Полена – Сушица 3

Ако гледаме хронологично, този маршрут би трябвало да е първи в номерацията, защото другите два („Полена – Сушица“ и „Полена – Сушица 2“) са описвани доста след като вече бяхме намерили и карали основната пътека между Сушица и Полена, която е главен акцент и на настоящия маршрут. До момента обаче тя винаги е била част от малко по-дълги карания, а сега дойде времето да обособя този кратък маршрут, който лесно може да комбинирате с много други подобни (кратки или по-дълги) карания в района.

Макар че се спуска по северен склон, пътеката е песъчливо-камениста и няма проблем да я карате дори и след дъжд, а също така и през зимата. Идеалните сезони за района са пролетта и есента.

Изкачването е по асфалт, плавно и продължително, като на места се разкриват страхотни гледки към Пирин. Последните няколкостотин метра са по стръмен черен път, където може да се наложи да бутате на места.

Спускането, както стана ясно, е с типичната за района висока степен на трудност. Всъщност половината от пътеката е по-скоро лека като наклон и терен, но тези секции се редуват с някои доста стръмни и технични участъци с шума и нестабилни камъни, които изискват добра техника и контрол.

Маршрутът е доста лесен от гледна точка на навигация. В общия случай човек може да се справи дори без GPS, стига да не се притеснява от това, че на доста места пътеката се разделя на няколко ръкава, които после отново се събират. Това е типично за овчарските пътеки, но дори да кривнете и да откриете някоя съвсем нова линия надолу, няма къде другаде да излезете, освен в Полена.

Началото на маршрута е от площада при бившето старо училище в с. Полена – сградата вече е разрушена, но мястото е удобно за паркиране.

Начална точка: площада при бившето старо училище в с. Полена; https://maps.app.goo.gl/UcgkwTXSt1WFcmRB9
Ниво на техническа трудност: високо (R1, R2, R3, T4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1 л

От началната точка в края на с. Полена започваме плавно изкачване по асфалтовия път към с. Сушица. В началото пътят набира височина с няколко серпентини, от които се разкриват и прелестни гледки към Пирин и съседните склонове на Влахина планина. После изкачването продължава монотонно и с постоянен умерен наклон през красивата клисура на Сушичка река до т.02 (5.3 км) – това е малко преди селото и тук надясно тръгва един стръмен черен път, по който трябва да продължим нагоре. На 1-2 места може да се наложи дори да избутате, но тази част е съвсем кратка – в т.03 (5.7 км) преваляме хребета и продължаваме направо (север), но вече с леко спускане по занемарен черен път, който скоро става доста изровен. В т.04 (6.3 км) пътят свършва и преминава в пътека. Вдясно от него има оградена кошара/ферма и след малко пътеката завива надясно покрай нея и продължава надолу, следвайки билото на един от хребетите, спускащи се към с. Полена. На няколко места тя се разделя на различни ръкави, които отново се събират – типично за овчарските пътеки. Такова място е и т.05, където продължаваме направо по основната пътека. От т.06 надолу пътеката е разширена и превърната в дърварски път, който е стръмен и доста изровен. Той се спуска към близкото дере в т.07 (8.0 км). Продължаваме наляво (надолу) по дерето и излизаме на черен път (т.08) – по него надясно се връщаме до началната точка.