Бунцево – Якоруда

През пролетта на 2018 г. няколко пъти карах по тази чудесна пътека, за която научих от Нено Делирадев (Biking Tours). Затова е крайно време да я споделя и с по-широка аудитория, тъй като тя е подходяща за почти всеки сезон и за широк кръг хора. Нелепо е, че нямам снимки от нея, но при всичките ми карания там или ни гонеше лошо време, или имах други задачи и ангажименти, така че не остана време за подготвяне на визуален материал – ще трябва да ми се доверите, че пътеката си заслужава във всяко отношение!

Село Бунцево се намира на няколко километра над гр. Якоруда. До него се стига по асфалтов път през с. Конарско с дължина 12 км и изкачване 450 м. Този път фигурира в GPS файла като отделна следа и е най-лесният вариант за тези, които желаят да се изкачат до селото на самоход. По-труден вариант би бил по някаква комбинация от черни пътища от Якоруда нагоре, най-вече по пътя, който пресича пътеката на няколко места. Това би имало смисъл, ако искате да се включите в по-ниска точка. За мен най-доброто качване от Якоруда до Бунцево е с МПС – така го правехме и ние при тези няколко карания. Вариантите за това са или да направите комбинация с няколко автомобила, или да уговорите някакво такси/превоз за шофьорите от Якоруда.

Мислими са и други варианти за достигане до Бунцево и по-точно за включване на пътеката в по-дълги маршрути, които биха изисквали и допълнителна логистика. Например може да тръгнете от популярното с. Орцево и през Бунцево да се спуснете до Якоруда, но тогава ще ви трябва съпровождащ транспорт. Възможно е също така да тръгнете от гара Аврамово през с. Аврамово и от билото да се спуснете към Бунцево и надолу към Якоруда. При такъв преход можете да ползвате теснолинейката за придвижване обратно от Якоруда към гара Аврамово.

Точно заради всички тези възможности пътеката е дадена като отделна следа във файла, за да не се чувствате „обвързани“ с кръгов маршрут Якоруда – Бунцево.

А иначе, както казах, пътеката е подходяща за каране почти през всеки сезон. В най-горещите месеци температурите са високи и почвата изсъхва доста, но предвид дължината на маршрута или възможността за качване с МПС, може да се направи дори през юли-август. Почвите по склона надолу са песъчливи и дъждовете им се отразяват много добре, така че пролетта и есента са перфектните сезони за каране, а при по-мека зима е възможно да ползвате пътеката дори и в студените месеци, стига да няма пресен сняг.

Техническата трудност на основната пътека формално е Т4, защото не липсват „напрегнати“ моменти – има един-два прага, има някои стръмни и технични участъци, както и нестабилни и изровени камъни на места. В цялост обаче спускането от Бунцево до Якоруда не е много трудно, така че всеки със средни умения би могъл да го направи без особени проблеми, освен на отделни места. Затова пътеката е подходяща и за хора, които не искат прекалено трудни терени, но са готови да побутат на 2-3 места, които може да се окажат над възможностите им.

Трябва да внимавате и за едно агресивно овчарско куче в началото на маршрута, при една махала под с. Бунцево. В точка 04 е добре да слезете от велосипедите и да минете през махалата пеша, за да не ви изскочи звярът изневиделица, както е имало случаи да прави.

Освен тази пътека, наблизо има още много възможности за каране, описани в сборната GPS следа „Краище“, така че със сигурност един от вариантите е да планирате 1-2 дни каране в района и да включите тази пътека в програмата си. Якоруда и Бунцево също така са достатъчно близо до Банско/Разлог/Добринище и до Юндола/Велинград, така че може да я пробвате и в  рамките на някоя почивка в тези туристически центрове.

Изходна точка: с. Бунцево, центъра

Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, Т2, Т3, Т4)

Вода: 0.5 л за самата пътека

Храна: Не е необходима

Изтеглете GPS следата (в универсалния формат gpx) и я заредете във вашия уред за навигация. Разпечатайте PDF описанието, за да имате най-важната информация за маршрута по време на карането.

01 (0.0 км) – От центъра на Бунцево хващаме стръмната главна улица нагоре и завиваме по нея надясно. След 250-300 м (т.02) продължаваме направо (север) по тясна асфалтирана улица надолу към крайните къщи на селото.

03 (0.8 км) – Малко преди последните къщи вляво между две градини тръгва тясна пътечка и с една-две серпентини ни сваля на черния път отдолу. Продължаваме по него и правим още една-две серпентини. Има и пряка технична пътечка – ако я забележите, може и по нея.

04 (1.2 км) – Вдясно през ливадата има тясна и почти невидима пътечка към къщите на близката махала Карови колиби. Можете да минете по нея напряко или да продължите по черния път, който също минава през махалата. И в двата случая е силно препоръчително в този участък да ходите пеша с велосипеда до себе си, защото в махалата има едно агресивно овчарско куче, което напада и от засада. Излизаме от махалата стръмно нагоре по черния път и продължаваме по него, като в тази част той се е превърнал по-скоро в широка пътека. Наклонът е променлив, гледките са идилични.

05 (2.2 км) – Преваляме един рид и се спускаме наляво към дерето, като след 100 м (т.06) държим по-ниската пътека вдясно и след пресичането на поточето пътеките отново се съединяват и продължават като широка и гладка пътека с променлив наклон.

07 (2.8 км) – Излизаме на кръстопът на черни пътища. Пресичаме една поляна наляво и продължаваме надолу по основния черен път, но карайте бавно, за да не изпуснете началото на пътеката!

08 (3.4 км) – Пътеката се отклонява наляво от пътя. Първата секция е и една от най-техничните – има улей, има камъни, после има стръмен наклон и остри завои. Тъкмо като за добро начало!

Оттук нататък пътеката пресича многократно пътя, като в кратки участъци се движим и по него. Ако я карате за първи път, можете да ползвате следните точки и упътвания: 09 (3.7 км) – включваме се в пътя и караме по него наляво и надолу; след стотина метра (т.10) пътеката продължава надясно; след още 100 м по нея (т.11) се включваме в един по-занемарен дублиращ път и караме по него надясно; в т.12 (4.0 км) пътеката отново се шмугва надясно в гората; след стотина метра (т.13) пресичаме черния път (има малък пад, не го скачайте на сляпо!) и продължаваме от другата му страна по пътека, черен път и пак пътека; в т.14 (4.3 км) отново излизаме на черния път и почти веднага (т.15) пътеката отново се отклонява вдясно; пресичаме го отново след 100 м (т.16), а след още 50 м в т.17 за последно излизаме на него и се отклоняваме по пътеката наляво. След малко се включваме в черен път и се спускаме по една поляна, но в края ѝ пътят преминава в пътека тип улей надясно през гората. В т.18 (4.8 км) основната и по-лесна пътека продължава вдясно, но любителите на по-трудни терени могат да изберат някой от стръмните леви ръкави (предимно улеи).

19 (5.0 км) – Пресичаме един черен път и продължаваме по пътечка през поляната от другата му страна. В края на поляната започва дълго стълбище, по което излизаме на една от основните улици в Якоруда до сградата на Държавното горско стопанство – т.20 (5.2 км).