Бухово 2

Наскоро имах повод да си припомня едно място за каране, което навремето посещавахме доста често – Буховската пътека. Поводът бе един видеоклип и поканата от Enduro Warriors за почистване и каране на една друга пътека, започваща от същия вр. Готен (най-висок в Софийска планина), но спускаща се по друго ребро от билото.

Не зная какво е в момента състоянието на пътеката от едно време, но тази новата е доста добра. Макар че на много места тя е доста бърза и малко плашеща с улеите си, изровени от моторджийските гуми, към това се добавят и страхотни завои, тук-там по някое скокче и други забавни елементи. Т.е. в сравнение с първата пътека, която споменах, тази е по-разнообразна. Всъщност по време на карането направихме и сериозна фотосесия, така че от нея най-лесно може да добиете представа за какво иде реч: http://www.mtb-bg.com/index.php/gallery/photos/buhovo-150301.

Техническата сложност на пътеката е Т4. Това е така най-вече заради един по-сложен участък и заради ронливата настилка, която е доста несигурна на места. За повечето агресивни карачи обаче точно тези особености са най-хубавото, а добрата новина е, че дори и по-неуверените в спускането могат да преодолеят повечето части на пътеката с по-ниска скорост и без особен риск. Все пак не я препоръчвам за начинаещи планински колоездачи, а дори и напредналите трябва да внимават за изненади, особено с увеличаване на скоростта.

За изкачване описах варианта от предишни години, който в по-голямата си част следва пътя за Мургаш, после се отклонява от него към вр. Готен и до самият връх се бута по един доста брутален склон, разоран от моторите. В последните години обаче на върха се е появила една метална мачта, за чието изграждане е прокаран и черен път – него също съм го добавил като вариант за изкачване – по-обиколен е, но пък спестява бутането.

Дължината на така описания маршрут е съвсем малка, но изкачването е сериозно, така че не очаквайте разходка в парка. От друга страна, по-силните в краката лесно могат да направят две обиколки по маршрута, или пък да направят две качвания със спускания по всяка от пътеките, тръгващи от Готен. За еднократно преминаване на маршрута, което в общи линии отнема един-два часа, максимум три със снимки и размотаване, храна не ви трябва, а 1 – 1.5 л. вода би трябвало да са достатъчни, освен ако не е много горещо.

Картата е базирана върху BG Mountains . Кликнете върху нея, за да я отворите в по-голям размер.

Изходна точка: гр. Бухово, площада в горната част
Ниво на техническа трудност: високо (R2, Т1, Т4)
Физическо натоварване: средно, КФН=7
Продължителност: 1-2 часа с нормално темпо, 3-4 часа с по-бавно темпо и почивки
Вода: 1.5 литра

GPS следи във формати gdb (за Garmin) и gpx (универсален): gpstrack-2015_buhovo-2.zip
GPS файл с нарязани до 500 т. следи за стари приемници Garmin

Описание на маршрута в PDF: gpstrack-2015_buhovo-2.pdf

Изтеглете zip файла и го разархивирайте. След това използвайте файла, който е подходящ за вашия уред.

01 (0.0 км) – Тръгваме от площада на гр. Бухово по разбита улица между рушащи се блокове на североизток към вр. Мургаш. Минаваме покрай картинг писта и улицата преминава в черен път покрай реката. След 1 км от началото пътят тръгва стръмно нагоре.

02 (1.5 км) – При първото заравняване след стръмния наклон надясно има черен път към Буховския манастир. Пропускаме го и продължаваме към Мургаш.

03 (4.9 км) – След сериозно изкачване пътят достига седловина и се заравнява. Наляво се отделят два, дори три черни пътя – тръгваме по средния от тях, който се изкачва със серпентини по склона на вр. Готен. Следваме само основния път, минаваме покрай изоставени постройки.

04 (6.5 км) – Малко след постройките се отклоняваме по занемарен черен път наляво и нагоре през гората. Това е единият вариант за достигане на Готен, включващ бутане/носене в последните 50 м до върха (от т.05 надясно и нагоре по моторджийска пътека). Другият вариант е тук да продължим направо по основния път към билото и след половин километър да завием наляво по черен път към върха. Този вариант е със син цвят в GPS файла.

06 (7.0 км) – Връх Готен, 1294 м. Пътеката започва право на юг от върха – щом улучите началото ѝ, трудно ще я объркате или изгубите, така че дори не се налага да гледате GPS-а. На някои места са възможни повече от една линии. При 8.4 км се пресича занемарен черен път.

07 (9.7 км) – Пътеката свършва в края на реброто, по което се спуска, при реката, отиваща към Бухово. Продължаваме по черния път покрай реката надолу към града.

08 (9.9 км) – Черният път пресича реката и се съединява с пътя за Мургаш от другата ѝ страна. Ние оставаме от дясната страна на реката по широка, равна пътека.

09 (10.6 км) – Тук вече трябва да пресечем реката наляво по бетонен мост и надясно покрай картинг пистата след половин километър достигаме площада на Бухово.