Благоевград – Горно Хърсово

Пътеките над парк „Бачиново“ в Благоевград, поддържани от местния велоклуб LFF Enduro, са еталон за качество и разнообразие, но не са единствените маршрути, по които можете да карате  планински велосипед. Ако все още изпитвате неувереност на по-стръмни и технични терени и предпочитате да карате повече по черни пътища, този сравнително кратък и лек веломаршрут е изключително красив и панорамен и ще ви допадне много.

Както е видно от заглавието, той преминава през с. Горно Хърсово и някои от многобройните му махали. Изкачването е почти изцяло по асфалтови пътища, а спускането е по черни, които са предимно с малък наклон и предвидима настилка, но въпреки това не бих ги нарекъл скучни и еднообразни, защото има и елементи, които позволяват леки заигравки с терена. Само в една част от спускането има повечко камъни и изровени участъци – там по-неуверените колоездачи може да изпитат леки затруднения, но става дума за участък само от няколкостотин метра.

Най-високата точка на маршрута е около 930 м, което в комбинация с по-топлия и благ климат в Благоевград позволява да го пробвате дори и в по-хладните месеци, включително и през зимата. Почвите са предимно песъчливи или каменисти, така че кал едва ли се задържа на много места. Имайте предвид обаче, че голяма част от карането е на открито, така че ако има вятър или жега, ще ги усетите подобаващо. Затова най-хубавите сезони за този маршрут си остават пролетта и есента.

Началната точка е от паркинга при пъмптрака в парк „Бачиново“. Като цяло навигацията по маршрута не е трудна и с повечко внимание може да се справите дори и без GPS уред.

Начална точка: Благоевград, парк „Бачиново“, паркинга при пъмптрака; https://goo.gl/maps/9uwRbYZdBT3XS4tz6
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5-1 л, в Горно Хърсово има чешма

От паркинга при пъмптрака в парк „Бачиново“ (т.01) поемаме по асфалтовия път на изток в посока с. Бистрица. След 700 м (т.02) достигаме отбивката към с. Горно Хърсово и продължаваме надясно по шосето към него. Движим се в долината на р. Хърсовска, обградени от гористи ридове. До т.03 (4.4 км) пътят е с много лек и приятен наклон. Там шосето завива наляво и наклонът се увеличава, но не прекалено.

В т.04 (5.7 км) достигаме центъра на основната махала на Горно Хърсово. Тук продължаваме по улицата наляво със стръмно изкачване почти в обратна посока. Следваме само основния тесен асфалтов път, пропускайки отбивките надясно  и наляво (такива има в т.05 и т.06, но не само).

В т.07 (7.9 км) напускаме асфалта по черен път вляво покрай една голяма къща. След още малко изкачване в т.08 (8.5 км) достигаме заравнено място със заслон, където се пресичат няколко черни пътя. Оттук започва спускането. Тръгваме по най-левия път в западна посока. При първия разклон (т.09) следваме левия път, който е по-широк и използван. Той ни отвежда до Тачовска махала (т.10) и поредно кръстовище. Тук е важно да не объркате пътя – първо трябва да завием леко вдясно и нагоре, и веднага след това наляво по равен път, подсичащ склона.

След малко пътят тръгва надолу и до края на спускането караме само по него, като пропускаме разни отбивки и второстепенни пътища (по-видимите такива са в т.11, където сме наляво, и в  т.12, където отляво идва друг път, а ние продължаваме надолу и направо). В началото пътят е много панорамен, с малък наклон и лек като терен. С влизането в гората наклонът на места се увеличава, появяват се и повече камъни, тук-там и коловози. Като цяло обаче е в добро състояние и не е твърде изровен или труден. В т.13 има пряк участък наляво, отдясно е по-лекото спускане.

В т.14 (14.5 км) излизаме на асфалтовия път в долината на р. Бистрица и по него наляво се прибираме към парк „Бачиново“.