Обиколка над Новачене

Ако сте попаднали с планински велосипед в с. Новачене край Ботевград и се чудите къде да покарате за 2-3 часа, този веломаршрут всъщност е един от малкото варианти за това. Ще ви кажа съвсем честно, че той не блести с някакви изключителни качества – нито е най-панорамният в района, нито включва някакви супер готини пътеки. Преставлява просто едно кръгче с изкачване по асфалт по пътя към с. Липница (от който все пак се разкриват хубави гледки към Ботевградската котловина), малко бутане до едно връхче и спускане по дълъг черен път обратно. За начинаещи черният път ще е труден, защото на места е стръмен и/или с коловози, макар че за хора с достатъчно опит няма да е сериозно предизвикателство. Всъщност в долната част има два варианта за приключване на спускането – основният е по-лесен, но пък леко обрасъл, а другият е  по-стръмен и изровен, но към момента по-често ползван от камионите за дърводобив. Ако сте заклети любители на пътеките, този маршрут не е за вас, но ако обичате да карате и по черни пътища, както и да пробвате нови маршрути и места, тогава защо пък не…

Както и при другите маршрути в района, не е добра идея да го карате след обилни дъждове, защото тогава калта си я бива. Подходящ е за всички сезони, но ако го пробвате през лятото, изберете сутрешните часове, защото при изкачването няма много сянка.

Ползването на GPS за този маршрут е силно препоръчително, за да видите навреме, ако се заблудите по някой от дърварските черни пътища при спускането.

Началото на маршрута е на главния път в с. Новачене, точно при отбивката към с. Боженица и с. Липница. Ако идвате откъм Ботевград, малко преди тази точка има паркинг  за няколко коли (под един хълм с паметник на него) – в GPS следата също е отбелязан. От паркинга до началото на маршрута е най-добре да се придвижите по тротоара, защото пътят е много натоварен и рисков.

Начална точка: с. Новачене, разклона от главния път към с. Боженица и с. Липница; https://goo.gl/maps/UDGyUUeMwET3WLKE8
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л, към края на изкачването има една чешма

От началната точка поемаме по пътя към с. Боженица и с. Липница. В тази част от пътя се движат камиони, обслужващи близката кариера, така че стойте плътно вдясно на платното и карайте с повишено внимание. След 4.4 км достигаме разклон (т.02), на който продължаваме вляво към с. Липница. Наклонът на пътя се увеличава и започва същинското изкачване. След още 1.2 км (т.03) пътят се разделя, като ние продължаваме по този наляво, който се изкачва покрай каменната кариера (в т.04 пропускаме отбивката към нея). На едно място има приятен кът за отдих с хубава панорама към Ботевградската котловина – това е местност Пожарака. В т.05 (9.3 км) достигаме махала Пешуновци. Има приятен крайпътен навес с пейки и маси, както и чешма встрани от него. Продължаваме по основния път (наляво) и след 400 м (т.06) напускаме асфалта по широк чакълиран черен път наляво. Караме по него само 150-200 м и в т.07 (9.9 км), точно преди една стръмна поляна със заслон на нея, се отбиваме по друг черен път вляво. В началото той е равен и минава покрай 1-2 самотни къщи, след което започва да се изкачва, на места доста стръмно, към едно от близките възвишения. На 1-2 места пропускаме занемарени черни пътища вляво (например в т.08), но малко преди да достигнем върха, в т.09 (11.4 км) трябва да се отклоним наляво по едва забележим черен път през тревата и храстите. По него след 50 м ( т.10) ще се включим в друг ясен черен път и по него наляво започва спускането.

Надолу караме по основния и най-ясен път, който следва билото на рида. На доста места има разклонения, ето по-важните от тях:
– в т. 11 (11.9 км) пропускаме черен път вляво (на някои карти може да го видите и като пътека, но не се изкушавайте – стръмен път с коловози е, не е приятен за каране!);
– в т.12 и т.13 (12.8-12.9 км) пропускаме черни пътища вдясно; след това пропускаме и 1-2 черни пътя наляво, спускайки се малко по-стръмно по склона.
– в т.14 пропускаме още един черен път наляво, а в т.15 друг, който е надясно;
– в т.16 (13.6 км) след стръмно спускане стигаме кръстовище, където се събират три черни пътя – продължаваме направо.

В т.17 (13.9 км) е време да изберете финален вариант за спускане. Ако продължите по основния маршрут (левия път), наклонът е по-лек, но пътят на места е малко обрасъл и занемарен. В т.18 (15.5 км) излизаме на асфалта близо до Новачене и надясно по него се прибираме към началната точка.

Ако в т.17 продължите надясно, това е по-широкият и ясен черен път, като след малко той тръгва стръмно надолу и на места е изровен и малко опасен, но за някои това може би ще е по-интересният вариант за спускане. Отново завършва на асфалта, близо до началната точка.

Тази и следващата снимки са от втория, по-стръмен вариант за финално спускане.