Разходка до Калоферския манастир

Два дни в средата на октомври, прекарани по хълмистите баири на север от Калофер, в подстъпите на Централен Балкан, ни разкриха няколко приятни ХС маршрута. Този тук е най-лекият сред тях, напълно подходящ за начинаещи и за семейни карания с деца, а също така и много красив, каквито са и останалите карания в района.

Както показва името му, той представлява разходка тип отиване и връщане от Калофер до Калоферския манастир „Рождество Богородично“, сгушен в долината на Бяла река. До манастира се кара по стар асфалтов път, който е разбит и на много места вече се е превърнал в черен. В техническо отношение не е труден. В посока към манастира преобладава спускането, по пътя обратно наклонът е предимно нагоре. От тази гледна точка най-подходящо е да карате по маршрута следобед, за да може да се спускате в по-топъл час и да се изкачвате в по-хладен. При хубаво време, докато карате или почивате, ще можете да съзерцавате стръмните и величествени склонове под и около вр. Ботев. В долината на Бяла река ще срещнете и много приятни комплекси от вили за настаняване, които също създават уютно усещане.

Маршрутът е сравнително кратък, настилката е стабилна и устойчива, така че е подходящ за каране почти целогодишно, включително и след дъжд. В хладни дни имайте предвид, че в долината обикновено е по-студено, отколкото горе в Калофер.

Изходна точка: гр. Калофер, централен площад
Дължина: 13.2 км (в двете посоки)
Физическо натоварване: ниско(КФН=3.5)
Продължителност: 2-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л
– асфалт/черен път

От центъра на Калофер (т.01) поемаме по главната улица нагоре в посока изхода към гр. Карлово. След 600 м (т.02) достигаме разклон и поемаме по улицата надясно към м. Паниците. След още 600 м (т.03), малко преди да напуснем очертанията на града, вляво се отклонява разбит асфалтов път към Калоферския манастир – има табели както за манастира, така и за някои от вилите за настаняване покрай Бяла река. Поемаме по този път и известно време се изкачваме с минимален наклон в посока С-СЗ. Постепенно пътят се изравнява, в т.04 (2.2 км) пропускаме широк черен път надясно и след това нашият започва да се спуска към долината на Бяла река. Разбитите асфалтови участъци се редуват с пасажи, които са се превърнали в черен път, но широк и със стабилна трошено-каменна настилка. Между т.05 и т.06 пътят заобикаля едно хълмче отляво, има и пряк черен път отдясно.  Продължавайки спускането, пропускаме няколко отбивки към ферми или комплекси за настаняване – такива има наляво при т.07 (4.5 км), 08 (4.9 км) и 09 (5.4 км) и надясно в т.10 (5.7 км). Във всички тези случаи следваме основния път, който в края е с бетонова настилка и ни отвежда до красивия манастир „Рождество Богородично“ (т.11, 6.6 км). По принцип може да продължите разходката и малко по-нататък, но в един момент пътят свършва, а нагоре са само стръмни пътеки. Иначе прибирането обратно е по същия път, само че предимно нагоре.