Аладжа манастир 3 (над Златни пясъци)

Третият кратък веломаршрут в сърцето на природен парк „Златни пясъци“ с начало от паркинга и чешмата под Аладжа манастир е предназначен основно за новаци и начинаещи, макар че ще е приятен и за напреднали планински колоездачи, които искат да направят една скоростна „врътка“ по леки и бързи пътеки, използвайки плътната сянка на гората. Малката му дължина позволява да вземете една бърза доза адреналин буквално за 1-2 часа, преди/след работа или плаж.

Ако все още изпитвате неувереност по пресечен терен, има няколко участъка, които са по-стръмни и каменисти и може леко да ви затруднят, но в цялост карането е едно от най-лесните, без нито за момент да е скучно.

Тъй като пътеките в ПП „Златни пясъци“ се ползват интензивно за пешеходен туризъм, задължително е да карате с повишено внимание, особено като се има предвид, че теренът не е много труден и позволява и по-високи скорости. Моля, нека не правим лошо впечатление!

Откъм навигация карането е лесно, защото повечето пътеки са ясни и с туристическа маркировка, така че може да се оправите дори и без GPS, ако следите внимателно описанието.

Маршрутът е подходящ за каране почти целогодишно, включително и в летните горещини, но най-хубаво е през преходните сезони. Имайте предвид, че след по-обилни дъждове на отделни места може да има кал и то от по-лепкавата.

Вероятно е излишно да казвам, че карането може да бъде съчетано и с разглеждане на манастира. За целта обаче трябва или да има кой да пази велосипедите, или да помолите да ги завържете някъде при будката на охраната.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: ниско (R1, R2, Т1, Т2)
Физическо натоварване: ниско (КФН=3.5)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5-1 л (по маршрута има поне една чешма)

От чешмата (т.01), заставайки с лице към нея, поемаме по тесен асфалтов път вдясно (посока север) и след 50 м пак надясно (т.02). В т.03 (0.24 км) достигаме частен имот и продължаваме по павирана пешеходна алея леко вдясно. След 50-60 м (т.04) изоставяме алеята и продължаваме по пътека наляво – широка е, с променлив наклон и със зелена и жълта туристическа маркировка. В т.05 (1.5 км) пътеката се раздвоява – караме надясно по жълтата маркировка, като се пригответе за малко по-стръмни и каменисти участъци.

В т.06 (1.9 км) достигаме чешма, от която надясно тръгва пътека с червена маркировка. Ние продължаваме направо с леко изкачване и след стотина метра (т.07) пропускаме още една пътека вдясно (с жълта маркировка).

В т.08 (2.4 км) пътеката отново се събира със зелената маркировка и продължаваме надясно. След 400 м (т.09) пътеката се разширява до черен път, а в т.10 има разклон, където поемаме надясно. Някога това е било черен път, сега е чудесна пътека – сравнително гладка и бърза. В т.11 сме наляво и малко след това излизаме на тесен асфалтов път (т.12, 4.4 км), по който поемаме наляво и нагоре.

След 2-3 завоя в т.13 отдясно идва основната пътека с червена и зелена маркировка. Караме още малко по асфалта до т.14 (15.4 км), където продължаваме наляво по черен път с туристическа маркировка. На много места пътят се разделя на ръкави с коловози, които пак се събират – изберете подходящия според условията.  В т.15 (6.4 км) се включваме в друг черен път – завиваме по него наляво и след 40-50 м сме отново в т.10 и завиваме надясно по основната пътека с червена и зелена маркировка. В т.08 този път продължаваме надясно по зелената маркировка – в началото е стръмно нагоре, но за кратко, после пътеката се изравнява и тръгва надолу, като има и няколко интересни каменисти секции. След  1 км по нея достигаме отново т.05 и се прибираме към Аладжа манастир по обратния път, само че в т.03 минаваме вляво по павираната пешеходна алея, а не вдясно по асфалта.