Слатина 1

За мен лично маршрутът, описан в тази статия, е най-добрият над с. Слатина, поне сред тези, които открих при първото си каране там в края на октомври 2020 г. Не че другите не заслужават внимание, но този включва най-дългата и разнообразна пътека, с най-много денивелация, и определено си струва да започнете с него, ако за пръв път карате там и обичате пътеки, които комбинират скорост и техничност.

Пътеката е разположена на северен склон, но почвите са песъчливи и ерозирали, попиват добре влагата, така че дори след дъжд условията за каране са добри. В този смисъл маршрутът е достъпен почти през цялата година, с изключение на месеците, в които има снежна покривка. Както вече казах, пътеката е много добра – не знам дали е създадена от местни скотовъди, от дървари или и от двете групи, но определено може да вдигне адреналина ви – ако я карате на скорост, на много места има изненадващи промени в терена, които изискват бърза и точна реакция. Пътеката ту подсича склона, ту приема формата на улей, в който често има и препятствия – камъни, прагове, коловози и т.н. Снимките са предимно от горната ѝ част, тъй като в един момент вече не ни се спираше за снимане – искахме само да караме!

Изкачването е по хубави черни пътища, като на едно място дори можете да избирате между по-стар, вече леко занемарен път, който е по-обиколен и напълно спокоен, или по-нов и често използван, който е добре утъпкан и широк, но малко по-стръмен и по-често използван от МПС-та (ловци, дървари и т.н.). Ние избрахме първия вариант.

Преди да започнете спускането, ако искате може да направите едно допълнително кръгче (общо 1.7 км) до местността Пресечен камък, където има пътека, минаваща през пролука между две скали. Не е някаква внушителна забележителност, но е приятно и интересно място, подходящо и за почивка. В GPS следата е добавено като допълнителен трак.

Начална точка: с. Слатина, паркинга пред кметството
Дължина: 12.9 км (+ 1.7 км бонус до Пресечен камък)
Изкачване: 410 м (+ 40 м бонус до Пресечен камък)
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, T4)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л, при изкачването има 1-2 чешми край пътя

01 (0.0 км) – От паркинга пред кметството поемаме по улицата нагоре към планината (югозапад). След 370 м достигаме кръстовище (т.02), където се спускаме по улицата надясно (черен път), за да излезем на долната улица (т.03) и по нея наляво напускаме селото, следвайки черния път покрай реката (в т.04 наляво и веднага след това в т.05 и т.06 надясно), и започваме плавно да набираме височина.

В т.07 (2.0 км) пътят се разделя, като по-широкият и добре утъпкан продължава надясно през дерето. Ние обаче продължаваме по левия път – първо със стръмно и изровено изкачване до т.08, където прекият път продължава стръмно нагоре, а ние следваме по-обиколния наляво, при следващия десен завой (т.09) пропускаме изровен път вляво и продължаваме по основния път в южна посока, като в него се включват отдясно преките отсечки. Нагоре наклонът става приятен и плавен, пътят е леко занемарен, но в достатъчно добро състояние.

В т.10 (4.4 км) се включваме отново в главния път, идващ стръмно отдясно. Продължаваме напред по него и след 1 км достигаме до открита седловина, където следваме най-левия черен път (в т.11 наляво и после в т.12 пак наляво). В т.13 (6.3 км) пътят се раздвоява и отново сме наляво, продължавайки изкачването от западната страна на вр. Голяма могила. В т.14 (8.0 км) достигаме пореден разклон, като отново следваме левия черен път, а след 100 м в т.15 продължаваме надясно, като започваме да се спускаме. В т.16 (9.0 км) достигаме уширение, използвано от дърварите за складиране на материал. Тук започва същинското спускане, като преди това трябва да решите дали искате да се разходите и до м. Пресечен камък по допълнителния трак в GPS следата.

Ако решите да използвате бонуса, продължете по основния черен път още 300 м до една поляна с кръстопът на черни пътища. Поемете по най-десния път, който се изкачва сравнително стръмно нагоре. Следвайте го до т.bonus-03, където е самият Пресечен камък. Оттам се върнете обратно, като в т.bonus-04 може да се възползвате от пряка пътека, извеждаща обратно на главния черен път.

Оставяйки бонуса настрана, в т.16 основният маршрут продължава по черен път наляво и надолу. След 400 м в т.17 наляво тръгва дърварска пътека, по която ви очаква кратко, но вдигащо адреналина спускане към близкото дере (т.18), където се изкачваме надясно по нещо средно между черен път и пътека и в т.19 (9.8 км) излизаме на по-ясен черен път, по който тръгваме наляво. Буквално след  50 м обаче достигаме поляна и в десния ѝ край (посока север) търсим главната пътека в маршрута. Началото ѝ е в т.20. Надолу пътеката на доста места се разклонява и после отново се събира – ако ви е досадно да следите GPS-а, можете просто да следвате най-логичните и ясни линии, все ще излезете в Слатина. Ако все пак искате да сте точни в следването на трака, в т.21 сме по десния ръкав на пътеката, в т.22 по левия, в т.23 пресичаме стар и занемарен черен път и след него като цяло държим дясно на всеки от разклоните чак до т.24 (11.8 км), където лявата опция е по-добра и след малко пак държим ляво, защото вдясно има един доста ерозирал и опасен участък.

В крайна сметка се спускаме надясно към дола (т.25) и достигаме първите къщи и дворове. Продължаваме наляво и надолу към селото, следвайки  черния път, който преминава в улица и все направо ни отвежда обратно до кметството.