Предел – Банско

Още един маршрут, за който отправям благодарност към IztreshTeam, които го бяха разработили преди мен и ми го показаха. Самият аз преди доста години бях карал както в полетата между Банско и м. Бетоловото (където по-късно бе изградено цяло ново курортно градче покрай появата на комплекса „Пирин Голф“), така и от Предела дотам, но всичко това беше по черни пътища. Ценното в настоящия маршрут е една нова за мен и добре скрита от погледите и картите пътека, по която обаче дори има веломаркировка, поставена преди повече от десетилетие от няколко британци, а сега продължена като поддръжка и от местния клуб Trail System. Тази пътека прави карането и по-трудно (физически), и по-интересно (технически), а след нея има различни варианти да продължите към Банско – или с още пътеки (както направих аз и съответно съм описал в настоящия маршрут), или по черни пътища (ако търсите по-лек терен и по-бързо приключване на карането).

Тук е моментът да кажа, че макар описаният маршрут да е със средна техническа трудност, това се дължи повече на втората пътека, която всъщност е част от един ендуро етап. Новата за мен пътека (в подножието на Пирин, между Бетоловото и Банско) всъщност е доста лесна и даже може да се каже, че включва по-трудни и технични изкачвания, отколкото спускания. Има 2-3 места, които са по-технични и стръмни надолу, но са кратки и няма да развалят цялостното преживяване на някой по-неуверен колоездач. Както казах обаче, по пътеката има и 2-3 стръмни изкачвания, които водата и моторите са превърнали в улеи, така че пригответе се и за малко бутане (или пък пропуснете маршрута в този му вид, ако не понасяте това упражнение).

Всъщност може би трябваше да започна с логиката на маршрута, тъй като той не е кръгов. Напротив, започва от м. Предела и завършва в Банско, което помага спускането по него да е повече от изкачването. Какви са обаче вариантите да го карате в този вид? Ето няколко възможни, за които се сещам:
1. Група приятели с няколко коли. Отседнали сте в Банско или другаде в региона. Оставяте една кола в Банско, с останалите се придвижвате до Предела и ги оставяте там. Карате по маршрута, шофьорите се извозват с оставената в Банско кола до Предела, останалите пият бира. Fair enough?
2. Семейна почивка в Банско, и двамата в семейството са шофьори, но само единият кара колело. Другата половинка прави услуга, като транспортира колоездачния член на семейството до Предела и връща колата обратно. По този начин спестява на любимия човек вариант 4 и остава повече време за прекарване със семейството.
3. Ако сте отседнали в някой от двата хотела, които са включени в МТБ Справочника – вила „Вера“ или хотел White Lavina – техните стопани могат да ви съдействат за осигуряване на някакъв платен транспорт за колоездачи до Предела, особено пък ако сте група от няколко човека.
4. Най-лесният логистично, но със сигурност не най-приятен вариант е да се изкачите на самоход до Предела, за да направите маршрута. Ако трябва да съм честен, това е напълно безсмислено, защото от Предела до Бетоловото карането е само по черен път, при това той не блести с никакви особени качества – друсаща трошено-каменна настилка, малък наклон и почти сигурна среща с овчарски кучета. Така че ако ще стигате до началната точка на самоход, по-добре го направете през полето от Банско директно към началото на пътеката. На картата се виждат достатъчно черни пътища, по които можете да го направите.

Като цяло навигацията по маршрута е по-лесна, ако гледате нещата „на едро“. Разклоните и дублиращите пътища са много, но в повечето случаи е достатъчно просто да следвате главния път. Не съм отбелязвал всеки отделен разклон и кръстопът, защото това просто беше невъзможно, но в описанието ще намерите упътвания за всички важни места, където бихте могли да се объркате, и за които съм поставил указателни точки в GPS следата.

Теренът и почвите са такива, че маршрутът е подходящ за каране почти през цялата година. Рядко ще срещнете кал по него, освен може би в отделни участъци. Предвид голямата надморска височина обаче, през зимата пътищата и пътеките вероятно остават под снега. Затова пък от пролетта до късна есен, включително и през горещите летни месеци, маршрутът е приятен и в добро състояние. Важно е да сте подготвени за две неща:
1. От Предела до Бетоловото се минава покрай еко-ферми и пасища, така че срещата с овчарски кучета е почти неизбежна. Ако ви е страх от такива, не карайте сами по маршрута!
2. От Бетоловото до Банско е добре да имате уред за навигация, защото дори с описание е възможно да се зачудите за посоката тук или там.

Разгледайте какво още има за Банско в МТБ Справочника: https://info.mtb-bg.com/банско

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: местност Предела, паркинга при паметника и чешмите (https://goo.gl/maps/8cucecS2euj3kk2b6)

Спускане: 670 м

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т2, Т3)

Продължителност: 2-4 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)

Вода: 1 – 1.5 л, по маршрута няма чешми

Храна: не е необходима (освен ако не държите да хапнете сред природата)

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – Тръгваме с повишено внимание по главния път към Разлог и Банско. След 750 м (т.02)се отбиваме по черен път към био-ферма „Моравско село“ (има и табела от главния път). Пътят се спуска с малък наклон, на места е и равен. Настилката е макадам, пропускаме всякакви други второстепенни пътища. В т.03 (3.2 км) старият път направо е обрасъл и занемарен, така че го заобикаляме по почвен път наляво през едни широки поляни – тук наклонът е малко по-голям и карането е по-забавно и бързо. След 1 км се включваме отново в широкия каменист път наляво (т.04) и продължаваме само направо по него, докато не стигнем асфалтовия път към м. Бетоловото (т.05), по който поемаме надясно и нагоре. Подминаваме комплекса „Пирин Голф“ (от лявата ни страна) и в т.06 (7.5 км) напускаме асфалта по хубав черен път наляво в посока Банско. Следваме този път в продължение на 3 км, като наклонът му е променлив, но предимно надолу. Има множество разклонения, които отново се събират – ако не искате да гледате постоянно GPS-а, просто следвайте основния път.

В т.07 (10.7 км) е време и за основното изкачване. Поемаме рязко вдясно и нагоре по черен път към склоновете на Пирин. След 500 м достигаме разклон (т.08), на който сме наляво. В т.09 (11.6 км) кръстовището е по-сложно. Като цяло сме надясно, но в тази посока има поне три черни пътя – пропускаме първите два, които са по-ясни, и поемаме по третия, който е най-занемарен и леко обрасъл. След малко се включваме в по-голям черен път и продължаваме изкачването по него. Тук вече може да срещнете и веломаркировка, даже цели два вида – по-старият е с кръгли знаци с боя, оранжеви на цвят; по-новата е с малки табелки със стрелки. В т.10 (12.4 км) се отклоняваме наляво и за момент наклонът се изравнява, но след това изкачването продължава още малко до т.11 (13.3 км), където отново сме наляво. След стотина метра в т.12 започва пътеката (леко вдясно от пътя), по която имаме както изкачвания, така и спукания.

Точка 13 (14.0 км) е много важен разклон, защото по-ясната пътека продължава направо и надолу, но ние трябва да започнем изкачване по друга пътека вдясно, която представлява изровен от водата улей, при това дори препречен в началото от паднало дърво. Има и от оранжевата маркировка – като цяло в следващите километри следваме нея. На места трябва да се бута. В т.14 (15.3 км) сме по пътеката наляво, като тук следва по-стръмен и труден участък – бъдете внимателни! После пътеката отново става лека, гладка и сравнително широка.

В т.15 (16.5 км) излизаме на кръстовище на черни пътища и поемаме по основния, широк път надясно и надолу. След 400 м достигаме разклон (т.16), на който държим десния път и започваме кратко, но стръмно изкачване, докато излезем (след 500 м в т.17) на широк горски път, по който продължаваме наляво. В т.18 достигаме хотелски комплекс и продължаваме покрай него направо (леко вдясно) с по-стръмно спускане към една от пистите над Банско. (В тази точка има и вариант да се продължи наляво по черния път и да се слезе по него в Банско.)

В т.19 (18.3 км) пресичаме пистата и излизаме на асфалтово пътче, по което завиваме вдясно и започваме да се изкачваме. Пресичаме още веднъж пистата и достигаме хотел (т.20, 19.0 км), при който завиваме наляво и започваме да се спускаме – първо по асфалт, после по черен път. Тук вече сме на трасето „Who Dares Wins“, част и от ендуро състезанието, така че има малки табели със стрелки. В т.21 (19.5 км) излизаме на ски-писта и завиваме рязко вдясно и нагоре по нея, като след стотина метра свърваме вляво по пътека в гората и правим траверс, за да достигнем друга пътека в т.22 (19.9 км). Спускаме се по нея наляво чак до асфалтовия път (т.23, 20.6 км), където поемаме вдясно и веднага след 50 м (т.24), преди моста и реката, продължаваме наляво по пътека през гората, за да излезем отново на ски-пътя в т.25. Продължаваме надолу по пистата и в т.26 (21.3 км) се отбиваме надясно по хубав черен път, който ни извежда на шосето в горния край на Банско. Краят на маршрута е при хотел White Lavina, което е в горния край на града.

Снимки: Любомир Ботушаров

Ако желаете да изпратите маршрут или GPS следа за публикуване в MTB-BG.com, свържете се с нас на [email protected] или използвайте някой от начините, описани тук: http://www.mtb-bg.com/index.php/other/mtb-bg/4647-mtb-bg-contributors.