Аладжа манастир 2 (над Златни пясъци)

Още един кратък маршрут в ПП „Златни пясъци“ с начална точка паркинга и чешмата под Аладжа манастир. Както и другите веломаршрути в този район, настоящият е почти изцяло по пътеки, които не са много трудни, но не са и досадно лесни, така че е подходящ за широк кръг от хора, стига вече да имат известна увереност за каране по пресечен терен. Имайте предвид, че както при спускането, така и при изкачването има отделни по-стръмни и технични участъци – за напреднали карачи карането ще е сравнително лесно, но интересно; за по-неуверени и с по-слаба физическа подготовка предизвикателствата ще са малко повече, но не прекалено.

Тъй като пътеките в ПП „Златни пясъци“ се ползват интензивно за пешеходен туризъм, задължително е да карате с повишено внимание, особено като се има предвид, че теренът не е много труден и позволява и по-високи скорости. Моля, нека не правим лошо впечатление!

Структурата на маршрута е такава, че позволява да го карате и в двете посоки. Част от него следва основната „хоризонтална“ пътека през  ПП „Златни пясъци“, която редува кратки изкачвания, спускания и равни участъци. Освен нея, маршрутът включва едно допълнително „кръгче“, при което се спускаме по една широка и бърза пътека с жълта туристическа маркировка и се изкачваме по друга, която е маркирана с червен цвят. Тя също би била интересна за спускане, но все пак в посоката, в която е описан маршрутът тук, карането е по-добре балансирано като наклони при спускане (по-стръмен) и изкачване (по-плавен, но с отделни стръмни участъци, които може да наложат и малко бутане).

Откъм навигация карането е лесно, защото всички пътеки са ясни и с туристическа маркировка, така че може да се оправите дори и без GPS, ако следите внимателно описанието.

Маршрутът е изцяло в гората, на сянка, което го прави подходящ за каране и през топлите летни дни, и през преходните сезони. Малката му дължина позволява да вземете една бърза доза адреналин буквално за 1-2 часа, преди/след работа или плаж.   Вероятно е излишно да казвам, че карането може да бъде съчетано и с разглеждане на манастира. За целта обаче трябва или да има кой да пази велосипедите, или да помолите да ги завържете някъде при будката на охраната.

Начална точка: Чешмата при паркинга под Аладжа манастир в ПП „Златни пясъци“; https://goo.gl/maps/WuKeeFoaJdjY6ZJo7
Ниво на техническа трудност: средно (R1, Т1, Т2, T3)
Физическо натоварване: ниско (КФН=4)
Продължителност: 1-2 часа (в зависимост от темпото, почивките и т.н. )
Вода: 0.5 л (по маршрута има чешми в началото и в средата)
– пътеки и алеи – 7.0 км

От чешмата (т.01), заставайки с лице към нея, поемаме по тесен асфалтов път вдясно (посока север) и след 50 м пак надясно (т.02). В т.03 (0.24 км) достигаме частен имот и продължаваме по павирана пешеходна алея леко вдясно. След 50-60 м (т.04) изоставяме алеята и продължаваме по пътека наляво – широка е, с променлив наклон и със зелена и жълта туристическа маркировка. В т.05 (1.5 км) пътеката се раздвоява – караме надясно по жълтата маркировка, като се пригответе за малко по-стръмни и каменисти участъци.

В т.06 (1.9 км) достигаме чешма, от която надясно тръгва пътека с червена маркировка. По нея ще се изкачим малко по-късно, а сега продължаваме направо с леко изкачване до т.07, която е стотина метра по-нататък. Тук надясно се отделя пътека с жълта туристическа маркировка. По нея е основното спускане – пътеката е предимно бърза, но в началото има и някои по-технични участъци с корени и обратни завои. Карайте с повишено внимание – и заради пешеходните туристи, и заради някои остри завои и изненади.

Пътеката завършва в т.08 (2.9 км) на широка пешеходна алея под сянката на величествени дървета. Продължаваме по алеята надясно – тя е равна или с лек наклон нагоре. След 200 м (т.09) пропускаме друга алея вляво и следваме основната. В т.10 (3.7 км) е време за същинското изкачване – то е по хубава пътека, но на няколко места ще трябва да се понапънете или да бутате.

След стръмен финал излизаме отново при чешмата в т.06 и отново караме надясно, но този път в т.07 продължаваме направо. В т.11 (4.8 км) достигаме разклон, при който поемаме наляво по широка пътека със зелена туристическа маркировка. Началото е стръмно нагоре, но за кратко – после пътеката се изравнява и тръгва надолу, като има и няколко интересни каменисти секции. След  1 км по нея достигаме отново т.05 и се прибираме към Аладжа манастир по обратния път, само че в т.03 минаваме вляво по павираната пешеходна алея, а не вдясно по асфалта.