Калофер | Разходка до „Малкото манастирче“

През Възраждането Калофер е бил значимо духовно средище, затова и до ден днешен много от забележителностите край града са свързани с християнската религия – манастири, черкви, параклиси и други свети места. Някои от тях са скрити в доста диви и красиви кътчета сред девствена природа – такъв е и манастирът „Покров Богородичен“, известен и като „Малкото манастирче“, кацнал на скалите над Бяла река и над Калоферския манастир „Рождество Богородично“, под чието подчинение се намира от гледна точка на духовната власт.

„Малкото манастирче“ е доста популярен туристически обект за разходки, защото е лесно достъпно и от м. Паниците, и от гр. Калофер. А с планински велосипед, смея да твърдя, разходката е още по-приятна и бърза, при това без да е скучна, макар че е предимно по лесни терени. Сградата и дворът ѝ са малки, но приветливи, а най-хубаво е на ръба на скалите до него, откъдето се разкрива страхотна гледка и към долината на Бяла река, и към високите части на Централен Балкан.

Голяма част от маршрута представлява отиване и връщане по един и същи черен път, заобикалящ вр. Ралчовец от северозапад. Би могло да се подходи и по асфалтовия път към Паниците и след това със стръмно изкачване на запад, но за мен лично в представения тук вид маршрутът е по-приятен, защото изкачването по черния път не е трудно, на доста места е сенчесто и е по-разнообразно и интересно от асфалта.

Както казах, по маршрута няма сериозни трудности, но има 2-3 участъка от по 50 метра, които са по-стръмни и могат да напрегнат по-неуверените карачи. Всичко друго обаче се кара без проблем дори от хора с начални умения.

Начална точка: гр. Калофер, централен площад
Физическо натоварване: ниско (КФН=3)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л, в манастира има чешма

От центъра на Калофер (т.01) поемаме по главната улица нагоре в посока изхода към гр. Карлово. След 600 м (т.02) достигаме разклон и поемаме по улицата надясно към м. Паниците. След още 600 м (т.03), малко преди да напуснем очертанията на града, вляво се отклонява разбит асфалтов път към Калоферския манастир. Поемаме по този път и известно време се изкачваме с минимален наклон в посока С-СЗ. Постепенно пътят се изравнява и в т.04 (2.2 км) достигаме широк черен път надясно – поемаме по него, след 200 м в т.05 сме по десния път и продължаваме плавно да се изкачваме, наслаждавайки се на красиви панорами към вр. Ботев. Следваме само основния път, който е с лек до умерен наклон. Пропускаме отклонения вдясно (т.06, 3.0 км), вляво (т.07, 4.0 км) и пак вдясно (т.08, 4.3 км).

В т.09 (5.6 км) достигаме планинска ферма и кръстопът. Продължаваме по пътя направо, между дворовете и сградите на фермата, като внимаваме за животни – има всякакви свободно щъкащи кучета, прасета, крави, коне и др. След този своеобразен зоопарк излизаме на открити поляни и се спускаме леко към следващото кръстовище – т.10 (6.1 км), където трябва да завием наляво по черен път покрай оградено с електропастир пасище. Пътят навлиза в гората и за момент става доста стръмен, като на поляната (т.11, 6.4 км) трябва да завием вдясно и да влезем отново в гората по черен път, който ни отвежда до манастира „Покров Богородичен“ (т.12, 6.9 км) – последните 50 м към него са стръмни и технични, по-скоро са пътека, отколкото път! След почивка при манастира, поемаме обратно по пътя, по който дойдохме. На поляната в т.11 обаче не се изкачваме наляво, а продължаваме направо по слабо очертан черен път през гората. След  50 м, в т.13, пропускаме още по-занемарен черен път, отделящ се вдясно, и продължаваме леко вляво. Пътят се стеснява почти до пътека, покрита с дебел слой шума. След малко излизаме отново при фермата (т.09) и оттам надясно по добре познатия ни от изкачването черен път се спускаме обратно към Калофер.