Елена | Обиколка на юг от яз. Йовковци

Това е един дълъг веломаршрут на юг от гр. Елена и яз. Йовковци, който е предимно по асфалтови пътища и поради това е подходящ за хора, които търсят леки терени, но имат достатъчно сила в краката. От друга страна, точно заради преобладаващото асфалтово покритие на пътищата, карането като цяло върви леко и с по-висока средна скорост. Като цяло маршрутът бе замислен с повече пресечен терен, но всички черни пътища, на които разчитахме за някои от спусканията, се оказаха твърде занемарени или дори съвсем липсващи, поради което в крайна сметка се получи тази предимно асфалтова обиколка. За някои хора тя ще е добре дошла, защото е идеална за велотуризъм и ще ви срещне с доста китни и изолирани села и махали, които са характерни за Еленския Балкан.

Има и една отсечка от няколко километра между с. Дрента и с. Бадевци по черни пътища. Тя започва със стръмно изкачване, където някои може би ще предпочетат да бутат, последвано от по-плавен и приятен наклон към билото, каране малко нагоре-надолу по него и кратко, но стръмно спускане.

Ако желаете, може да пробвате маршрута и наобратно. Съотношението между асфалт и черни пътища ще си остане същото, но в отсечката с пресечен терен ще имате малко по-кратко изкачване и малко по-дълго (и стръмно) спускане.

Наличието на толкова малко пресечен терен прави маршрута подходящ от ранна пролет до късна есен, но с предупреждението, че по черните пътища може да се натъкнете и на лепкава кал в по-влажните месеци. На фона на цялото каране такива отсечки ще са малък процент, но все пак може да ви забавят и да се окажат предизвикателство.

Трябва да внимавате и с последната (сравнително дълга) част от маршрута, която следва един от главните автомобилни пътища между Велико Търново и Елена. За съжаление няма лесен и достъпен начин да бъде избегнато това шосе. В делнични дни по него няма кой знае какъв трафик, но през уикендите може да е оживено.

Началото на маршрута е в центъра на гр. Елена, където има и един-два паркинга. Оттам напускаме града в югозападна посока, като първо се изкачваме, а после се спускаме към долината на р. Веселина. От с. Багалевци през с. Тодювци до с. Дрента караме все покрай реката в продължение на почти 15 км. Тази част от маршрута е с редуващи се леки изкачвания и спускания и е много приятна. После идва ред на черните пътища – стръмно нагоре над Дрента и после надолу към Бадевци. От него спускането, за жалост, продължава по асфалт, след което се прибираме към Елена по споменатото шосе, минавайки южно от яз. Йовковци.

Начална точка: гр. Елена, централен площад; https://goo.gl/maps/ZLpBGybdkcgKi2GdA
Продължителност: 4-8 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 2-3 л; не разчитайте на много чешми по маршрута
Храна: за цял ден; в с. Тодювци има магазин, в другите села не

От центъра на гр. Елена (т.01) поемаме по главната улица в западна посока. След  300 м достигаме кръстовище (т.02), на което има доста табели – единият вариант е още тук да се завие вляво, но маршрутът продължава направо по павираната главна улица и след още 80-100 м (т.03)  тя завива леко вдясно, а ние продължаваме направо по ул. „Робовска“. По нея напускаме града, карайки само направо – пропуснете улиците, идващи отляво в т.04, т.05 и т.06.

След последните къщи улицата преминава в тесен асфалтов път, който се изкачва нагоре към селата/махалите Мирославци (пада се вляво от пътя) и Горни Геновци (пада се вдясно). След втората махала пътят се изравнява и в т.07 (5.4 км) достигаме разклон, при който сме наляво към с. Багалевци. Изкачваме се още малко и след това пътят извива на запад и започва стръмно асфалтово спускане към с. Багалевци. Карайте внимателно, защото пътят е тесен и в завоите липсва видимост!

В т.08 (8.8 км) достигаме първите къщи на Багалевци и Т-образно кръстовище, на което поемаме вляво и се спускаме съвсем в долината на р. Веселина. Оттук нататък следваме за дълго пътя, който върви покрай реката. Самата река рядко се вижда, но пък тук-там има по някоя старинна или обновена къща. Редуват се изкачвания и спускания, все пак средният наклон е нагоре, макар и съвсем лек. В т.09 (10.6 км) пропускаме отбивка надясно; нататък има още много отклонения към малки махали, които пропускаме – повечето от тези пътища са черни, за разлика от асфалта, по който се движим ние, макар че и той на места е с доста износена настилка.

Първото по-голямо село, в което навлизаме, е Тодювци. Следваме главната улица наляво и в центъра на селото (т.10, 13.8 км) продължаваме направо и нагоре покрай часовниковата кула, за да стигнем до следващото кръстовище (т.11, 14.0 км), където вляво има и магазин. Продължаваме карането надясно (по улицата между читалището и училището) към с. Дрента. Напускаме селото и отново сме в долината на р. Веселина, но тук пътят е по-широк, колкото за две коли. Отново следваме само основния път, пропускайки отклоненията към съседни махали – някои от тях се виждат от другата страна на реката, сгушени сред зеленина. Най-важния подобен разклон е в т.12, където сме по основното шосе вляво.

Достигайки с. Дрента, навлизаме в него и в т.13 (22.9 км) надясно, почти в обратна посока, тръгва стръмна улица. След малко ще се изкачим по нея, но преди това може да продължите още малко напред до широкия площад на селото (т.14), където има и автомат за напитки и пакетирани храни – при нужда може да се подкрепите с нещо от него.

След това се връщаме до т.13 и започваме изкачването нагоре. Първоначално се движим по остатъци от асфалт между някои по-занемарени и превзети от растителността къщи. В т.15 (23.8 км) асфалтът свършва и най-ясният черен път продължава право нагоре по склона, с доста стръмен наклон, който ще накара повечето хора да бутат. За десетина минути набираме основната височина и след 500 м (т.16) отляво се включва друг черен път, а след още 50-100 м има друг разклон (т.17), където пък ние сме по левия, по-хубав и ясен път. В т.18 (24.8 км) отново сме по левия път, както и в т.19 (26.0 км), където пътят направо е към махала Баждари, а ние подсичаме близкия връх по черен път отляво – той е с плавен наклон и добра настилка. В т.20 (27.6 км) излизаме на билото и продължаваме наляво по черния път (отдясно идва друг, откъм Баждари). Редуват се кратки изкачвания и спускания, но все още сме предимно нагоре. В т.21 (28.3 км) и т.22 (29.1 км) пропускаме черни пътища вляво. След втория наклонът вече се обръща и като цяло започваме да се спускаме през много красива букова гора. В т.23 (30.2 км) пропускаме един черен път вляво, после в т.24 (31.8 км) пак отляво идва още един. Тук излизаме от гората и наклонът рязко се увеличава. Спускаме се по стръмни поляни, след това пътят отново се изравнява и излизаме при една ферма (т.25, 33.3 км) – там има поне два пътя вдясно, които излизат на едно и също място, хванете първия. След 300 м той ни отвежда в покрайнините на с. Бадевци (т.26).

Ако желаете, може да се отклоните надясно и надолу към селото, но после ще трябва да се изкачите обратно. Иначе маршрутът тук продължава направо и след още 200 м (т.27) достигаме другия край на селото и започваме дълго спускане по асфалтовия път наляво. Следваме само него, включително и в т.28 (36.3 км), където отляво идва друг път.

В т.29 (39.5 км) достигаме кръстовище с един по-главен автомобилен път, идващ откъм В. Търново. Завиваме по него надясно и, карайки с повишено внимание, поемаме в източна посока към гр. Елена, преминавайки южно от бреговете на яз. Йовковци. Първоначално наклонът е предимно надолу. Движим се само по главното шосе, пропускаме всякакви отбивки – например в т.30 (44.1 км). После пресичаме по мост един от ръкавите на язовира и след това пропускаме отбивка вдясно (т.31), продължавайки по главния път към с. Яковци (т.33, 48.0 км), където отново следваме шосето направо в посока Елена. Има още едно кратко изкачване, последвано от дълго спускане чак до центъра на града.