Стрелча – яз. Калаващица – Жаба могила

Текст: Любомир Ботушаров
Снимки: Любомир Ботушаров и Светослав Пейчев

Средногорието около Стрелча предлага отлични възможности за каране на всеки любител на планинското колоездене, включително и за начинаещи, семейства с деца и хора, които все още нямат увереност и умения за по-трудни терени. Този лек веломаршрут е точно за такава аудитория, но това не значи, че ще е скучен за по-напредналите – първо, защото спускането, макар и лесно, е достатъчно игриво като терен; и второ, защото маршрутът преминава покрай две от основните забележителности в района – яз. Калаващица и тракийската гробница Жаба могила.

Ако сте с деца, имайте предвид, че в един участък се кара по автомобилния път, свързващ Стрелча със Старосел и Хисаря. Макар да не е от най-натоварените шосета, по него все пак преминават достатъчно автомобили, така трябва да карате плътно вдясно и с повишено внимание.

Маршрутът е кратък и лек като натоварване, така че отнема малко време и дори през лятото, когато е доста горещо, може да го пробвате в часовете преди обяд или привечер. Най-добрите сезони за каране обаче са пролетта и есента, включително и заради това, че почвите в района са песъчливи и позволяват каране дори веднага след дъжд (както беше в нашия случай). По принцип маршрутът е лесен от гледна точка на навигация – може да се оправите и без GPS уред, макар че има доста разклони. От центъра на Стрелча се изкачваме по хубав път покрай „Базов лагер Стрелча“ и малко след това се отклоняваме вдясно и се спускаме към яз. Калаващица, като го обикаляме изцяло. След това продължаваме към шосето Старосел-Стрелча и по него се доближаваме до града. Преди да го достигнем обаче, се отбиваме вляво, за да разгледаме Жаба могила и от нея по черни пътища стигаме до Стрелча и се връщаме към центъра на града.

Начална точка: площада пред Община Стрелча; https://goo.gl/maps/NokLXR7pZVemySDr7
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: около 2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 0.5 л

Заставайки с лице към общината в т.01, се спускаме надясно покрай стълбите и продължаваме по улицата покрай парка (ул. „Богдан Овесян“) в източна посока. В т.02 (0.4 км) продължаваме направо покрай балнеохотел „Роза“, който е от лявата ни страна, и след още стотина метра (т.03) сме наляво покрай него и веднага след това (т.04) улицата се раздвоява и се изкачваме по дясната, напускайки града. В т.05 (0.8 км) завиваме надясно по черен път, който се изкачва право нагоре по поляната – караме по него, пропускайки отклонения в т.06 и т.07. В т.08 (1.6 км) се включваме в широк черен път с трошено-каменна настилка, идващ отдясно,  и продължаваме по него нагоре, минавайки покрай къмпинга „Базов лагер Стрелча“ (т.09).

Малко след него, в т.10 пропускаме черен път вдясно, а в т.11 (2.1 км) изоставяме основния път (той продължава стръмно нагоре вляво) и се отделяме по друг черен път леко вдясно. В т.12 пропускаме черен път вдясно, а в т.13 (2.4 км) следваме основния черен път леко вляво. Тук той преваля и започва да се спуска с лек и приятен наклон през рехави широколистни гори и поляни. Има множество разклонения  (по-важните са в т.14 и т.15) – следвайте най-ясните ръкави, посоката е все направо (югоизток-изток).

В т.16 (3.8 км) излизаме от гората и пред нас се открива яз. Калаващица. Вместо да се спуснем право надолу към стената, поемаме по черния път вляво, за да направим обиколка на язовира, която е много приятна. Важно е да не пропуснете една трудно забележима отбивка наляво в т.17 (4.0 км). Пресичаме пресъхващото корито на един поток и продължаваме по приятен горски път, следващ брега на язовира от известно разстояние. В т.18 (4.7 км) достигаме „горния“ край на язовира, където малките реки Калаващица и Оцетковец се вливат в него. Пресичаме реката надясно и продължаваме да обикаляме язовира по хубав  черен път от другата страна, като този път сме значително по-близо до брега.

В т.20 (5.8 км) достигаме стената на язовира и продължаваме по основния път направо с леко спускане. Следваме само основния път покрай една ферма, а в т.22 (6.9 км) сме надясно и след 600 м (т.23) излизаме на асфалтовия път Стрелча-Старосел и поемаме по него надясно към Стрелча.

В т.24 (8.8 км) пътят се събира с този от Пазарджик и веднага след това в т.25 трябва да напуснем шосето по черен път вляво – има и табела към Жаба могила. Минаваме по мост над реката и след това с повишено внимание пресичаме железопътната линия и след нея (т.26) продължаваме наляво покрай двора на една къща. След още 100 м в т.27 сме по черния път надясно, като могилата вече се вижда. В т.28 (9.2 км) изоставяме черния път и цепим през ливадата наляво, за да направим обиколка около хълма по едва забележим път. Входът към тракийската гробница е от задната (южна) страна на могилата – т.29. След това пресичаме поляната на запад и се включваме в черен път надясно, а в т.30 (9.6 км) продължаваме по равен чакълиран път наляво.

В т.31 (10.4 км) се включваме надясно в друг широк черен път, има и приятен кът за отдих. Следваме този главен път покрай обработваеми площи и овощни градини, след това покрай жп линията и навлизаме между стопански постройки, където пътят преминава в разбит асфалт (т.32). В т.33 сме направо и малко след това в т.34 (12.3 км) минаваме над жп линията и достигаме входа на Стрелча откъм Пазарджик. Влизаме в града по главната улица, в т.35 може да минете в нещо като локално платно отдясно, а в т.36 (13.1 км) оставаме вдясно и след 200 м достигаме кръстовището с минералната чешма при хотел „Роза“ (т.02), където покрай парка наляво се връщаме до центъра на града.