в т.04 и продължаваме по ул. „Бреза“ в западна посока, като започваме да набираме височина. Минаваме покрай Тревненската иконописна школа (т.07) и през детската болница за белодробни заболявания (т.08), строена още по царско време. Следваме само основния асфалтов път нагоре през селата Зеленика(т.10) и Веленци (т.12).

В края на с. Веленци (т.13, 4.1 км) продължаваме по стръмен черен път, който ни извежда на северозапад до билото на рида, разкривайки гледки към основното старопланинско било. В т.14 (5.1 км) пресичаме черен път и продължаваме по пътека със синя туристическа маркировка към с. Боженци, подсичайки вр. Чукаря от север. След 1.3 км в т.15 пресичаме широк черен път и продължаваме по синята маркировка на запад, като оттук до Боженци пътеката е превърната в дърварски черен път с коловози и неравности, така че изисква повече внимание. В т.18 (8.0 км) достигаме първите къщи на Боженци и се спускаме по калдъръмените улици към центъра на селото (т.22), което е архитектурен резерват.

От Боженци продължаваме с изкачване към с. Източник по турстически маршрут (екопътека), маркиран с жълт цвят и следващ стар римски път с каменна настилка. Достигаме селото (т.25) и следваме главната улица покрай една чешма (т.26), докато излезем от него и достигнем разклон на асфалтовия път – т.27, 12.2 км. На това място отново ни очаква по-стръмно изкачване по черен път, който тръгва наляво в гората. На места е леко обрасъл, но все пак достатъчно ясен. С няколко завоя излизаме на заравнено било и следваме основния черен път по него в източна посока, пропускайки различни отбивки вляво и вдясно. Следвайки откритото било покрай обработваеми площи, пътят с променлив наклон постепенно извива на североизток, а после изцяло на север, за да достигнем отново подножието на вр. Чукаря, където в т.33 (18.3 км) пропускаме черен път вляво и продължаваме на изток по билото, достигайки отново т.14. Следваме черния път направо и нагоре, преваляме поредното възвишение и след него ни очаква финалното спускане към Трявна.

То е сравнително стръмно на места, на други не чак толкова. Кара се по черни пътища, но по тях има изненади – коловози, изровени участъци и др., така че бъдете нащрек и контролирайте скоростта си. В т.35 (21.0 км) преминаваме през вилна зона, а в т.37 (22.2 км) основният черен път продължава надясно, но е стръмен и изровен, затова го изоставяме и караме направо по един по-полегат, но леко обрасъл черен път, който ни извежда при хотелски комплекс „Бръшлян“ (т.40), откъдето се открива страхотна панорама към гр. Трявна. Оттук се прибираме до центъра на града по асфалтови улици, спускайки се отново към жп прелеза и оттам през стария град към читалището.