Слатина | Голямата могила и Пресечен камък

За да не си помислите, че склоновете на Средна гора над с. Слатина са подходящи само за любителите на технични пътеки и каране тип АМ/ендуро, добавям и този лежерен и много приятен маршрут, който е „разгърнат“ изцяло по черни пътища и е подходящ за всеки, който има поне средна физическа подготовка и предпочита по-леки терени за спускане, без да гони високи нива на адреналин.

Ако сте карали по други маршрути в Средна гора, този ще ви се стори дори познат – изкачванията са плавни и „меки“, смесените гори са красиви, а песъчливите почви не се превръщат в кална баня след дъжд. Ако обичате да съзерцавате панорами, на няколко места по маршрута се разкриват приятни гледки както към Стара планина отвъд Подбалканския път, така и към вълнообразните ридове на Средна гора.

Маршрутът може да се кара и в двете посоки, но все пак ви препоръчвам да следвате тази в описанието и GPS следата – така изкачването ще е малко по-плавно.

Името на маршрута отразява някои от местата, покрай които минава. Тръгвайки от с. Слатина, първо се изкачваме на югозапад и заобикаляме вр.Голямата могила, след което се отбиваме до м. Пресечен камък – там има пътека, минаваща между две скали. Не е някаква внушителна забележителност, но е приятно място за почивка и подходяща връхна точка за маршрута.  Оттам се спускаме по черни пътища, следвайки рида южно от селото, за да завършим по широк и утъпкан черен път към него.

Перфектните сезони за каране са пролетта и есента. През лятото може да е малко по-горещо, но все пак голяма част от маршрута минава през гори, така че има къде да намерите сянка.

Начална точка: с. Слатина, паркинга пред кметството
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1-1.5 л, в първата половина на изкачването има две чешми, след това не.
Храна: по ваша преценка, един сандвич или енергиен десерт би бил достатъчен

01 (0.0 км) – От паркинга пред кметството поемаме по улицата нагоре към планината (югозапад). След 370 м достигаме кръстовище (т.02), където се спускаме по улицата надясно (черен път), за да излезем на долната улица (т.03) и по нея наляво напускаме селото, следвайки черния път покрай реката (в т.04 наляво и веднага след това в т.05 и т.06 надясно), и започваме плавно да набираме височина.

В т.07 (2.0 км) пътят се разделя, като по-широкият и добре утъпкан продължава надясно през дерето. Ние обаче продължаваме по левия път – първо със стръмно и изровено изкачване до т.08, където прекият път продължава стръмно нагоре, а ние следваме по-обиколния наляво, при следващия десен завой (т.09) пропускаме изровен път вляво и продължаваме по основния път в южна посока, като в него се включват отдясно преките отсечки. Нагоре наклонът става приятен и плавен, пътят е леко занемарен, но в достатъчно добро състояние.

В т.10 (4.4 км) се включваме отново в главния път, идващ стръмно отдясно. Продължаваме напред по него и след 1 км достигаме до открита седловина, където следваме най-левия черен път (в т.11 наляво и после в т.12 пак наляво). В т.13 (6.3 км) пътят се раздвоява и отново сме наляво, продължавайки изкачването от западната страна на вр. Голяма могила. В т.14 (8.0 км) достигаме пореден разклон, като отново следваме левия черен път, а след 100 м в т.15 продължаваме надясно, като започваме да се спускаме. В т.16 (9.0 км) достигаме уширение, използвано от дърварите за складиране на материал, и продължаваме направо по основния черен път още 300 м до една поляна с кръстопът на черни пътища – т.17.

Тук е отбивката към м. Пресечен камък. Поемаме по най-десния път, който се изкачва сравнително стръмно нагоре. В т.18 пропускаме занемарен черен път вляво, а нашият постепенно се превръща в пътека и в т.19 (10.0 км) достигаме Пресечения камък. Оттам се връщаме обратно до кръстовището в т.17 и поемаме по втория черен път вдясно, който е най-широк и ясен. След кратко изкачване пътят започва да се спуска с приличен наклон и остри завои. В т.20 друг черен път се включва отдясно – продължаваме направо и надолу, но внимавайте да не изпуснете следващия разклон! Той е в т.21 (12.7 км), точно след един десен завой. Тук трябва да се отбием по черен път надясно и да продължим спускането по него. В т.22 и т.23 следваме основния път надясно, а в т.24 пропускаме вдясно един по-стръмен дърварски път. Спускаме се към една долчинка и от другата ѝ страна излизаме на друг черен път (т.25, 14.2 км), по който продължаваме надясно (изток). Тук пътят е общо взето равен и след 1 км ни отвежда до кръстовище на черни пътища (т.26), където продължаваме направо (изток), следвайки равното било на рида. След още 1 км достигаме открита седловина, където в т.27 и т.28 караме наляво и надолу по основния черен път, който се спуска към с. Слатина. До първите къщи на селото ни очакват около 2.5 км спускане с приличен наклон.

В т.29 (18.9 км) е най-добре да свием рязко вляво по стръмна улица към т.02, където надясно се прибираме към кметството.