Бели Искър – Самоков (до пъмптрака)

Понякога човек минава покрай някое място отново и отново, без да подозира за съществуването на нещо ценно току под носа му. Така например по шосето между Самоков и Бели Искър съм минавал десетки пъти (предимно с автомобил), но изобщо не съм подозирал, че от другата страна на реката се крие не какво да е, а пътека – лесна, сравнително равна и много приятна! Разбира се, намирането на нещо такова изисква като предусловие да попаднеш на съответното място с велосипед, а не с автомобил. И ако има кой да ти я покаже, е още по-добре. Затова благодаря отново на IztreshTeam, които осигуриха и двете предпоставки! 🙂

Сега няколко думи и за пътеката. В началото тя всъщност е черен път. Някога и там е имало пътека, но не е издържала под напора на МПС-тата, особено тези за дърводобив. Пътят обаче е хубав и е добра загрявка за следващата част. Цялата отсечка е предимно с наклон надолу, тъй като следва течението на реката. Не липсват обаче кратки изкачвания и спускания, включително 1-2 малко по-стръмни. Това са като цяло и единствените технични участъци по тази отсечка – всичко друго е напълно подходящо дори и за начинаещи, че дори и за деца.

Публикувам отсечката отделно, защото за мен тя е много ценна. Може да се ползва за различни цели, а именно:
1. Като част от маршрути с ниска техническа трудност и с различна дължина. Кратки варианти, които ми хрумват, са отиване и връщане по отсечката или отиване от едната страна на реката и връщане от другата – според онлайн картата на BG Mountains това е напълно възможно, като на отиване се мине покрай някакъв завод, после се следва черен път покрай западния бряг и малко преди Бели Искър се пресича реката по мост и има включване в пътеката). Възможно е и каране от типа Самоков – с. Доспей – с. Бели Искър – Самоков, като се избягва натоварения и скоростен път между Самоков и Бели Искър. Дълъг вариант би бил тръгване от Самоков, изкачване до Боровец, оттам до Ястребец, спускане по един хубав черен път към Бели Искър и оттам прибиране по представената тук отсечка.
2. Ако решите да го ползвате като маршрут за семейно каране с по-малки деца, оптималният вариант е да се задържите в парковата част, т.е. да направите отиване и връщане от т.07 до т.03 и обратно. В тази си част отсечката следва широки и равни пътеки, почти като алеи.

Важно е да направя няколко бележки и за финалната част на отсечката. Както виждате, тя е малко по-завъртяна. Така е, защото минава покрай една от забележителностите на Самоков: умален модел на старовремски самоков, т.е. на ковачница с голям чук, задвижван чрез водна тяга; тези съоръжения са дали името на днешния град. Ако заплатите скромна такса, могат дори да ви демонстрират как е работел самоковът. След това GPS следата продължава покрай парка, за да ви отведе до пъмптрака, изграден от No Brainz, който е изключително забавен за каране. Разбира се, ако тези „атракциони“ не ви вълнуват, можете да „изцепите“ доста по-напряко.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: с. Бели Искър, моста над едноименната река при влизане откъм Самоков

Ниво на техническа трудност: ниско (R2, Т1, Т2)

Терен: малко черен път, няколко пътеки и алеи, велоалея и малко градски улици

01 (0.0 км) – Началото е в ниската частна с. Бели Искър – точно при влизането в селото откъм самоков, след моста над р. Бели Искър и преди разклона за Боровец. Ако идвате откъм Боровец, тогава началото се пада след включването в главната улица, преди да преминете по моста над реката. Във всички случаи на това място, ако застанете с гръб към Рила и към селото, вдясно покрай реката тръгва черен път и маршрутът започва именно по него. В т.02 (0.9 км) пътят се разклонява – караме по десния и следва стръмно, но кратко изкачване – в края му има и една скаличка вляво с приятна гледка към реката под нас. След този малък „зор“ пътят се изравнява и дори започва леко да се спуска, като по някое време преминава в пътека, която също е с променлив наклон – ту леко нагоре, ту леко надолу. В т.03 (около 3 км от началото) достигаме малко по-стръмен и техничен участък. Може да се заобиколи и отдясно (пак не е съвсем лесно), където пък излиза една друга пътека. След тази точка пътеката трайно се установява с равен наклон и навлиза в нещо като парк край Самоков, ползван активно от местните жители за разходки, спорт и отдих. Следваме само основната пътека, минаваме покрай един параклис с няколко заслона за барбекю и пикник и достигаме т.04 (5.2 км), където поемаме по алеята надясно. (За информация, ако тук продължите направо, би трябвало да излезете директно към пъмптрака, вижда се и на картата.) След 200 м достигаме приказно мостче над р. Бистрица (т.05), след което отново сме надясно и излизаме в по-облагородената част на парка (т.06), където трябва да продължим надясно, за да достигнем самокова (т.07). След като го разгледаме, се придвижваме първо по велоалея покрай главната улица и парка, после по самата главна улица и малко след „кръговото“ движение (което е по-скоро „бъбреково“) завиваме наляво и скоро ще видим пъмптрака вдясно от нас, в двора зад спортното училище.