Покровник, Падеш и Лешко

Ако търсите дълъг, спокоен и панорамен ХС веломаршрут, подходящ за каране и в по-студените месеци, че дори и през зимата, това каране по ридовете на Влахина планина на югозапад от Благоевград е точно такова!

С дължина над 50 км и сумарно изкачване над 1200 м, то е  подходящо за хора, които имат добра физическа подготовка. Но и това е вярно само отчасти. Маршрутът всъщност далеч не е от най-тежките – изкачванията са дълги, плавни, по асфалтови и черни пътища с лек или умерен наклон. Ако разполагате с достатъчно време (например през пролетните месеци), можете без проблем да завъртите маршрута и с по-бавно темпо, при което едва ли ще го усетите като много уморителен. В селата Падеш и Лешко има магазини/кръчми, които могат да ви изкушат за почивка. Изобщо, карането е такова, че предразполага еднакво и към лежерно темпо, и към по-спортен дух. Доколкото мога да преценя, веломаршрутът е много добър за тренировки, тъй като няма твърде „остри“ изкачвания – през повечето време наклонът е постоянен и плавен, без резки промени.

Веломаршрутът е и много красив, особено през преходните сезони (пролет и есен), които са идеалните периоди за каране по него. През лятото по тези предимно открити баири няма да е много комфортно, а през зимата вероятно ще е по-топло, отколкото в северната част на страната, но е хубаво да изберете безветрен ден. Иначе почвите са предимно песъчливи и не се размекват прекалено след дъжд.

На практика този веломаршрут е комбинация от три по-кратки, които вече бяха публикувани в МТБ-БГ, но има и една допълнителна връзка между махала Ушите и с. Падеш. Тъй като подробното описание на маршрута е доста дълго, със сигурност е добре да имате GPS уред пред очите, за да го следите в реално време и да не ви се налага да четете напътствия при всеки разклон.

Началото е в центъра на с. Покровник, съвсем близо до Благоевград. Около добре поддържания площад може да се намерят места за паркиране, но най-удобният паркинг е малко преди да достигнете началната точка: https://goo.gl/maps/mB1F6qLE9DfuKACR6.

Начална точка: центъра на с. Покровник; https://goo.gl/maps/4g27RY4568H3skSo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: високо (КФН=8)
Продължителност: 4-10 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 2 л, по маршрута има няколко чешми, в Падеш и Лешко има магазини/кръчми.
Храна: за цял ден; в Падеш и Лешко има хранителни магазини.

От центъра на с. Покровник (т.01) поемаме по главната улица на юг (покрай черквата). След 300 м улицата прави завой наляво и след това в т.02 се включваме надясно в пътя към с. Падеш. Караме 250 м по него до т.03, където вдясно се отклоняват два черни пътя – първият е стръмен, вторият е полегат и продължава покрай няколко къщи в същата посока като шосето. Именно по него е основното изкачване.

В следващите няколко километра следваме само този черен път, лъкатушещ над асфалта и долината, които са вляво от нас. На доста места вляво или вдясно се отклоняват други пътища, които пропускаме. Ето бърз списък на по-важните разклони и кръстовища:
– в т.04 пропускаме черен път надясно;
– в т.05 пропускаме черен път вляво;
– в т.06 (1.2 км) пропускаме широк и главен черен път вдясно – по-късно ще се приберем по него;
– в т.07 пропускаме занемарен черен път вдясно.
– в т.08 пропускаме занемарени черни пътища и вдясно, и вляво;
– в т.09 пропускаме черен път вдясно;
– в т.10 пропускаме черен път вляво;
– в т.11 пропускаме пътища и вляво, и вдясно;
– в т.12 отдясно идва черен път и продължаваме направо;
– в т.13 отдясно идва още един път, караме направо.

В т.14 (6.2 км) пътят се разтроява, като ние следваме средния. Вече сме доста близо до шосето и на разклона в т.15 караме по левия път и след малко излизаме на асфалта – т.16 (7.2 км).

Караме още малко нагоре по него и в т. 17 (7.6 км) достигаме махала Ушите и преминаваме през нея направо, като пътят започва да се спуска към с. Падеш. Карайте бавно, за да не изпуснете отбивката вдясно (черен път) в т.18 (8.3 км). Първоначално наклонът е лек, но след остър десен завой пътят тръгва право надолу по склона с по-голям наклон, но без да е прекалено изровен или труден. В т.19 (8.8 км) има разклон, при който сме по левия път, а след още 300 м в т.20 правим остър завой наляво и продължаваме по равен черен път в долината на р. Четирска (според други карти Лещинска или Лешнишка) в южна посока към с. Падеш. Следваме само основния път, пропускайки отклонения към градини и къщи (например в т.21 и т.22). В покрайнините на Падеш минаваме покрай няколко стопански сгради и в т.23 (10.7 км) се включваме в главната улица и продължаваме по нея надясно към центъра на селото (т.24).

Там продължаваме направо по главната улица и напускаме населеното място по чисто нов асфалтов път в посока с. Габрово. Изкачването е с плавен наклон, но на някои места има и по-стръмни участъци. В т.25 (14.2 км) пропускаме асфалтов път наляво към с. Дебочица и продължаваме изкачването направо.

В т.26 (16.4 км) достигаме една от махалите на с. Габрово и тук трябва да внимавате с навигацията. Вдясно се отделя път към махалата, но веднага след като поемете по него, вляво се спуска черен път към близкия дол – именно по него трябва да карате. Спускането е кратко – само до дерето (т.27), където пропускаме път наляво и продължаваме надясно и нагоре по основния черен път (има и електропастир, който трябва да откачите и закачите отново, за да преминете). Изкачването също е кратко, но затова пък сравнително стръмно, а в т.28 трябва да пропуснете второстепенен черен път вляво.

В т.29 (18.1 км) стигаме разклон – по пътя надясно подсичаме хълма и след 200 м излизаме на друг хубав черен път (т.30), по който продължаваме надясно. Оттук започва основното спускане. В т.31 (19.9 км) е следващият важен разклон – тук поемаме надясно. Продължаваме спускането, следвайки само основния черен път, и пропускаме второстепенни отбивки вдясно (т.32), вляво (т.33) и пак вдясно (т.34). В т.35 (21.6 км) пътят ни се събира с друг, идващ отдясно, и продължаваме наляво, подсичайки един хълм с ферма, кацнала на върха му. В т.36 отдясно идва черен път откъм фермата – продължаваме надолу, като тук спускането става доста по-стръмно, но все пак пътят е сравнително гладък и хубав. В т.37 (22.6 км) излизаме на асфалтов път в близост до с. Лешко, което е вляво от нас, и поемаме към него. Достигаме хубавия му площад в т.38 (23.0 км).

От центъра на Лешко продължаваме по асфалтовия път на запад с плавно изкачване към с. Горно Лешко, което достигаме след още 2.6 км. В центъра му (т.39 и т.40) асфалтовият път свършва и продължаваме надясно по хубав чакълиран черен път между къщи и селскостопански постройки. В т.41 пропускаме още един черен път вляво и караме направо и нагоре, като тук е малко по-стръмно. В т.42 (26.4 км) следваме основния път наляво, като пропускаме други два пътя (единият е още по-наляво, а другият е вдясно). В т.43 (26.8 км) сме надясно към близката махала, а в т.44 пропускаме отбивката към къщите и продължаваме по левия път нагоре. Минаваме покрай една самотна къща/ферма, където има 1-2 кучета, после в т.45 пропускаме черен път вляво към една махала и в т.46 (28.0 км) достигаме важен разклон, където трябва да завием наляво и да се изкачим по един криволичещ и малко по-стръмен черен път. След малко наклонът става по-лек, а на разклона в т.47 (28.5 км) продължаваме по пътя надясно, който се изкачва по една поляна, осеяна с камъни и след това пресича едно живописно дере и излиза от другата му страна. В т.48 (29.6 км) пропускаме второстепенен черен път вляво и продължаваме направо по основния път, който започва да се спуска към долината на р. Лещинска. Малко преди да я достигнем, вдясно е красивата стара черква „Успение Богородично“. В т.49 пропускаме още един занемарен черен път вляво и скоро след това достигаме черния път в долината на р. Лещинска – т.50 (32.4 км). По принцип маршрутът продължава надясно, но си струва първо да покарате още 200 м наляво, за да направите почивка при един навес с маси и пейки (т.51).

От навеса се спускаме обратно по пътя и продължаваме все по него в долината на р. Лещинска. Наклонът е малък, на някои места има дори и леки изкачвания. В т.52 пропускаме черен път вляво, в т.53 пък пропускаме отбивка вдясно. В т.54 (36.3 км) отново пропускаме отбивка вдясно, а след това в т.55 и т.56 държим пътя надясно (вляво има една къща/ферма). След малко пътят се изравнява, разширява и продължава да следва коритото на реката, движейки се от дясната му страна. В т.57 (39.8 км) преминаваме на другия бряг и продължаваме все покрай реката, навлизайки в селото. В т.58 избираме левия път и след малко излизаме на асфалтирана улица (т.59), по която надясно се връщаме до площада.

По асфалта наляво казваме довиждане на Лешко и се придвижваме обратно до с. Падеш (т.24), където пак наляво по главната улица напускаме селото и се изкачваме до махала Ушите (т.17, 45.6 км).

Там поемаме по черен път вляво. Изкачваме се с лек наклон покрай селскостопански сгради и в т.60 (46.2 км) пропускаме по един черен път вляво и вдясно, а веднага след това в т.61 има още един разклон – десният път е към близкото възвишение, ние продължаваме направо по левия път, който го подсича. Все пак изкачването на това връхче няма да ви се размине – в т.62 (47.3 км) изоставяме основния път и поемаме по черен път рязко вдясно – следва стръмно, но кратко изкачване право нагоре по хълма. Горе се включваме наляво (т.63) в черен път, идващ отдясно, и веднага след това има още един разклон (т.64), където сме направо по десния път. Оттук вече сме предимно надолу, като следваме само основния черен път. В т.65 отдясно се влива друг, после пак вдясно се отклонява един по-занемарен път. За момент наклонът се увеличава доста и пътят става малко по-лош – с коловози, с различни ръкави. Краткото стръмно спускане ни извежда на широк черен път в т.66 (49.8 км), където поемаме надясно и след 300 м (т.67) се включваме в друг подобен път, идващ отляво. Нататък караме само по този широк черен път, който е основният по този рид. Пропускайте всякакви отклонения вляво и вдясно – първото такова е в т.68 към една близка махала, но после има още няколко. Нашият път е с лек наклон и на доста места се откриват панорамни гледки. Доближавайки се към с. Покровник, на едно място пътят за момент става по-стръмен и леко изровен, но без да е прекалено труден. В т.69 следваме десния път и веднага след това в т.70 (53.1 км) сме рязко надясно по пътя с по-лек наклон, освен ако не държите да продължите направо по стръмен черен път със завои и подвижни камъни под гумите. По десния път се спускаме до т.06, където по черния път наляво се връщаме към асфалта и по него обратно в центъра на с. Покровник.