Тетевен | Две пътеки от м. Боева могила

Над Тетевен има няколко кратки пътеки, започващи в подножието на вр. Червен, по които човек може да покара за час-два, като най-удобното изкачване е по асфалтовия път към с. Бабинци и след средата му по един подсичащ черен път, свързващ няколко махали и отделни колиби, разхвърляни по този приятно огряван от слънцето южен склон.

В настоящия веломаршрут са описани две от тези пътеки, които започват от местността Боева могила. Тя е емблематична за гр. Тетевен, тъй като точно тук през 1877 г. се провежда сражение, след което Тетевен бива освободен. Затова в нея е издигнат паметник в памет на Руско-турската освободителна война, а освен него, на поляната има изградена и голяма беседка, където човек може да почине и хапне, преди да започне спускането към града.

И двете пътеки от Боева могила към Тетевен са със средна към висока трудност, макар че доста се различават помежду си. Едната е по-технична и, лично за мен, по-интересна. Другата е по-скоро моторджийска и се спуска право надолу по склона с голям наклон. Над града пътеките се събират при един черен път и оттам има една не много очевидна финална пътека към града.

Общо и за двете пътеки е това, че в късна пролет и през лятото са скрити от високата трева и са много трудни за намиране и следване. Това се вижда и на снимките, които са от месец юли. Те са от по-стръмната пътека – открихме я случайно, защото другата просто бе напълно изчезнала в избуялата растителност. GPS следата за по-обиколната и технична пътека е записана при пешеходен преход в по-ранна пролет, когато тя е съвсем ясна. Същото е и през есента, така че определено месеците, в които маршрутът е подходящ за каране, са март-май и септември-ноември. Това е така и заради южното изложение на склона, което допринася за това почвата да не се размеква много и да изсъхва бързо. По черния път обаче може да се натъкнете на кални участъци, макар и само за кратко.

За навигация по маршрута ползването на GPS уред е силно препоръчително, ако държите да следвате точно нашите следи. Не че ще стане нещо страшно, ако объркате пътеката надолу – във всички случаи ще излезете в Тетевен, даже може да откриете още някоя пътека.

Начална точка: гр. Тетевен, централен площад; https://goo.gl/maps/XRD6sRrgCTgPxLbs5
Дължина: 10.5-10.7 км (в зависимост от това коя пътека изберете/уцелите)
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, Т3, Т4)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1 л, по маршрута няма чешми
– пътеки – 1.3 км (включително една алея със стъпала в града)

От площада в Тетевен (т.01), заставайки с лице към сградата на общината, поемаме по улицата от лявата ѝ страна в източна посока и след 200 м (т.02) започваме изкачване наляво по улица „Полковник Орлов“. В т.03 основната улица завива наляво, после минаваме над черквата и в т.04 (1.2 км) достигаме болницата, където продължаваме надясно и след още 50 м (т.05) пак надясно и стръмно нагоре по пътя към с. Бабинци, който с няколко серпентини набира височина и напуска града. В т.06 пропускаме занемарен асфалтов път наляво. Нагоре има по някоя къща или отбивка тук-там, но ние следваме само шосето.

В т.07 (5.2 км) достигаме разклон, при който продължаваме по десния път. Основното изкачване е дотук, след малко пътят дори тръгва надолу. Достигаме една къща/стопанство, където асфалтът преминава в широк черен път, който скоро след това прави завой в обратна посока, пресичайки дерето. В т.08 (7.0 км) изоставяме широкия черен път и започваме кратко, но доста стръмно изкачване по друг черен път наляво. Това е подсичащият път в подножието на вр. Червен, който траверсира целия склон, редувайки изкачвания и спускания. В т.09 (7.4 км) сме наляво, после пътят се раздвоява за момент (тук е и по-изровен, внимавайте!), а в т.10 (8.2 км) достигаме една кошара, под която е широката поляна с паметник, издигащ се в края ѝ – това е Боева могила.

От кошарата започва спускането – първо е по нещо средно между черен път и широка пътека. Преминаваме покрай една хубава беседка и достигаме паметника (т.11, 8.6 км), от който надолу продължава пътека. В първата си част тя е по-широка, вероятно се ползва и от ATV-та. След стотина метра (т.12) широката двойна следа завива наляво, а ние продължаваме по пътека направо или леко вдясно. След още 50 м в т.13 има разклон, където се разделят двете пътеки за настоящия маршрут. По-техничната и по-дълга пътека е надясно. По-стръмната и права пътека е наляво.

Ако продължите по дясната пътека, тя се разделя на 2-3 ръкава, подсичайки склона, като над гробищата (т.14) има разклон, при който трябва да намерите слабо забележима пътека наляво между овошки и поляни, за да излезете на един черен път (т.15), преминаващ над иглолистна гора. По този път се придвижваме малко наляво (тук се включва и по-кратката пътека, идваща отляво) до т.16 (9.4 км), където трябва смело да се шмугнете надясно в гората по някакви остатъци от черен път и веднага след това да намерите една пътека вляво, която се спуска към града, подсичайки склона. В т.17 (9.7 км) се включваме в една от стръмните крайни улици на Тетевен (ул. „Платен“). По принцип оттук може да се спуснете надолу към главната улица на града и по нея надясно да се приберете към площада. За да е по-интересно обаче, на първото Т-образно кръстовище (т.18) маршрутът продължава надясно. Следва кратко, но стръмно изкачване по ул. „Вежен“, за да излезем в т.19 на ул. „Боева могила“, точно при гробищния парк. Тук поемаме наляво, но в т.20 НЕ завиваме по улицата наляво, а продължаваме направо по едно дълго стълбище, което ни извежда над центъра на града (внимавайте много при излизането на улицата!) в близост до т.03. Оттук се спускаме надолу и приключваме отново на площада.