Хижа „Буковец“ – хижа „Чумерна“

Може да ви се стори странно, но ако трябва да отбележа само един от маршрутите в Еленския Балкан като задължителен, това ще е този! Карането по него е кратко, но може да изпълни с адреналин любителите на по-високи скорости и агресивно каране, но също така да достави удоволствие и на по-неуверените и тепърва навлизащи в планинското колоездене  ентусиасти. Не казвам, че маршрутът е за начинаещи – пътеката е със средна трудност, т.е. определено би поставила известни предизвикателства пред хората с начални умения, но повечето от тези предизвикателства са преодолими.

Една от основните особености на веломаршрута е в това, че подсича или следва билото на Стара планина в участъка от прохода Твърдица-Елена до хижа „Чумерна“ и обратно. Макар че надморската височина не надвишава 1400 м, може да се каже, че това е високопланински маршрут и идеалният сезон за него е лятото, тъй като предлага изобилие от сянка, както и по-поносими температури в горещите дни. От друга страна, през пролетта и есента карането също може да бъде много приятно, а почвите изглеждат от тези, които „носят“ на дъжд и изсъхват бързо. Така че всъщност „прозорецът“ за каране по този маршрут вероятно се отваря през април-май и се затваря чак в края на ноември.

Както личи и от заглавието, началото на маршрута е от хижа „Буковец“. До нея се стига лесно с автомобил по пътя от Елена или от Твърдица. Отбивката до самата хижа е черен път, но не е нужно да стигате с колата чак до нея. Започвайки карането оттам, ще разпределите по-голямата част от изкачването в първата половина на маршрута, а по-голямата част от спускането във втората.

Пътят към хижа „Чумерна“ е предимно асфалтов и предимно равен. В последните 2-3 километра обаче е съсредоточено същинското изкачване – то е със солиден наклон, а на всичкото отгоре асфалтовата настилка на места липсва и са останали само едрите камъни, които служат за основа на пътя. Всичко това прави тази част от карането по-трудна и предизвикателна, може дори да се наложи да бутате на някои места. Спускането е по широка, бърза, забавна и много красива горска пътека през буковите гори, покриващи тази част от билото. Макар че очевидно се ползва от мотори и ATV-та, засега пътеката все още не е прекалено изровена, макар че на доста места горният слой е от нестабилни камъчета и рохкава почва, което влошава сцеплението (но пък за определена порода колоездачи това даже увеличава забавлението!). Във всеки случай важното е, че в повечето участъци наклонът не е голям, видимостта е добра и липсват трудни препятствия – това я прави достъпна дори и за по-неуверените планински колоездачи, но без да лишава по-опитните от възможността да летят с висока скорост, да търсят границите на сцеплението и да приключат карането в истински екстаз.

Начална точка: хижа „Буковец“; https://goo.gl/maps/5rnJBLXe6uES5eE79
Ниво на техническа трудност: средно (R1, R2, T3)
Физическо натоварване: средно (КФН=4.5)
Продължителност: 1-3 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н.)
Вода: 1 л; в хижите има вода и напитки
Храна: не е необходима, в хижите се предлага храна

От хижа „Буковец“ (т.01) тръгваме по черния път надолу и минаваме наляво (т.02) по пряката туристическа пътека, за да излезем след няколкостотин метра на главния път точно при отклонението за хижа „Чумерна“ (т.03, 0.6 км). Продължаваме по приятен асфалтов път през гората, който като цяло е равен – малко нагоре, малко надолу. Пропускаме всякакви пътеки и черни пътища вляво и вдясно – такива има в т.04 (туристическата пътека към хижа „Чумерна“, по която после ще се спуснете), т.05 (м. Хайдушка поляна), т.06 и 07 (черни пътища) и други, които са по-незначителни.

В т.08 (7.4 км) пътят се разделя. Равният асфалт продължава направо, а пътят към хижа „Чумерна“ завива рязко вляво (има и табела) и започва стръмно да се изкачва. В тази отсечка асфалтът е подновен, но в т.09 хубавата настилка свършва и нагоре пътят е или с разбито асфалтово покритие, или с липсващо такова, като под него е останала основата от едри и стабилни камъни, по които обаче карането е трудно. Наклонът също е солиден, така че на някои места може да се наложи да бутате. В т.10 (9.5 км) следваме основния път наляво, като вече сме под хижата. След 200 м отляво идват черен път и пътека (т.11) – по пътеката ще се спуснем след малко. Хижата (т.12) е вдясно от нас, като официалният вход е от горната ѝ страна (продължаваме по пътя, заобикаляйки), макар че може да минете и надясно през отвор в оградата. Почивката тук е задължителна и доста приятна.

Спускането започва в т.11 по пътеката с червена туристическа маркировка към хижа „Буковец“. Тя следва билото и редува спускания и кратки изкачвания, но все пак наклонът преобладаващо е надолу. Като цяло пътеката е широка, бърза и ясна. На 300 м след хижата, в т.13 наляво се отделя черен път, след още 50 м (т.14) вдясно се отклонява пътека към с. Мийковци. Ние сме само направо. В т.15 (12.0 км) излизаме на поляна и пътеката се разклонява – ние сме по дясната пътека, следвайки червената маркировка. Тук пътеката на места се разделя на два или повече ръкава, следвайтe по-ясните и утъпкани варианти. В т.16 (14.1 км) отново има разклон, при който сме по дясната пътека (лявата се спуска към Хайдушка поляна). В т.17 следваме пътеката надясно, тук имаше и 1-2 паднали дървета. Малко след това излизаме на асфалта в т.04 при една ловна вила и се прибираме към хижа „Буковец“ по познатия вече път, като в т.03 може да изберем или пряката пътека, или наляво по пътя към Твърдица и след това в т.18 надясно към хижата.