Калофер | През Пулиските камъни и Гола могила

Това е още един кратък, бърз и забавен маршрут по хълмистите ридове на север от Калофер. Изкачването е по черни пътища, които на места са по-стръмни, но като цяло е напълно поносимо. След финален напън, който ни извежда в околностите на вр. Гола могила, идва най-интересното – спускане по комбинация от пътеки, като началото е трудно откриваемо, но надолу стават все по-ясни и все по-бързи. Ползват се както от местните животновъди, така и от мотори и ATV-та (последната пътека). Балансът в техническата трудност е много добър – в цялост пътеките са забавни и интересни, ако се карат бързо, но не са много трудни и при бавно каране са подходящи и за по-неуверени колоездачи. Все пак имайте предвид, че не са за съвсем начинаещи – нужен е известен опит по пресечен терен. Освен това на места пътеките са леко обрасли и трудно забележими, така че е силно препоръчително да имате GPS подръка.

При изкачването се минава покрай м. Пулиските камъни – поляна с интересни скали на нея. Тя, както и целият район, в който е разгърнат маршрутът, много прилича на Средна гора, макар че географски тук сме в подстъпите на Централна Стара планина.

Маршрутът е кратък, но ако искате по-дълго каране, винаги можете да го комбинирате с някой от другите маршрути край Калофер.

Начална точка: гр. Калофер, централен площад
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T2, T3)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 1 л, по маршрута няма чешми

01 (0.0 км) –  от кметството на Калофер (голямата бяла сграда на площада) поемаме по улицата на изток и караме все по нея, докато не стигнем портала на завод „Христо Ботев“ (т.02, 0.77 км), където продължаваме по широк и ясен черен път вляво. При изкачването има много разклонения, така че най-лесно е да имате GPS навигация на кормилото и да гледате следата, но ако не, ето списък с всички точки и посоката, която държим при всяка от тях:
т.03 (1.3 км) – наляво
т.04 (1.7 км) – надясно
т.05 (1.9 км) – наляво
т.06 (2.1 км) – надясно
т.07 (2.3 км) – направо и след това има същинска плетеница от черни пътища, държим като цяло право нагоре през горичката, тук е и по-стръмно.
т.08 (2.6 км) – достигаме вилна зона, като цяло сме наляво, но има 2-3 пътя, които в т.09 се събират отново.
т.10 (2.9 км) – вляво има параклис; след него е по-добре да хванем десния път, малко по-полегат е. В т.11 пътищата отново се събират и продължаваме направо.
т.12 (3.5 км) – направо по основния път, пропускаме занемарен черен път вдясно.
т.13 (3.7 км) – наляво през поляната, вдясно от нас са Пулиските камъни.
т.14 (4.0 км) – следваме основния черен път, леко вдясно.
т.15 (4.4 км) – следваме основния черен път направо.

В т.16 (4.8 км) отляво идва друг черен път, продължаваме направо. След още 50-100 м (т.17) достигаме друга поляна и продължаваме с изкачване по черния път наляво през нея. Пътят влиза в гората и за момент става доста стръмен, след което билото се заравнява и достигаме връхната точка на маршрута в околностите на Гола могила – т.18 (5.5 км).

Тук е важно да внимавате в описанието. Основният черен път продължава наляво по билото, надясно има друг, слабо забележим. Ние трябва да се спуснем по поляната между двата пътя към близката долчинка, има и нещо като навес/малка кошара. В долния край на поляната започва пътека (т.19), по която пресичаме още една поляна и търсим в нейния долен край чешма за животни, покрай която има ясна пътека. С два остри завоя пресичаме дерето и пътеката продължава от другата му страна. В т.20 (5.9 км) пътеката се раздвоява – държим ляво и караме по някоя от многото пътечки през гората, като вдясно ще достигнем оградата на кошара и пътеката продължава покрай нея надолу през гората.

В т.21 (6.2 км) пътеката се раздвоява. Караме наляво към близкото дере, където трябва да пресечем в една доста неприятна кал и да излезем на поляната от другата страна на дерето (т.22), където се спускаме направо и достигаме черен път, идващ отляво (т.23, 6.5 км).

Тръгваме за момент по пътя надясно, но буквално след  50 м (т.24) вляво се отделя широка пътека с два коловоза, явно се ползва от мотори и ATV-та. Караме само по нея надолу – права е и позволява високи скорости, в същото време не е много стръмна. По нея излизаме над Калофер, като в т.25 (7.7 км) минаваме по пряката пътека вляво и излизаме на черен път, а в т.26 (8.0 км) завиваме по улицата надясно и по нея достигаме градския площад.