Банско – Баня

Макар че и преди съм карал в полето между Банско и с. Баня и знаех, че е доста приятно като терен за начинаещи, едва сега ми се удаде възможност да направя и опиша един завършен маршрут между тези две населени места.

Картата е базирана върху BG Mountains / kade.si . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Той не е много дълъг и е съвсем лек като терен и натоварване, което го прави идеален за начинаещи планински колоездачи и за семейно каране. В последното включвам и деца, но все пак отчетете следните рискове:
1. Дължината на маршрута може би ще е голяма за малки деца;
2. В с. Баня се кара известно време и по улици/междуселски път, където се движат моторни превозни средства;
3. След с. Баня се минава директно през една ферма, в която има и овчарски кучета. Не са най-агресивните, поне ако човек е в група, но във всички случаи е препоръчително да не карате сами по маршрута, особено ако ви е страх от четириноги пазачи. За децата също може да е страшничко, ако не сте достатъчно голяма група.

Иначе, освен че е подходящ за хора с начални умения в планинското колоездене, маршрутът е и доста красив, тъй като на юг от него се издига Пирин с цялото си величие, а на север са Рила и Родопите, така че човек буквално е заобиколен от тези три чутовни планини и карането е изпълнено с възхитителни гледки. На повечето места почвите са песъчливи, което означава, че не би трябвало да има проблем с проходимостта дори и след дъжд. Надморската височина, на която се кара, е между 800 и 900 м, което добавя известна прохлада дори и през лятото. Все пак в най-горещите месеци изберете за него по-ранни сутрешни или по-късни следобедни часове, защото по пладне става доста напечено.

Допълнителен плюс на маршрута е, че можете да го започнете и от Банско, и от с. Баня – зависи къде сте отседнали и какво желаете като структура на карането. Ако започнете от Банско, до Баня ще карате предимно с лек наклон надолу, връщането ще е с лек наклон нагоре. Ако започнете от Баня, първо ще имате леко изкачване, после леко спускане. Наклоните обаче са толкова малки, че реално през повечето време усещането е за каране по равно.

Имайте предвид и още нещо: тъй като Банско доста се разрасна в последните години, придвижването в самия град (от/до началната точка, която е в центъра) може да добави още 3-4 км към маршрута и точно там може би ще са най-стръмните части.

За съжаление точно за това каране не бях взел фотоапарат, така че засега маршрутът е без снимки, но се надявам, че ще отидете и ще направите такива сами. 🙂

Изходна точка: гр. Банско, централен площад

Физическо натоварване: ниско (КФН=3)

Продължителност: 1-3 часа в зависимост от темпото, почивките и т.н.

Вода: 0.5 – 1.0 л, по маршрута няма чешми, но в с. Баня може да се купи при нужда.

Храна: Не е необходима. В с. Баня и гр. Банско има магазини и места за хапване.

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От площада на Банско, като застанем с гръб към Пирин поемаме по пешеходната улица надясно (югоизток) и след стотина метра се включваме в една от главните улици направо. Минаваме покрай градския парк и продължаваме направо към края на града. В т.02 (1.3 км) излизаме на главния път към Добринище, но само го пресичаме и веднага продължаваме вляво от другата страна по черен път покрай оградата на някакъв автосервиз. Караме по прав и широк път през полето, ограден от високи дървета. Пресичаме жп линията на теснолинейката, пропускаме отклоненията наляво и надясно, чак докато стигнем т. 03 (3.5 км), където завиваме по черния път надясно. В т. 04 (4.2 км) се включваме наляво в друг черен път и до с. Баня караме само по него (основния път), пропускайки отклонения вляво и дясно. Преди селото, при първите хотелски комплекси (някъде след 8.0 км) пътят се превръща в асфалтов и навлизаме в с. Баня между няколко комплекса с минерални басейни. В т.05 (8.8 км) завиваме по улицата надясно и веднага след това (т.6) по раздвоена улица наляво към центъра на селото. Пресичаме главната улица през кръговото движение и продължаваме направо, напускайки селото по пътя в посока Разлог. В т.07 (10.6 км), точно след преминаването по мост над р. Глазне и преди включването в главния път към Разлог, напускаме асфалта по черен път наляво покрай реката. Оттук вече би трябвало да виждате фермата, през която се преминава и където трябва да внимавате за кучетата. След нея следваме само основния черен път, който постепенно става все по-занемарен и обрасъл, но без да се губи. В т.08 (13.2 км) завиваме по черен път надясно между масивите с насаждения и след 150 м (т.09) се включваме наляво в друг черен път. В т.10 (14.5 км) и 11 повтаряме това „упражнение“ дясно и после ляво. В т.12 (15.5 км) отново сме по черен път надясно и след 400 м (т.13) пресичаме теснолинейката и с повишено внимание пресичаме шосето за Банско и продължаваме към града (най-добре е движейки се отдясно на пътното платно). В т. 14 (16.2 км) достигаме първите постройки на Банско. Тук ние избрахме по-спокоен и обходен вариант през покрайнините на града, но ако искате, може да следвате и главния път към центъра.