Тетевен | Под вр. Червен и вр. Кон

Това каране може да се разглежда като леко удължен и по-техничен при спускането вариант на маршрута „Тетевен – Боева могила“, който Росен Талов ми беше изпратил преди няколко години. Тогава още не познавах баирите над Тетевен и местата не ми говореха нищо, но сега мога да потвърдя, че районът е чудесен за каране и има потенциал, който тепърва ще бъде разкриван.

Та да се върна към маршрута – казано най-просто, той започва с изкачване по пътя към с. Бабинци, но някъде около средата се отклоняваме по друг път, който се превръща в черен и подсича масива на вр. Червен, като през цялото време можете да се насладите на красиви гледки както нагоре (към околните върхове), така и надолу (към гр. Тетевен, който е сгушен надлъж в долината на р. Бели Вит). Минаваме през Конски дол, подсичаме и вр. Кон и стигаме до една екопътека, маркирана със син цвят, по която се спускаме към шосето и обратно към града.

Както споменах и в по-трудния маршрут „Тетевен – Бабинци и пътеките около вр. Кон“, който също включва въпросната пътека за финал, тя е технична, но не бих казал, че е страшна и много трудна, защото наклонът е малък – трудността идва по-скоро от каменистия терен и необходимостта човек да избира добре линията си и да запазва достатъчно скорост, за да не се запъва в по-острите ръбове. За напреднали карачи пътеката няма да представлява никаква трудност и може дори да се каже, че е средно бърза и в никакъв случай спъната. За тези, които все още не са напълно уверени по камъни и улеи, ще има малко повече предизвикателства, но смятам, че в крайна сметка и те ще останат доволни. Е, ако никак не обичате технични терени, маршрутът няма да е подходящ за вас, но добрата новина е, че третият маршрут по тези склонове, който също се задава скоро, ще е и най-лесен като терени за спускане.

Началната точка е площада в гр. Тетевен. Ако идвате откъм София, точно преди него отдясно на платното има платен паркинг на символична цена (оказа се, че в неделя даже е безплатен). Ак идвате откъм Рибарица, паркингът е след площада отляво.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Тетевен, централен площад

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т3)

Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)

Вода: 1.5 – 2 л

Храна: не е необходима, освен ако не държите да хапнете сред природата.

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От площада на Тетевен поемаме по пешеходната улица на изток (в посока Рибарица). Пресичаме първата улица и при втората (т.02) завиваме наляво и поемаме нагоре. Следвайки основната улица, завиваме наляво (т.03) и караме все направо до входа на болницата (т.04, 1.2 км), където завиваме надясно и започваме стръмно изкачване, следвайки само основната улица през циганската махала. По този начин напускаме Тетевен и започваме по серпентините на пътя да набираме височина към с. Бабинци. В т.05 (2.5 км) пропускаме невзрачно асфалтово пътче наляво.

В т.06 (5.2 км) пътят се разделя и ние поемаме надясно – след кратко спускане асфалтът свършва при една сграда и преминава в черен път. Достигайки дерето (т.07, 6.3 км), завиваме по черния път надясно и продължаваме с леко изкачване от другата страна на дола.

В т.08 (7.0 км) напускаме главния черен път, завивайки наляво и стръмно нагоре по друг, леко поизворен черен път между дворчета и градини. Този път подсича целия масив на р. Червен, а след това и на вр. Кон, свързвайки няколко махали и отделни колиби. Наклонът е променлив – ту нагоре, ту надолу; теренът също, като на някои места има стръмни или изровени участъци. Като цяло следваме само основния път, но ето описание на основните разклони, в случай че се зачудите:
т.09 (7.4 км) – по левия път;
т.10 (7.8 км) – по левия път, макар че и десният води на същото място;
т. 11 (8.2 км) – продължаваме направо, пропускайки нещо средно между път и пътека надясно, което води към Боева могила (близкото връхче с паметник, изграден на него, и заслон с пейки и маси в близост);
т.12 (9.2 км) – по черния път наляво;
т.13 (10.3 км) – караме направо, пропускайки нещо средно между път и пътека надясно към вила „Червен“.

В т.14 (10.6 км) наляво тръгва пътека, която пропускаме и следваме черния път надясно към Конски дол. Внимавайте, защото тази секция е много камениста и нестабилна! От другата страна ни посреща стръмно изкачване с шума и камъни – за някои ще е по-лесно да го избутат, вместо да се напъват. Постепенно наклонът намалява и пътят се изравнява, а в т.15 (11.4 км) имаше временна преграда от клони, която да пречи на животните от близкото пасище да преминават. Ние я заобиколихме през храсталаците отдясно.

В т.16 (11.9 км) достигаме следващата седловина, където има материали от разрушена постройка. Надясно покрай една все още крепяща се къща тръгва черен път, но ние сме по друг, по-занемарен път наляво и надолу в гората. Като цяло наклонът е надолу, макар че има и 1-2 изкачвания. Пътят е лош, с коловози и шума, а след едно паднало през него дърво се превръща в пътека, минава през една обрасла с папрат поляна и се спуска към близкото дере.

В дерето е пътеката със синя маркировка, по която довършваме спускането. Най-трудно е да уцелите пътеката в началото, защото спускайки се, човек вижда как тя пресича потока и продължава от другата му страна. Това обаче не е маркираната пътека! Затова преди да стигнете рекичката, в т.17 (13.1 км)  спрете и огледайте хубаво местността (и GPS следата), защото пътеката е надясно, по западния склон на дерето, и е тясна, покрита с шума и точно в тази част с избледняла и недостатъчна маркировка. След първите 100 м има и едно паднало дърво, което трябва да прегазите. След него се спускаме отново към реката и излизаме в близост до една малка махала с 1-2 къщи и дворове – т.18. От тази точка надолу по реката пътеката вече е ясна и доста интересна за каране. След стотина метра (т.19) има беседка и чешма с хубава вода. На разклона при тях сме по пътеката наляво и надолу. В т.20 (14.9 км) пътеката се раздвоява, като по-интересната част е надясно към реката. 50 метра по-надолу (т.21) достигаме поредното мостче и след него пътеката преминава в черен път. Минаваме покрай местната ловна хижа (т.22) и караме само направо и надолу по черния път, който е хубав и широк, с не много голям наклон.

В т.23 (16.9 км) излизаме на асфалтовия път между Тетевен и Рибарица и се прибираме по него надясно към площада на града.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.