Стрелча | По билото през вр. Стръмонос

Текст: Любомир Ботушаров
Снимки: Любомир Ботушаров, Светослав Пейчев, Сергей Булах

Това е един от по-дългите веломаршрути, които може да завъртите около Стрелча, и със сигурност е един от най-красивите – не само там, но изобщо. Наистина, ако трябва да го определя с една дума, тя е живописен.

Но това не е единственото му достойнство. Както казах, карането е дълго и за хора, които обичат по-спортно темпо и/или по по-големи дистанции, има от всичко – плавно набиране на част от височината по асфалт, по-стръмна втора част на изкачването по черни пътища и едно продължително каране по билото, в което преобладават спусканията, но не липсват и няколко изкачвания, при това доста „остри“ на места.

Спускането, макар и изцяло по черни пътища, в никакъв случай не е скучно. Теренът е разнообразен и макар като цяло да не е труден, има доста на брой стръмни участъци, където по-смелите могат да развият плашеща скорост и да усетят отчетливо вятъра в ушите (не казвам в косите, защото се предполага да сте с каска на главата). В същото време по-неуверените колоездачи почти навсякъде могат да преминат безопасно с по-ниска скорост.

Освен че е приказно красив, особено през есента, когато го карахме ние, маршрутът е и много интересен – в него има щипка „дивотия“ по един изоставен черен път в прелестна букова гора; има няколко любопитни места – например едно езерце насред гората и една спретната къщурка на билото, както и характерните за Средна гора скали в горите. Не е изключено, даже е твърде вероятно да срещнете свободно пасящи коне, а може да се натъкнете и на някое диво животно.

Каквото и да кажа за него, все ще са суперлативи. Единственият потенциален „недостатък“ е, че голяма част от изкачването е по шосето между Стрелча и Копривщица. То не е най-натовареното в България, но все пак си е автомобилен път с редовен трафик. Ако това е проблем за вас, може да си потърсите транспорт, който да ви откара до мястото, откъдето започват черните пътища (т.02). Така маршрутът ще стане по-къс, по-лек и все така хубав. Такъв подход би допаднал и на хора с АМ/ендуро велосипеди, за които многото километри асфалт биха били досадни.

В пълния му вид карането започва от центъра на гр. Стрелча, при сградата на общината.

Начална точка: площада пред Община Стрелча; https://goo.gl/maps/NokLXR7pZVemySDr7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Продължителност: 3-8 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 2 л, по билото няма чешми
Храна: за цял ден, по маршрута няма заведения за хранене

От центъра на гр. Стрелча (т.01) поемаме по главната улица на север и напускаме града в посока Копривщица. Очаква ви дълго изкачване с лек наклон по шосето до височина 1100 м, където пътят преваля и започва да се спуска.

Тук внимавайте и не карайте бързо, защото в т.02 (16.5 км) е важно да се отклоните наляво по черен път, който започва да се изкачва по открития склон на запад. Има множество разклонения – следваме основния път. По-конкретно, в т.03 (16.9 км) сме нагоре по десния път; след 200 м в т.04 пътят се раздвоява и следваме левия; в т.05 (17.5 км)  сме направо по основния път; след още 200 м (т.06) пак сме направо, но по десния път; в т.07 (18.8 км) също сме по десния път.

Той ни отвежда в една долчинка (т.08, 19.1 км) и поемаме по едва забележим занемарен черен път наляво и нагоре. В началото е много стръмен, после наклонът се нормализира. Пътят е леко обрасъл, но си личи къде е трасето му. В т.09 (19.7 км) излизаме на поляна, при която пътят сякаш се губи – караме направо и нагоре, в края на поляната отново ще го намерите, като след нея (т.10) пътят се раздвоява, завиваме по левия, който подсича склона. В т.11 продължаваме пак леко вляво по най-ясния път и в т.12 (20.2 км) се включваме в друг черен път, който идва отляво, и продължаваме изкачването надясно.

Този път вече е ясен и често използван. В т.13 и т.14 пропускаме второстепенни пътища вляво и вдясно, следваме подсичащия път. В т.15 (21.9 км) основният път завива надясно и започваме по-стръмно изкачване в гора, като пропускаме две отбивки наляво в т.16 и т.17. В т.18 (23.1 км) излизаме на поляна и караме по основния черен път наляво. След малко пътят се раздвоява (т.19) – следваме левия; после минаваме покрай една голяма кошара и започваме стръмно изкачване до седловината между вр. Буная (дясно) и вр. Стръмонос (ляво). Там завиваме наляво (т.20, 24.6 км), и след още 100 м (т.21) отново наляво в подножието на върха, за да го подсечем по черен път. Някъде тук може да сложите и допълнителна защитна екипировка, ако носите такава.

Заобикаляйки вр. Стръмонос, черният път се изравнява и в един момент започва стръмно и скоростно спускане на югозапад, предимно по поляни. Внимавайте, защото в т.22 (27.5 км) трябва да завиете наляво по трудно забележим черен път. Продължаваме с каране по билото. В т.23 (29.4 км) следваме основния път вдясно, минаваме покрай малко езеро и продължаваме наляво. След това пропускаме два черни пътя вляво, вторият е в т.24. В т.25 продължаваме да следваме основния път, а в т.26 (31.5 км) той завива надясно и влиза в гората. В т.27 (32.5 км) следваме основния черен път наляво, после в т.28 (33.4 км) пропускаме черен път вляво и веднага след това (т.29) пътят се разделя, като следваме десния. В т.30 двата ръкава се събират и караме надясно.

В т.31 (34.2 км) пътят се разделя, като ние следваме левия. След леко спускане започва стръмно изкачване. В т.32 пропускаме занемарен черен път вляво и продължаваме изкачването, а в т.33 (35.0 км) се включваме в по-големия черен път, идващ отдясно. След 200 м (т.34) стигаме разклон и караме по основния път вляво, а при следващия разклон (т.35, 36.0 км) продължаваме по десния път надолу.

Започваме финалното спускане към Стрелча, като следваме основния черен път – в т.36 (36.5 км) сме наляво по прекия път, после в т.37 сме направо (отдясно идва черен път); в т.38 пътят отново се раздвоява и следваме левия, а в т.39 се събират и продължаваме по основния път направо и надолу към Стрелча. В т.40 (39.1 км) излизаме на улица в горния край на Стрелча. Завиваме надясно по нея и веднага след това (т.41) наляво и надолу по друга улица. Достигайки главната улица, завиваме надясно и завършваме в центъра.