Трявна – обиколка около вр. Елова могила, вариант 2

Текст: Любомир Ботушаров; снимки: Любомир Ботушаров и Данаил Ботев

Приятен и живописен маршрут, който преминава през множество китни и уединени села и махали на север от гр. Трявна и описва обиколка около вр. Елова могила, следвайки асфалтови и черни пътища. В сравнение с вариант 1, този е малко по-дълъг и с малко по-трудни изкачвания, включително и по черни пътища. Спусканията също са по-разнообразни, защото включват повече пресечен терен, включително и една забавна горска пътека. Въпреки това техническата трудност не е висока и ако вече имате опит в офроуд карането, няма да срещнете проблеми. Имайте предвид обаче, че един от черните пътища след обилни дъждове може да е кален и с коловози, така че изберете по-сух период за каране. Освен това голяма част от маршрута преминава през открити местности, така че в топлите месеци може да бъде доста горещо и напечено.

Начална точка: гр. Трявна, площада пред читалището и туристическия информационен център; https://goo.gl/maps/w92kw6PcKgv1PY7i9
Дължина: 18.9 км
Техническа трудност: ниска (R1, R2, T2)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Вода: 1.5 л
Храна: не е необходима
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Терен: асфалт, черни пътища и кратка пътека

Тръгвайки от центъра на града, се придвижваме до северния му край, където започваме да се изкачваме по асфалтовия път към с. Черновръх. Достигаме го в т.10 (4.3 км) и в края му (т.11, 4.6 км) напускаме основния път и продължаваме надясно покрай стопански сгради по разбит асфалт, който преминава в черен път и се спуска към село/махала Христовци (т.13, 5.5 км). Следваме главната улица до т.14 (5.7 км), където продължаваме по улицата наляво и започваме отново да се изкачваме, на места стръмно.  Към края на селото асфалтът преминава в черен път и ни извежда до друг асфалтов път (т.17, 6.9 км), където продължаваме към с. Чакалите, което достигаме след  500 м (т.18). Следваме главната улица до края на селото (т.19), където пресичаме долчинката вдясно покрай една къща и продължаваме с изкачване по черен път през гората в южна посока. Пътят сменя посоката си с плавен завой на север и излиза на открити ливади, през които продължава да набира височина, на места с по-стръмен наклон. Така достигаме в т.21 (8.5 км) асфалтовия път за с. Бърдени, по който продължаваме наляво (запад). След 500 м достигаме разклон (т.22), при който сме надясно към с. Малки Станчовци.

Преди да достигнем самото село, в т.23 (9.7 км) има чешма отдясно на пътя, а вляво започва черен път, по който продължава карането ни. Пътят е равен, но на места е леко обрасъл, тук-там има и коловози. След сериозни дъждове може да е кален и по-трудно проходим. По този път заобикаляме вр. Елова могила от север и в т.26 (11.9 км) се отклоняваме рязко вдясно с леко изкачване към едни панорамни поляни с хубава гледка във всички посоки (т.27). Продължаваме спускането по хубав черен път в дясната част на поляните в западна посока, където излизаме в края на с. Керините (т.29, 12.9 км). Ако желаете, може да се отклоните, за да разгледате няколкото китни къщи и дворове в него.

Иначе карането продължава по асфалтовия път от Керините, като при една ферма (т.30, 13.5 км) се отклоняваме вдясно и отново по панорамен черен път се спускаме в с. Кисийците (т.32, 14.6 км), което също е доста приятно. Там поемаме надясно (запад) и в края му (т.33) улицата преминава в черен път, а след това и в горска пътека, която на места е маркирана с червен цвят и с табели за екопътека. Наклонът е предимно лек и приятен, а в края на пътеката (т.36, 15.5 км) излизаме на асфалтовия път към с. Добревци, по който поемаме наляво (юг) към гр. Трявна. В т.38 (16.4км) се отклоняваме вляво покрай реката по тясно асфалтово пътче, което преминава в приятен черен път покрай изоставени фабрики и ни извежда в началото на изкачването (т.07) в северния край на гр. Трявна, откъдето по познатите улици се прибираме към центъра на града.